nick Skrevet 21. november 2016 Skrevet 21. november 2016 (endret) Noen lærere her? nick jr har engelsk tentamen i dag. Han fikk utlevert noen A4 sider som forberedelse. En del av dette omhandlet det å skrive fortelling, og gradert med lav, middels og høy måloppnåelse/forståelse. Mesteparten gikk på hvordan man skulle bygge opp fortellingen med spennende overskrift, konflikter, spenning og annet morsomt. Ca 80 % var om dette. 20 % var tildelt rettskrivning og grammatikk. Har jeg misfortstått fullstendig??? Handler det ikke om å lære språket og om korrekt ordbruk og grammatikk ? Det er ikke et fortellerkurs eller forfatterkurs, det er engelsk. Om han skriver en blodfattig og kjedelig story på korrekt engelsk og med korrekt grammatikk, så er målet oppnådd? Jeg blir himla frustrert når jeg opplever at læreren kjører sitt eget opplegg med egne kriterier for hvordan dette skal gjøres. nick jr har engelsk som morsmål og har aldri hatt noen problemer med språket. Endret 21. november 2016 av nick 0 Siter
laban Skrevet 21. november 2016 Skrevet 21. november 2016 Hei nick, gøy å se deg igjen! Jeg vet bare at fagene og det som måles, forandrer seg stadig vekk. Tror du kan få bedre svar hvis du oppgir hvilken klasse junior går i. 0 Siter
nick Skrevet 21. november 2016 Forfatter Skrevet 21. november 2016 Takk og likewise! Han går i åttende trinn. Første tentamen. 0 Siter
påskelilje Skrevet 21. november 2016 Skrevet 21. november 2016 Det var lenge siden Dattera mi går i 10., og skal ha engelsktentamen i morgen. Hun har fått et hefte med mange tekster, der hovedtemaet er INDIA. Jeg oppfatter kravene slik at en får høy måloppnåelse dersom en scorer høyt på både det formelle (følge "regler" på overskrift, ingress, oppbygging av tekst, litterære virkemidler etc), innhold (altså mer samfunnsfag - her er det både temaer om Gandhi, hvordan det engelske språket brukes i tidligere kolonier, hvordan indiske arbeidere brukes i outsourcing hos firmaer i USA og Vest-Europa....), ordforråd, samt grammatikk. De får alltid en vurdering der mange slike punkter er rangert fra lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse, og får så en samlet tallkarakter. Hun hadde bokmål- og nynorsktentamen i forrige uke. Tekstheftet da (likt for begge to) hadde tema SULT. Det var mange ulike tekster som omhandlet sult, og de kunne da velge mellom et par av tekstene og skrive en type tekst (argumentasjon eller novelle for eksempel - dette er bare eksempler, jeg har ikke sett oppgaveteksten). 0 Siter
nick Skrevet 21. november 2016 Forfatter Skrevet 21. november 2016 Dette blir helt feil for meg. Samfunnsfag og historie er separate emner/fag. Engelsk er et språk og et eget fag. Det er dette de skal vurderes i. Språket. Ikke om han vet hvor mange mennesker som bor i London! 0 Siter
laban Skrevet 21. november 2016 Skrevet 21. november 2016 8 minutter siden, nick skrev: Dette blir helt feil for meg. Samfunnsfag og historie er separate emner/fag. Engelsk er et språk og et eget fag. Det er dette de skal vurderes i. Språket. Ikke om han vet hvor mange mennesker som bor i London! Det er nok en stund siden alt var så enkelt. På ungdomsskolen er det mye sammensurium, det blir bedre på videregående... Her er kompetansemålene ved avslutning av ungdomsskolen, se spesielt siste avsnitt: http://www.udir.no/kl06/ENG1-03/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-10.-arstrinn 0 Siter
nick Skrevet 21. november 2016 Forfatter Skrevet 21. november 2016 Takk for den! Det står ikke et ord om at de skal kunne skrive spennede historier med x antall konflikter og overskrift som får leseren til å ville lese historien. 0 Siter
nick Skrevet 29. november 2016 Forfatter Skrevet 29. november 2016 Over til mattetentamen. Jeg husker nå at det var en grunn til at jeg hatet tekstoppgaver da jeg var på skolen. Vi har jobbet med gamle tentamener, og jeg sliter sammen med nick jr. Altså; Butikken har flere typer gullrammer. 2/3 er gullrammer med mønster, og av disse har 1/5 rosemønster. Hvor stor brøkdel av rammene er gullrammer med rosemønster? Er vi på jordet med 6/15? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 Skrevet 29. november 2016 3 minutter siden, nick skrev: Sorry, mente 2/15. Noen? Ja, 2/15 er riktig. 2/3 ganges med 1/5, teller ganges med teller og nevner med nevner. Da blir det 2 over brøkstrek og 15 under. Anonymkode: 312f9...e73 0 Siter
nick Skrevet 29. november 2016 Forfatter Skrevet 29. november 2016 Vi brukte en annen metode: La sammen de to,dvs 10/15+3/15 = 13/15. Så trakk vi dette fra totalen 15/15 - 13/15 og fikk 2/15. De metode var mye enklere, men jeg sliter med å se bildet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.