Gå til innhold

Tvang i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest flere artikler om mennesker lagt i belter hvor de ligger i flere timer uten engang å kunne snu seg.  4000 tilfeller på et år er vanvittig.  Norge ligger på toppen med tvang i psykiatrien.  Finnes det noen statistikk for andre land, og eksisterer denne torturen i alle land.  Jeg er sjokkert og kvalm.

Anonymkode: ca89c...1d3

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest flere artikler om mennesker lagt i belter hvor de ligger i flere timer uten engang å kunne snu seg.  4000 tilfeller på et år er vanvittig.  Norge ligger på toppen med tvang i psykiatrien.  Finnes det noen statistikk for andre land, og eksisterer denne torturen i alle land.  Jeg er sjokkert og kvalm.

De som ligger i belter må vel være utagerende? Hva skal de ellers gjøre med de, holde de fast? Tror ikke de legger hvem som helst i belter, men flere timer høres feil ut. 

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

De som ligger i belter må vel være utagerende? Hva skal de ellers gjøre med de, holde de fast? Tror ikke de legger hvem som helst i belter, men flere timer høres feil ut. 

Grensen for hva tolkes som utagering er veldig lav.  Når det tolkes som utagering å kaste appelsin på en sykepleier og skjelle noen ut så er noe galt.  Det er mye om tvangsmedisinering også og ja det er mulig å holde en person til vedkommende roer seg ned.  Da gis menneskelig kontakt samtidig.  Tenk på den redselen de som ligger slik må føle.  Det er ikke uvanlig at de som blir lagt i belter sent om kvelden ligger slik hele natta.  Jeg blir utmattet av å lese slikt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grensen for hva tolkes som utagering er veldig lav.  Når det tolkes som utagering å kaste appelsin på en sykepleier og skjelle noen ut så er noe galt.  Det er mye om tvangsmedisinering også og ja det er mulig å holde en person til vedkommende roer seg ned.  Da gis menneskelig kontakt samtidig.  Tenk på den redselen de som ligger slik må føle.  Det er ikke uvanlig at de som blir lagt i belter sent om kvelden ligger slik hele natta.  Jeg blir utmattet av å lese slikt.

Å ligger de hele natta? Ja jeg hadde vært livredd og holdt meg langt unna psykiatrien! Trodde det skulle mer til for å bli lagt i belter. Hører ikke så ofte om tvangsmedisinering, men vet om folk det har hendt. Vet ikke hva som skal til da, men skal sikkert mye til. 

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Å ligger de hele natta? Ja jeg hadde vært livredd og holdt meg langt unna psykiatrien! Trodde det skulle mer til for å bli lagt i belter. Hører ikke så ofte om tvangsmedisinering, men vet om folk det har hendt. Vet ikke hva som skal til da, men skal sikkert mye til. 

Nei det skal ikke mye til.  Det er mange inkompetente personer som jobber i psykiatrien.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det skal ikke mye til.  Det er mange inkompetente personer som jobber i psykiatrien.

Ok. Mulig det. Men det er jo lover for sånt de må følge. 

Skrevet
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Mulig det. Men det er jo lover for sånt de må følge. 

Loven kan tolkes i det uendelige og tallene er vanvittige.  Skulle gjerne ha sett tall fra andre land.  Mennesker som blir utsatt for slikt er ikke akkurat de første til å klage til fylkeslegen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Loven kan tolkes i det uendelige og tallene er vanvittige.  Skulle gjerne ha sett tall fra andre land.  Mennesker som blir utsatt for slikt er ikke akkurat de første til å klage til fylkeslegen.

Jeg vet ikke jeg, men hvis det er sånn er det jo skummelt. Hvis det er så lett, det spørs kanskje hvor i landet en bor og...hvem man møter på. Det er jo forskjell på behandlere,psykologen jeg gikk til sist var veldig etter boken. Tolket alt som symptomer, mens sykepleieren jeg har nå har mye mer takhøyde. Så det har noe å si hvem man treffer på og. 

Skrevet

Jeg var innlagt i fem mnd på veum som 15-åring. Der brukte de belter som straff, og vi ble ofte trua med det hvis vi ikke gjorde som de sa. En anorektiker ble lagt i belter fordi ho ikke klarte å spise to hele brødskiver. Så det er mulig ja, og mange mennesker som aldri skulle jobba i psykiatrien. Og som barn, så turte jeg ikke fortelle foreldrene mine om dette.. jeg fikk også medisiner som mine foreldre ikke godkjente, og det står heller ikke i journalen min at jeg fikk medisiner der. Men det gjorde jeg. Tre ganger om dagen. Jeg vet ikke hva det var engang men jeg ble veldig dårlig av de

Anonymkode: 3485f...a46

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var innlagt i fem mnd på veum som 15-åring. Der brukte de belter som straff, og vi ble ofte trua med det hvis vi ikke gjorde som de sa. En anorektiker ble lagt i belter fordi ho ikke klarte å spise to hele brødskiver. Så det er mulig ja, og mange mennesker som aldri skulle jobba i psykiatrien. Og som barn, så turte jeg ikke fortelle foreldrene mine om dette.. jeg fikk også medisiner som mine foreldre ikke godkjente, og det står heller ikke i journalen min at jeg fikk medisiner der. Men det gjorde jeg. Tre ganger om dagen. Jeg vet ikke hva det var engang men jeg ble veldig dårlig av de

Dette er helt grusomt og langt fra forsvarlig.  Psykiatrien er full av mennesker som ikke skulle jobbe med mennesker i det hele tatt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt grusomt og langt fra forsvarlig.  Psykiatrien er full av mennesker som ikke skulle jobbe med mennesker i det hele tatt.

Ja, det skremte meg så ille at jeg ikke turte å be om hjelp når jeg ble skrevet ut. Det straffa seg, nå ti år senere er jeg enda verre enn jeg var da, og har null tillit til systemet.. jeg var innlagt samtidig som hun det står om i vg..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skremte meg så ille at jeg ikke turte å be om hjelp når jeg ble skrevet ut. Det straffa seg, nå ti år senere er jeg enda verre enn jeg var da, og har null tillit til systemet.. jeg var innlagt samtidig som hun det står om i vg..

Jeg har såvidt vært i kontakt med psykiatrien og har null tillit til den.  Har opplevd ansatte som arrogante og rett og slett "dumme".  Det virker som psykiatrien trekker til seg spesielle mennesker og/eller at de blir spesielle av å jobbe der.  Jeg har møtt noen psykiatere og flertallet er så arrogante at det er ikke til å holde ut.  Det finnes dog unntak, og jeg har en venn som er psykiater og har aldri merket denne overlegne holdningen hos han.

Skrevet

Har selv vært under tvang, både innlagt, medisinert og beltelagt. 

For meg var det faktisk bedre å bli lagt i belter enn å bli holdt av flere menn. Og ja, det måtte til.

Jeg har, bortsett fra noen få episoder, bare opplevd å få meget god hjelp av psykiatrien der jeg bor. Har mange innleggelser bak meg. Hadde ikke levd idag uten den hjelpen jeg fikk. Møtte dessuten mange flotte ansatte som virkelig gjorde en innsats for at jeg skulle få det bedre. Følte at de fleste virkelig brydde seg. 

Er evig takknemlig for den hjelpen jeg fikk.

Det er ikke bare negativt innen psykiatrien.

Skrevet

Jeg ble lagt i belter fordi jeg kledde meg naken i mani

måtte tisse på meg selv mens jeg lå der

de nekta løsne litt på beltene så jeg fikk gått på do

Anonymkode: 4cec6...9f7

Skrevet

Dette burde vært forbudt! Jeg hadde et døgn på akuttmottak da dps ikke hadde plass, er traumatisert den dag i dag etter hva jeg så. De truet med beltelegging hele tiden mot flere pasienter for småting som hun ene ble lei seg for at de ikke kunne lade pcen hennes. Jeg var vettskremt, turde ikke røre på meg eller si så mye. Dette skjedde ikke meg, men jeg så de dra personer som hylskrekk etter hjelp. Så virkelig ut som at mange som jobbet der nøt makten de hadde over andre mennesker!!!!

Dette er virkelig et brudd på menneskerettigheter!

Mennesker blir jo ødelagt. 

Har hatt mange mareritt om dette, selv om jeg ikke opplevde det.

Anonymkode: e4021...0b4

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har såvidt vært i kontakt med psykiatrien og har null tillit til den.  Har opplevd ansatte som arrogante og rett og slett "dumme".  Det virker som psykiatrien trekker til seg spesielle mennesker og/eller at de blir spesielle av å jobbe der.  Jeg har møtt noen psykiatere og flertallet er så arrogante at det er ikke til å holde ut.  Det finnes dog unntak, og jeg har en venn som er psykiater og har aldri merket denne overlegne holdningen hos han.

Kunne ikke vært mer enig! Sykt mye arrogante mennesker, og mange ser rett og slett ned på mennesker som sliter, har personlig opplevd det. Mange som aldri skulle jobbet i det yrket, som ikke eier snev av empati. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med samme, blir sånn at en ikke tør å be om hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...