Gå til innhold

Har du startet med julegaver?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 minutter siden, påskelilje skrev:

Har et spørsmål - hvor lenge er det vanlig å gi gaver til nevøer/nieser? 

I vår familie (det er egentlig svigerfamilien min som har lagt de tydeligste føringene) har vi redusert gavene (i pris og "størrelse") når de fyller 18.  De som har fått egne barn, får ikke gaver selv, men noe til barna. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

8 og 12-åringer synes jo gaver til jul er stas 😀 Og det er også stas at andre får gaver. Litt mange pakker under treet greia som øker spenningen. Vi voksne her har liksom det vi trenger, godt etablerte og gaver blir mer å stresse med å finne på noe å gi hverandre. Så det passer oss fint med ei pause fra styret. Kanskje kommer barnebarn til snart og da er nok gavedrysset i gang igjen 😀

Anonymkode: 70996...d7

Jeg skulle bli ferdig med alle julegavene før denne helga, men det rakk jeg ikke. Kom på at det er 4 stk jeg hadde glemt at jeg må kjøpe gave til. Så vet jeg ikke hva jeg skal kjøpe til dem så det er litt vanskelig. Jeg syns ikke det er noe vits i å kjøpe noe de ikke vil ha.

23 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, kanskje det er greit - å stanse når de får egen familie. Eller sånn midt i 20-årene (sånn uansett singel/foreldre eller ikke)?

Tror ikke jeg fikk noen gaver fra tanter og onkler etter at jeg flyttet hjemmefra i alle fall.

Jeg kommer til å gi julegave til  min søster så lenge vi begge lever. Det å sette pris på en god søster til jul synes jwg er kjempe hyggelig. Jeg gleder meg til å kjøpe noe til henne og bruke tid på å pakke det inn og pyntegaven Det å ikke gi julegaver til egne søsken synes jeg ikke noe om. For meg og min søster blir dette feil.

3 minutter siden, Trine skrev:

Jeg skulle bli ferdig med alle julegavene før denne helga, men det rakk jeg ikke. Kom på at det er 4 stk jeg hadde glemt at jeg må kjøpe gave til. Så vet jeg ikke hva jeg skal kjøpe til dem så det er litt vanskelig. Jeg syns ikke det er noe vits i å kjøpe noe de ikke vil ha.

Men gavekort er en fin gave så kan de selv finne noe de selv vil ha og alle blir glade.

Annonse

7 minutter siden, Ada jones fan skrev:

Men gavekort er en fin gave så kan de selv finne noe de selv vil ha og alle blir glade.

Men det føles så meningsløst å gi gavekort. Penger og gavekort blir bare for å gi noe, blir liksom ikke gave. Men til de to tenåringene så er det jo greit med gavekort. De voksne har jo penger selv til å kjøpe det de vil.

22 minutter siden, Ada jones fan skrev:

Det å ikke gi julegaver til egne søsken synes jeg ikke noe om. For meg og min søster blir dette feil.

Det er jo helt naturlig, siden du ikke har barn.  I min familie (inkludert svigerfamilien) innførte vi heller ikke prinsippet om å bare gi til barna, før alle hadde fått egne barn.  Det blir jo litt urettferdig å ha en "regel" som medfører at noen bare skal gi bort gaver og ikke få noen tilbake.

Mannen min var sist ute av fire søsken med å få barn, så alle syntes det var greit å kunne droppe voksengavene - egentlig unntatt den ene søsteren hans, som er veldig glad i pakker ;)

Hver familie må jo bare finne ut av dette selv, det ene er ikke mer "riktig" enn det andre. 

Egentlig kunne min søster og jeg gjerne fortsatt med å gi hverandre julegaver.  Men siden de er fire søsken på den andre siden som stort sett er fornøyd med ordningen, blir det litt feil (synes særlig mannen min...) at vi to skal fortsette som de eneste voksne.  Men vi gir hverandre en liten bursdagspresang. 

Endret av laban
53 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, kanskje det er greit - å stanse når de får egen familie. Eller sånn midt i 20-årene (sånn uansett singel/foreldre eller ikke)?

Tror ikke jeg fikk noen gaver fra tanter og onkler etter at jeg flyttet hjemmefra i alle fall.

Jeg fikk til jeg var 18 eller 20 tror jeg, men tidene har forandret seg litt tror jeg. Dessuten hadde mamma og pappa flere nevøer og nieser enn jeg og mannen min har, så jeg gjetter våre får til de får egne barn jeg :) Annenhvert år feierer vi jul med niesene våre, så da er det i grunnen gitt... ;)

Har ganske liten nær slekt, og dette preger nok hvem vi gir gave til.

Jeg har bare ett søsken, og vi kommer nok til å fortsette å gi hverandre gaver så lenge vi lever, tror jeg.

Synes det er hyggelig også å gi gaver til voksne, men det ha rnok sammenheng med at vi totalt er få. Forsøker å gi ting som er både hyggelige og nyttige; enten en ting de ønsker seg eller noe som brukes opp/inntas.

Jeg liker veldig godt å få kaffe fra spessial butikk for jeg er kjempe glad i kaffe og det er nesten den beste gaven jeg kan få. jeg liker også å få såpe for det bruker jeg hver dag også. Å få ting som jeg aldri bruker f.eks en duk eller få ting jeg har mer enn nok av fra før er kjedelig. Jeg prøver selv å gi noe til andre som kan brukes og glede den som får det. F.eks kaffe til en som liker kaffe.

3 hours ago, laban said:

Men hvor stor og variert er den gruppa du "prater med"?  Mange her beskriver både omgangskretsen sin og sin egen deltakelse i samfunnet som svært liten og begrenset.  Jeg vet ikke om det gjelder deg, for jeg klarer ikke skille mellom alle de anonyme.  

Jeg synes det er rart hvis man treffer forskjellige typer mennesker, slik man gjør ved å være normalt aktiv, og likevel opplever at flertallet klager mye over jobben sin.  Hvis man har veldig begrenset kontakt med andre, kan det selvfølgelig hende at akkurat disse er negative.  Men da blir det litt drøyt å generalisere dette til hvordan man "opplever samfunnet".

Jeg burde vel ikke være med på å diskutere dette i en tråd om julegaver, men avsporingen var allerede godt i gang...

Vet ikke om den gruppen er så stor og variert, men hører jo hva folk snakke om på butikken f.eks, og hva andre mener om meg, som ikke jobber.

Anonymkode: 170f8...e88

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om den gruppen er så stor og variert, men hører jo hva folk snakke om på butikken f.eks, og hva andre mener om meg, som ikke jobber.

Jeg kommenterte det du skrev om at alle klaget over hvor slitne de ble av jobben.  Jeg er overrasket hvis du overhører mye sånt prat når du er i butikken? 

Jeg tror du sauser sammen 1) egen selvforakt, 2) en ganske paranoid oppfatning om at alle andre er veldig opptatt av deg, 3) hatske ytringer (om trygdede, innvandrere og andre grupper det er "akseptert" å hate) fra kommentarfelt på nett som heldigvis ikke er representative for samfunnet og 4) folks klaging over alt fra været til stress med jobb, sjef og unger.  Det er mange misfornøyde folk her i landet, selv om vi har det utrolig godt.  Ingen grunn til å la dem dominere ens eget liv. 

Annonse

3 minutes ago, laban said:

Jeg kommenterte det du skrev om at alle klaget over hvor slitne de ble av jobben.  Jeg er overrasket hvis du overhører mye sånt prat når du er i butikken? 

Jeg tror du sauser sammen 1) egen selvforakt, 2) en ganske paranoid oppfatning om at alle andre er veldig opptatt av deg, 3) hatske ytringer (om trygdede, innvandrere og andre grupper det er "akseptert" å hate) fra kommentarfelt på nett som heldigvis ikke er representative for samfunnet og 4) folks klaging over alt fra været til stress med jobb, sjef og unger.  Det er mange misfornøyde folk her i landet, selv om vi har det utrolig godt.  Ingen grunn til å la dem dominere ens eget liv. 

Ja du kan ha rett i mye av dette. Tror ikke de jeg har snakket med er normale mennesker.

På 28.11.2016 den 8.25, laban skrev:

På ett punkt er jeg kanskje litt tradisjonsbundet (eller gammeldags, som mange vil foretrekke å kalle det): Jeg sender mange julekort - i posten med konvolutt og frimerke - og jeg skriver en lang, personlig hilsen på alle. 

Jeg skriver ikke nødvendigvis så lange hilsener, men jeh har som mål at det skal være håndskrevet hilsen på alle. For meg blir det feil å bare nøye meg med ferdig trykket hilsen på kortet. 

På 28.11.2016 den 8.48, påskelilje skrev:

Har et spørsmål - hvor lenge er det vanlig å gi gaver til nevøer/nieser? Hva med fadderbarn?

Noen gir til ungen er konfirmert, jeg tror vel ikke vi kommer til å slutte da med kjærestens onkelunger, det er bare 4 stykker og de er så gode. :) Den ene tanta på den siden har kuttet ut mine nå som de er konfirmerte og det er helt greit altså, jeg ser bare ikke helt for meg å kutte ut ungene der - den andre tanta kjøper til oss alle så da gjør vi det samme. :) Men vi har ikke flere å gi til enn at det bare er kos. Ikke har vi noe press på å gi kjempedyre gaver heller. Men det er klart - om du har 25 nevøer og nieser så begrenser det seg jo.

Jeg forberedte mine to da de var konfirmerte om at de kunne forvente at det ble gaver fra færre under treet og det var de helt innforståtte med.

På 28.11.2016 den 8.48, påskelilje skrev:

Har et spørsmål - hvor lenge er det vanlig å gi gaver til nevøer/nieser? Hva med fadderbarn?

Kom på en ting til. :) Jeg blir snart 50 og har faktisk fremdeles en tante jeg (og søstrene mine) får gave fra hver jul. :wub: Vi gir henne noe også da, vanligvis en fin sammenplanting av noe slag, det blir hun alltid glad for. Vi er hos henne på førjulsbesøk en kveld i desember og det har vi vært i mange år - et av førjulstidens største høydepunkter faktisk. :) Det er ingen stor og dyr gave (heldigvis!), men en søt liten ting, ofte noe julepynt - jeg elsker julepynt og fryder meg hvert år over å kunne ta frem pynten fra min kjære tante. :wub:

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Kom på en ting til. :) Jeg blir snart 50 og har faktisk fremdeles en tante jeg (og søstrene mine) får gave fra hver jul. :wub: Vi gir henne noe også da, vanligvis en fin sammenplanting av noe slag, det blir hun alltid glad for. Vi er hos henne på førjulsbesøk en kveld i desember og det har vi vært i mange år - et av førjulstidens største høydepunkter faktisk. :) Det er ingen stor og dyr gave (heldigvis!), men en søt liten ting, ofte noe julepynt - jeg elsker julepynt og fryder meg hvert år over å kunne ta frem pynten fra min kjære tante. :wub:

Jeg err snart 47 og får fortsatt julegave fra favorit tanten og onkelen på min mors side av familien( mammas nest elste bror og kona) fordi vi har kontakt og jeg møter den med jevne mellomrom hele året. Jeg får ikke veldig dyr gave. Kan være alt fra en gave eske med f.eks bodyloition og dusjsåpe til 100-150 kr eller noe småting jeg har ønsket meg som ikke koster all verden,men jwg blir alltid glad for det jwg får. Jeg kjøper felles julegave til min tante og onkel for max 200 kr. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...