Gå til innhold

utleie og skatteregler

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nicklusheletida
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha bodd i leiligheten 1 av de 2 siste årene før salget.

Anonymkode: e69c6...088

Takk for svar :)

Så hvis jeg leier ut under ett år, gjelder ikke denne regelen ?

Beklager, jeg må ha det med t-skje :)

31 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Takk for svar :)

Så hvis jeg leier ut under ett år, gjelder ikke denne regelen ?

Beklager, jeg må ha det med t-skje :)

Det stemmer, så lenge du har bodd i boligen i ett år av de siste to kan du selge uten skatteplikt.

Det spiller ingen rolle om det var det siste av de to årene du leide ut.

Merk bare at salg av bolig ikke nødvendigvis er grunn til oppsigelse av leieavtalen. I verste fall risikerer du å selge med leieboeren.

Annonse

Nicklusheletida
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det stemmer, så lenge du har bodd i boligen i ett år av de siste to kan du selge uten skatteplikt.

Merk bare at salg av bolig ikke nødvendigvis er grunn til oppsigelse av leieavtalen. I verste fall risikerer du å selge med leieboeren.

Takk for svar :) Greit å vite :)

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det er riktig, og det trenger ikke være sammenhengende heller  

Og til TS: Skjæringspunktet her er ikke selve overtakelsen for ny kjøper, men kontraktstidspunktet. Det er fra dette tidspunktet du må se to år tilbake i tid og telle etter om du har bodd der i minst ett år tilsammen. 

1 time siden, mrxx skrev:

Så skal du betale 27 % av leieinntektene dine i skatt (gått ned i fra 28%) etter avskrivninger.

Skattesatsen er i år 25 % og er i statsbudsjettet for neste år foreslått til 24 %. 

Og dette gjelder på netto leieinntekt etter aktuelle fradrag. 

Nicklusheletida
8 timer siden, morsan skrev:

Og til TS: Skjæringspunktet her er ikke selve overtakelsen for ny kjøper, men kontraktstidspunktet. Det er fra dette tidspunktet du må se to år tilbake i tid og telle etter om du har bodd der i minst ett år tilsammen. 

Skattesatsen er i år 25 % og er i statsbudsjettet for neste år foreslått til 24 %. 

Tusen takk for svar :)

Nicklusheletida
18 timer siden, morsan skrev:

I dag fikk jeg verdivurdering. Ikke ante jeg at jeg satt på en slik gullgruve :D Er så glad. Den lille leiligheten på 45 kvm har steget 1,500.000 siden jeg kjøpte i 2011. Riktignok har jeg brukt 270.000 på badet, men likevel. Hadde ikke ventet en så høy pris. Er jo fristende og fortsatt ruge på den. :) Er glad jeg tok valget om å kjøpe x- mannen ut, slik at jeg får verdiøkningen alene. 

Endret av Nicklusheletida
10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

I dag fikk jeg verdivurdering. Ikke ante jeg at jeg satt på en slik gullgruve :D Er så glad. Den lille leiligheten på 45 kvm har steget 1,500.000 siden jeg kjøpte i 2011. Riktignok har jeg brukt 270.000 på badet, men likevel. Hadde ikke ventet en så høy pris. Er jo fristende og fortsatt ruge på den. :) Er glad jeg tok valget om å kjøpe x- mannen ut, slik at jeg får verdiøkningen alene. 

Hipp hurra!!! Ja, mye god sparing i eiendom i Oslo-området. Og ikke bare best å slippe å dele verdiøkning med eks - deilig å slippe å måtte forholde seg til han også. :) 

Annonse

Nicklusheletida
59 minutter siden, morsan skrev:

Hipp hurra!!! Ja, mye god sparing i eiendom i Oslo-området. Og ikke bare best å slippe å dele verdiøkning med eks - deilig å slippe å måtte forholde seg til han også. :) 

VELDIG DEILIG. :) Jeg tok jo det valget da han begynte å bråke og styre så fælt med badet . Jeg var jo en situasjon hvor jeg fikk forbud mot å bruke badet og han trenerte saken og ville ikke samarbeide. Da fant jeg ut at han skulle kjøpes ut uansett hvor dårlig råd jeg måtte få. At jeg ikke brukte øst- europere uten baderomssertifikat har han ikke greid å komme over enda. :D Det var høsten 2014 og ja det er et ganske lite bad, men plass til alt jeg trenger. Veldig fint ble det og skikkelig utført.

.
Nicklusheletida
57 minutter siden, morsan skrev:

Men 270' på badet var ikke så verst! Kommer jo an på hva du gjorde og hvor stort det er. Jeg fikk anbud på 270' i 2014, men det var eksklusive fliser og innredning. :o 

Absolutt alt ble gjort. Var jo vannlekasje og det ble gjort en omfattende jobb, men badet er lite.

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ååå så glad jeg er på din vegne, og hurra for at eksen ble kjøpt ut! :D 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...