Gå til innhold

SKAM (NB: Inneholder Spoilere)

Anbefalte innlegg

Ser dere på Skam?

Synes det er litt rart at ingen på DOL har diskutert bipolare 19-årige Even, som ikke blir trodd av kjæresten Sonja når han sier at han er forelsket i Isak. Hun mener det er en syk idè han har fått, på linje med da han pugget koranen på arabisk sist gang han var manisk. 

Og Isak. Som sjarmeres av - og faller fullstendig for Even, enda han i starten prøver så godt han kan å være heterofil.  Da han endelig kommer ut til kameratene sier en av dem: "Hva faen - er du homo? Du hooker jo med chicks hver helg!" 

Og enda er det to episoder igjen av sesong tre, og hele verden venter på å få se om Isak skjønner at Even virkelig elsker ham. For han gjør vel det? 

Her er første episode av sesong 3: 

https://tv.nrk.no/serie/skam/MYNT15200116/sesong-3/episode-1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415186-skam-nb-inneholder-spoilere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser på Skam, og er temmelig hekta. Enormt bra serie som tar opp så mange viktige temaer!

Fikk så veldig vondt av Isak da han fikk vite at Even var manisk og at muligens forelskelsen trolig kun var en del av sykdommen. Håper inderlig det viser seg at Even virkelig er glad i Isak, selv om han er syk.

Både jr og jeg har sett alle episoder alle sesonger. Knallgod serie og jeg skjønner godt hvorfor dette slår så godt an. Spent på hvordan utviklingen blir de to siste episodene, men tror egentlig ikke på samme happy-ending som i de to foregående...

36 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg ser på Skam, og er temmelig hekta. Enormt bra serie som tar opp så mange viktige temaer!

Fikk så veldig vondt av Isak da han fikk vite at Even var manisk og at muligens forelskelsen trolig kun var en del av sykdommen. Håper inderlig det viser seg at Even virkelig er glad i Isak, selv om han er syk.

Jeg er helt sikker på at Even virkelig elsker Isak, selv om forelskelsen nok også er intensivert av manien.  På kjøkkenet forrige lørdag morgen, sier Even til Isak at Sonja ikke kan føle det han føler. Hun tror (ønsker å tro) at forelskelsen i Isak er en del av sykdommen. Men Even vet at det ikke er sant. Han var ikke manisk da de sakte nærmet seg hverandre i starten. 

Spørsmålet er om Isak klarer å tro på det nå, etter de harde ordene fra Sonja natt til lørdag.  Moren hans ga ham nøkkelen i går formiddag, da hun sa at hun elsker ham like mye nå og for alltid, som hun gjorde da han ble født. 

Jeg ser også Skam, og liker serien veldig godt.  Har blitt sjarmert og rørt av alle sesonger, men siste sesong er særlig intens! Tror likevel det ender bra, selv om det muligens ikke blir Isak og Even. 

Skam er genialt, ikke bare som underholdning. Jeg tror serien treffer ungdom på en måte som utvider deres forståelsesrammer og fremmer toleranse, for både egne og andres utfordringer og vanskeligheter. Og det helt uten moralske pekefingre og holdningskampanjer. Skam beveger og berører, og gjør noe med en, gammel som ung!

Anonymkode: 12b3d...306

Annonse

SKAM er fantastisk, og i motsetning til mange andre serier så blir det bare bedre og bedre. Sesong 3 har vært så følelsesladet, intens og ekte at jeg drømmer meg tilbake 10-15 år da jeg selv var midt i en identitetskrise, likte jeg gutter eller jenter? (Er i dag gift med en mann og er selv mann)

At de har fått skuespillere på den alderen, og spesielt gutter som alltid har vært mer tabu enn to jenter til å spille så ekte er fantastisk godt jobbet. De spiller så bra at jeg tror på dem, på kjærligheten.

10 timer siden, Kayia skrev:

Både jr og jeg har sett alle episoder alle sesonger. Knallgod serie og jeg skjønner godt hvorfor dette slår så godt an. Spent på hvordan utviklingen blir de to siste episodene, men tror egentlig ikke på samme happy-ending som i de to foregående...

Hos oss er det 15-åringen + meg som er helt hekta. Snart 13-åringen ser også, men ikke like intenst som oss. Vi har fått mange interessante samtaler med utgangspunkt i denne serien. Eldstemann på snart 18 ser også innimellom, men litt mer sporadisk. Vi ser episodene hver for oss (ungene synes det er flaut å se det sammen med meg), og så snakker vi sammen etterpå, dersom det er behov for det ;)

Serien har virkelig vært en oppvekker for min del på mange områder, og jeg har lært mye. Det jeg har savnet mest, er foreldrene til disse ungdommene. For de fleste så er jo foreldrene en vesentlig del av ungdommenes hverdagsliv, og veldig mange ungdommer har et OK forhold til sine foreldre. Akkurat det samspillet kunne kanskje også vært berørt i større grad.

Siden serien frem til nå har fått frem vanskelige sider ved livet på en fantastisk måte, er jeg sikker på at det ikke blir noen quick-fix på en såpass komplisert tilstand/sykdom som den Even har. Det var vondt å se forvirringen hos Isak når drømmene og fantasiene til Even begynte å ta av, og romsteringen rundt i rommet om natta, samt da han løp ut. Det er så inderlig vondt å se hvordan den du er glad i, endrer personlighet og væremåte... :-( Jentene mine visste ingenting om denne sykdommen, og jeg forklarte mye til dem i helga. En person i nær familie hadde dette (er død nå), og vi har ikke fortalt ungene om dette. Hva er best? Knytte lærdom om denne sykdommen til en person de vet om, slik at det kanskje ikke blir så fremmed, eller unngå at denne personen blir knyttet til dette for barna? De husker ingenting om psykisk sykdom hos denne personen. Jeg er i tvil. Ønsker jo å bryte ned tabuer om psykisk sykdom!

1 time siden, påskelilje skrev:

Det jeg har savnet mest, er foreldrene til disse ungdommene. For de fleste så er jo foreldrene en vesentlig del av ungdommenes hverdagsliv, og veldig mange ungdommer har et OK forhold til sine foreldre. Akkurat det samspillet kunne kanskje også vært berørt i større grad.

Jeg tror at en del av suksessen med SKAM er nettopp det at foreldrene/andre omsorgspersoner ikke er med i noen vesentlig grad. Det ser man på lignende serier som Portkode 1321, Hashtag og en på netflix jeg ikke husker navnet på nå. Det rene ungdomsdrama hvor man minst kjenner seg igjen i en personlighet.

1 minutt siden, Maw87 skrev:

Jeg tror at en del av suksessen med SKAM er nettopp det at foreldrene/andre omsorgspersoner ikke er med i noen vesentlig grad. Det ser man på lignende serier som Portkode 1321, Hashtag og en på netflix jeg ikke husker navnet på nå. Det rene ungdomsdrama hvor man minst kjenner seg igjen i en personlighet.

Ja, du har sikkert rett i det. Det er jo ungdommene som er i fokus her. Og det er jo helt greit. Det er jo klart at det er deler av hverdagen som ikke blir tatt med (for eksempel trening, andre hobbier, forhold til søsken, og da "vanlig" forhold til foreldre), så det er jo et utdrag av ungdommenes liv vi ser. Jeg kjenner ikke de andre seriene du nevner.

Annonse

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Ja, du har sikkert rett i det. Det er jo ungdommene som er i fokus her. Og det er jo helt greit. Det er jo klart at det er deler av hverdagen som ikke blir tatt med (for eksempel trening, andre hobbier, forhold til søsken, og da "vanlig" forhold til foreldre), så det er jo et utdrag av ungdommenes liv vi ser. Jeg kjenner ikke de andre seriene du nevner.

Vi som er foreldre, og tja (vill gjetting) 25+ var vel ikke akkurat tenkt som den opprinnelige målgruppen til SKAM til å begynne med heller :) 

3 minutter siden, Maw87 skrev:

Vi som er foreldre, og tja (vill gjetting) 25+ var vel ikke akkurat tenkt som den opprinnelige målgruppen til SKAM til å begynne med heller :) 

Nei, hehe - vi er jo ikke i hovedmålgruppen - men som mor til tre ungdommer synes jeg serien er veldig fin for å få med seg en del av hva ungdommene er opptatt av! Poenget mitt med å savne foreldrene, er vel at jeg har inntrykk av (og det bekreftes jo i de store ungdomsundersøkelsene) at ungdommer i dag i stor grad har et OK forhold til sine foreldre, og at foreldrene betyr mye i deres hverdagsliv - selv om de selvsagt skal prøve ut grenser slik ungdommer alltid har gjort) Men serien tar jo opp så vanvittig viktige temaer, så at ikke vi foreldre er med i særlig grad, gjør meg ingenting!

7 minutter siden, påskelilje skrev:

Nei, hehe - vi er jo ikke i hovedmålgruppen - men som mor til tre ungdommer synes jeg serien er veldig fin for å få med seg en del av hva ungdommene er opptatt av! Poenget mitt med å savne foreldrene, er vel at jeg har inntrykk av (og det bekreftes jo i de store ungdomsundersøkelsene) at ungdommer i dag i stor grad har et OK forhold til sine foreldre, og at foreldrene betyr mye i deres hverdagsliv - selv om de selvsagt skal prøve ut grenser slik ungdommer alltid har gjort) Men serien tar jo opp så vanvittig viktige temaer, så at ikke vi foreldre er med i særlig grad, gjør meg ingenting!

Ja, absolutt enig! Å det at de klarer å få to gutter til å spille så forelsket, for ikke å snakke om at det normaliseres varmer langt inn i hjerterota. Har alltid vært en rådende diskurs om to gutter som er forelsket er ekkelt, men to jenter er mere okey. Ikke vet jeg hvorfor. 

Og som du sier, ungdommer skal teste grenser, det er en del av deres dannelsesreise. 

1 minutt siden, Maw87 skrev:

Ja, absolutt enig! Å det at de klarer å få to gutter til å spille så forelsket, for ikke å snakke om at det normaliseres varmer langt inn i hjerterota. Har alltid vært en rådende diskurs om to gutter som er forelsket er ekkelt, men to jenter er mere okey. Ikke vet jeg hvorfor. 

Og som du sier, ungdommer skal teste grenser, det er en del av deres dannelsesreise. 

Ja - jeg synes det er herlig hvordan det er forelskelsen som har vært i fokus, og ikke så mye om at det er to gutter. Jonas sin reaksjon (eller mangel på reaksjon) i parken den dagen, var jo helt vidunderlig, og forhåpentligvis et godt eksempel på hvordan en bør reagere når kameraten forteller at han er forelska :-)

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Ja - jeg synes det er herlig hvordan det er forelskelsen som har vært i fokus, og ikke så mye om at det er to gutter. Jonas sin reaksjon (eller mangel på reaksjon) i parken den dagen, var jo helt vidunderlig, og forhåpentligvis et godt eksempel på hvordan en bør reagere når kameraten forteller at han er forelska :-)

Ja hans reaksjon var fantastisk! Det er heldigvis lettere i dag, og "alle" kjenner eller vet om homofile i dag. Når jeg sto frem for 11 år siden (Var 18) så kjente jeg ingen andre. Og jeg mistet en del kamerater, men ingen venninner. Unner ingen den følelsen, men i dag ser jeg jo at de ikke var gode nok venner for meg.

Jobbet som lærer i en 7.klasse for en del år tilbake, og de syns det at jeg var homofil var spennende. Hadde mange gode refleksjoner med disse barna rundt dette, og det viser bare hvor lite dømmende barn er i forhold til voksne. Det burde så absolutt vært mer integrert i skolen, men nå sporer jeg vel litt av her 🙈

15 timer siden, Kalevaala skrev:

Ser dere på Skam?

Synes det er litt rart at ingen på DOL har diskutert bipolare 19-årige Even, som ikke blir trodd av kjæresten Sonja når han sier at han er forelsket i Isak. Hun mener det er en syk idè han har fått, på linje med da han pugget koranen på arabisk sist gang han var manisk. 

Og Isak. Som sjarmeres av - og faller fullstendig for Even, enda han i starten prøver så godt han kan å være heterofil.  Da han endelig kommer ut til kameratene sier en av dem: "Hva faen - er du homo? Du hooker jo med chicks hver helg!" 

Og enda er det to episoder igjen av sesong tre, og hele verden venter på å få se om Isak skjønner at Even virkelig elsker ham. For han gjør vel det? 

Her er første episode av sesong 3: 

https://tv.nrk.no/serie/skam/MYNT15200116/sesong-3/episode-1

Hei!

Jeg har aldri sett skam, men leser ditt innlegg kun fordi du generelt er seriøs og i mitt hode, av de godhjertede mennesker jeg finner interessante på dol.

Grunnene til at jeg ikke har sett skam er:

Jeg tenkte det var en serie myntet på tenåringer, jeg har enda ikke sett serier jeg vil se på HBO (dette pga av lite tid)

Jeg tenker, "noe skal ungdom ha for seg selv", av den grunn krysser jeg også av, alt, min datter har vært inne på, når jeg går inn på en av mine laptoper, tenker det vil være en smuktitting inn i hennes privatliv, om jeg skal lese hva hun er opptatt av.

Jeg er milevis fra tenåringstid, og opptatt av helt andre ting. Og den lille fritid jeg har, bruker jeg på alt fra lære bonsai, lese om dette, til å slappe av med mine voksenprogrammer:-)

Videre oppdaget jeg for en stund siden at min mann ser Skam, samtidig, at jentene syns det er, kleint og teit,at pappa ser Skam (og det kunne jeg forstå dem på, selv om vi aldri har snakket om det , jeg overhørte bare en diskusjon mellom jentene og far)

Av den grunn, kunne jeg jo ikke kommentere noe slik du etterspør, så da vet du hvorfor, for min del:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...