Gå til innhold

Syns du det er kjipt å ikke jobbe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke si det var tvang. :rolleyes: Ingen får AAP om det antas at en ikke kan komme i ordinært arbeid, det heter tross alt "arbeidsavklaringspenger".

Men, du får stå på, det er sikkert fint å komme seg av trygda.

Anonymkode: d2bf9...b6d

Man får alltid aap først. Så etter noen år, når man er ferdig med utredning, behandling og arbeidsutprøving får man ikke lenger aap. Det er ingen som går rett fra sykepenger og over på ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ække no morro når alle jobber og forsørger seg selv, mens jeg er dum og lat.

Anonymkode: d2bf9...b6d

Nei, det er er ikke noe morro, det er faktisk ganske kjedelig i lengden. Og pinlig når noen spør hva en driver med.

Anonymkode: 7b2f4...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Jokke89 said:

Trygda var tvang jo, jeg nekta og nekta, og nekta litt til, allikevel så pusha nav på ...

 

9 hours ago, Jokke89 said:

Blir sikkert fint OM jeg kommer meg av trygda ja.. Sikker kan man jo aldri være .Skulle ha sovet nå, men  tenker så mye på fremtiden at søvn blir vanskelig. Ikke gøy . Så nå tok jeg meg en snus, sikkert veldig smart, men er man først våken, så..

 

9 hours ago, Jokke89 said:

I tillegg så var eneste "arbeidsutprøvingen" jeg fikk i ei verna bedrift, fikk aldri prøvd meg i det ordinære arbeidslivet. Så NAV vet faktisk ikke med 100 prosent sikkerhet at jeg ikke kunne ha fungert i jobb f. eks 50 prosent..

 

9 hours ago, Jokke89 said:

Men jeg mener IKKE at alle som går på trygd skal begynne å studere, jobbe og komme seg ut av trygden altså. Noen er faktisk for syk til å stå i jobb, og sånn er det jo bare...

 

Altså, hvis du ikke kvalifiserte for AAP, men kvalifiserte for uføre (i deres vurderinger), så ville de nok bare at du søkte på uføre i stedet for å bli sosialklient. Dette var ikke tvang, du kunne fint blitt sosialklient - men det ville du nok ikke, akkurat som de aller fleste andre i den situasjonen... ;)

 

Jeg vet ikke om du er for syk til å jobbe/studere, NAV/systemet kan ha gjort feil som du sier, hva vet jeg om det. Umulig for meg å vite.

 

Ja, sier ikke at du sier at alle skal det. Ja noen er for syke for det, hvem vet hvem som er hva? Men men.

Anonymkode: d2bf9...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig for deg å vite ja. Men hva skal man gjøre når NAV er helt klar på at du ikke greier å jobbe, og om du skal ha håp om å få litt penger inn på konto hver måned, må du trygde deg ? Selv om du kanskje selv mener du hadde greid å jobbe ? Vanskelig det der. Og jeg har ikke verdens mest alvorlige diagnoser om du lurte, har ADD og Asperger( mild grad) .. Virker som NAV mente at Asperger gjorde meg helt ubrukelig i arbeidslivet. Det som er litt spesielt er at jeg faktisk har vært i arbeidslivet, da. Jobbet med psykisk utviklingshemmede noen uker etter vgs, før jeg begynte på høyskole første gang. Så har faktisk greid å være i jobb å tjent mine egne penger, og var da i alle fall fullt ut arbeidsfør. Så jeg veit jo at jeg har greid å jobbe, så hvorfor i alle dager skulle jeg ikke greie det nå liksom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst kunne jeg hatt det MYE bedre økonomisk om jeg hadde jobb og vanlig inntekt. Er vel ikke av de med minst trygd i Norge, men kunne hatt mer ja. Det som redder meg er at jeg har ung ufør.. Men har ikke mer enn litt over 17 tusen utbetalt i måneden uansett, og det blir man jo ikke rik av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper i alle fall studielån nå, og det er jo bra. Men klart jeg helst skulle jobbet, men går ikke ann å gå rundt å deppe over det hele tiden, da blir det i alle fall ikke noe utdannelse på meg.. Må tenke fremover, og tenke at DETTE skal jeg greie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Trine skrev:

Man får alltid aap først. Så etter noen år, når man er ferdig med utredning, behandling og arbeidsutprøving får man ikke lenger aap. Det er ingen som går rett fra sykepenger og over på ufør.

Jeg hadde aldri sykepenger da. Begynte på kvalifiseringsprogrammet, meget dårlig betalt. Var vel rundt 6000 i mnd. Deretter over på AAP, bedre betalt, husker ikke helt beløpet, og etter 4 år over på uføretrygd med ung ufør, men under 20 tusen utbetalt i mnd. Er vel samme lønna ca. som ett yrke med lav lønn. Men hadde jeg greid å fullføre en grad, osv. og vært i jobb, kunne jeg sikkert tjent MINST ti tusen mer i mnd. Kommer til å merke det på lommeboka i alle fall om jeg skulle klare å komme meg i jobb igjen, men det vet jeg jo ikke. Diagnosene mine kan jo skape utfordringer, men er vel like mye meg selv som kan gjøre det.. Er ikke så lett å ha trua på seg selv etter så mange år utenfor studier og arbeidslivet.. Men har heldigvis fått klarsignal fra NAV at det er OK å studere, og gjør det på egenhånd, og nå er det bare eksamen 15 desember som gjenstår, så har jeg gått ett semester. Går ett årsstudium i Jus nå, med håp om å få bygge det på til en bachelor etter hvert.. Greier jeg det, så er det i alle fall en bedre mulighet til at jeg kan si farvel til trygda, forhåpentligvis .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk/ufin/slem, men du kommer nok til å lære mer om hva "tvang" betyr innen studiet ditt etterhvert. :P NAV vurderte deg til at det ikke var noen hensikt med AAP, og kunne derfor (med rette (om det var korrekt)) ikke tilby deg det videre. Men NAV kan såklart ha tatt feil på det - det er likevel en annen sak enn dette med "tvang meg til å trygde meg".

Anonymkode: d2bf9...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Jokke89 skrev:

Jeg hadde aldri sykepenger da. Begynte på kvalifiseringsprogrammet, meget dårlig betalt. Var vel rundt 6000 i mnd. Deretter over på AAP, bedre betalt, husker ikke helt beløpet, og etter 4 år over på uføretrygd med ung ufør, men under 20 tusen utbetalt i mnd. Er vel samme lønna ca. som ett yrke med lav lønn. Men hadde jeg greid å fullføre en grad, osv. og vært i jobb, kunne jeg sikkert tjent MINST ti tusen mer i mnd. Kommer til å merke det på lommeboka i alle fall om jeg skulle klare å komme meg i jobb igjen, men det vet jeg jo ikke. Diagnosene mine kan jo skape utfordringer, men er vel like mye meg selv som kan gjøre det.. Er ikke så lett å ha trua på seg selv etter så mange år utenfor studier og arbeidslivet.. Men har heldigvis fått klarsignal fra NAV at det er OK å studere, og gjør det på egenhånd, og nå er det bare eksamen 15 desember som gjenstår, så har jeg gått ett semester. Går ett årsstudium i Jus nå, med håp om å få bygge det på til en bachelor etter hvert.. Greier jeg det, så er det i alle fall en bedre mulighet til at jeg kan si farvel til trygda, forhåpentligvis .

Nei, sykepenger er jo kun om man først har vært i jobb. Lykke til videre med studiene :) Du virker ganske motivert så jeg tror du kommer til å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant det. Takk for lykkeønskninger :) Prøver i alle fall å være motivert, har jo vært igjennom pensum i det minste. Får bare håpe eksamen går bra, så har jeg i alle fall greid noe som tyder på at jeg i alle fall har kommet meg gjennom dette semesteret . Tar det rolig nå i starten da, kun ett fag, tenker på å ta det litt tøffere til våren.. Det faget jeg ikke tar i høst, får jeg ta til neste høst, tenker jeg. Ikke bra å gape over for mye når det er lenge siden sist. Det er kjipt da at bare du har visse diagnoser, så blir du avskilta og får beskjed om at du ikke passer i arbeidslivet, derfor jeg går på skole, skal bevise at NAV har tatt feil i min sak, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva tvang er innenfor jussen, og hva som skal til, at det er strengt osv., men kan jo si at jeg følte meg presset til å trygde meg da.. Var i alle fall ikke noe jeg ønska og ba om, så det føltes i alle fall som en slags "tvang" . Skjønner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke helt klar over NAV kunne forlenget AAP perioden da, i alle fall ikke noe jeg tenkte over da. Ikke sa de noe om det heller. Hvem vet, med forlenga AAP, så kunne det jo naturligvis vært en mulighet, kanskje liten, til at jeg kom meg ut i jobb igjen. Og det irriterer meg, at NAV ikke var villig til å la meg ha AAP lenger, og se om det kunne hjulpet meg ut i jobb igjen. Men man kan ikke gå rundt å være bitter resten av livet heller om man skal komme seg videre, så det må jeg slutte med ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jokke89 skrev:

Umulig for deg å vite ja. Men hva skal man gjøre når NAV er helt klar på at du ikke greier å jobbe, og om du skal ha håp om å få litt penger inn på konto hver måned, må du trygde deg ? Selv om du kanskje selv mener du hadde greid å jobbe ? Vanskelig det der. Og jeg har ikke verdens mest alvorlige diagnoser om du lurte, har ADD og Asperger( mild grad) .. Virker som NAV mente at Asperger gjorde meg helt ubrukelig i arbeidslivet. 

Ja, sånn er det nok. "Har" man AS er trygd eneste alternativ, kan det virke som.

Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke kommer deg ut i jobb i ei AS bedrift da, vel og merke.. Men ikke alle det passer for da, heller.  Ikke at jeg fikk tilbud om noe sånt av NAV da, i mitt tilfelle.

Endret av Jokke89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles bare helt feil at en nokså oppegående fyr havner på trygd på grunn av diagnosene sine, da. Men men.

Endret av Jokke89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jokke89 skrev:

Nei, nei, signerte sjøl, men under tvang, vil jeg påstå ! Fikk beskjed om at jeg hadde gått på aap i fire år, og de så det som lite sannsynlig at jeg kom i jobb, noe jeg selv var og fortsatt er uenig i, og om jeg ikke søkte om trygd kom jeg ikke til å få mer penger. Trenger ikke verge jeg, klarer meg fint sjøl ! ;) 

Men det er vel egentlig det samme om man er ufør eller går på aap? Altså man er da ikke tvunget til å aldri kunne jobbe noe mer når man har blitt ufør.. (håper jeg da..) eller hva var grunnen til at du absolutt ville forsette på aap? Ender uføretrygdhet på CVen?☺

Anonymkode: e8d3a...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er vel egentlig det samme om man er ufør eller går på aap?

AAP er begrenset til 4 år.

Anonymkode: 7b2f4...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei. AAP kan faktisk forlenges helt opp til 8 år i visse tilfeller. Så det er ikke begrenset til 4 år. Det kan forlenges ...  

Endret av Jokke89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får jo ikke "yrkesforbud" sånn sett, men det kan bli vanskeligere å komme seg inn i arbeidslivet igjen etterpå. Så det kan jo bli vanskeligere . Men tror det er viktig å være åpen om det om du i fremtiden skulle søke på en jobb, at du en periode har vært syk og ufør, men nå er klar til å komme tilbake i arbeidslivet og føler deg frisk nok til det, og at du har kommet deg gjennom en utdannelse for å bli klar for arbeidslivet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...