Gå til innhold

Syns du det er kjipt å ikke jobbe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må jo ikke skrive det på cv, men du må jo være ærlig om det da, kan jo hende arbeidsgiveren finner det ut selv, og da kan det jo hende det blir vanskelig å beholde jobben i lengden .. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Maw87 skrev:

Det er nettopp det jeg mener, men den muligheten "glemte" naturligvis saksbehandleren min å nevne :( Jævlig kjipt !! Var så forvirra selv, og visste ikke helt hvilke rettigheter jeg hadde, så da greide NAV, på tross av at jeg er relativt oppegående, å "lure" meg over på trygd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i særlige tilfeller.

Anonymkode: 7b2f4...166

Ja, og? Du skrev "begrenset til 4 år" noe jeg motbeviste og viste til kilde at det ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere for NAV å ha meg på trygd, vet du, har jo faen meg ikke rett på saksbehandler lenger en gang ! Så da er de jo "kvitt" ett problem, altså meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jokke89 skrev:

Lettere for NAV å ha meg på trygd, vet du, har jo faen meg ikke rett på saksbehandler lenger en gang ! Så da er de jo "kvitt" ett problem, altså meg..

Hovedregelen er at det er begrenset til 4 år. Det skal veldig mye til for å få utvidet perioden utover dette.

Anonymkode: 7b2f4...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Jokke89 skrev:

Det er nettopp det jeg mener, men den muligheten "glemte" naturligvis saksbehandleren min å nevne :( Jævlig kjipt !! Var så forvirra selv, og visste ikke helt hvilke rettigheter jeg hadde, så da greide NAV, på tross av at jeg er relativt oppegående, å "lure" meg over på trygd..

Men for deg så er i det i prinsippet ingen forskjell på aap og trygd? Økonomisk sett. Det er fler begrensninger på aap, bare det å reise på ferie til utlandet. 

Men kan se at man fort kan føle seg "låst" når man er ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maw87 skrev:

Ja, og? Du skrev "begrenset til 4 år" noe jeg motbeviste og viste til kilde at det ikke stemmer. 

Hovedregelen er at det er begrenset til 4 år. Det skal veldig mye til for å få utvidet perioden utover dette.

Anonymkode: 7b2f4...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maw87 skrev:

Men for deg så er i det i prinsippet ingen forskjell på aap og trygd? Økonomisk sett. Det er fler begrensninger på aap, bare det å reise på ferie til utlandet. 

Men kan se at man fort kan føle seg "låst" når man er ufør.

Ikke lett å få jobb når man allerede er ufør, tror je.g

Anonymkode: 7b2f4...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hovedregelen er at det er begrenset til 4 år. Det skal veldig mye til for å få utvidet perioden utover dette.

Anonymkode: 7b2f4...166

Både ja og nei. Kommer helt ann på hva man sliter med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien gir jeg blaffen i for å være ærlig, greide meg når jeg var på AAP og. Eneste "fordelen" er at trygd blir regnet som fast inntekt, så man kan lån på bolig osv. Men det er jo ikke en ønsket situasjon for en som gjerne vil bidra i samfunnet. Med forlenga AAP, så kunne det jo faktisk hende at NAV slapp å forsørge meg og jeg slapp å bli forsørget av dem.. Det er jo billigere for dem, så de hadde jo pokkern meg spart penger på å forlenge AAP perioden min ! Da hadde jeg jo blitt vanlig lønnsmottaker og skattebetaler som alle andre !!

Endret av Jokke89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lett å få jobb når man allerede er ufør, tror je.g

Anonymkode: 7b2f4...166

Og hvor må man opplyse om det? Har man studert mens man har vært ufør så er det jo ikke hull i cven. Har man ikke studert ved siden av er det nok lite forskjell på om man har aap eller er ufør. Positivt er det ikke i de fleste tilfeller, men jeg ville da tatt med dokumentasjon fra lege f.eks. om at jeg er bedre og kan jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt ut "arbeidsfør" etter min egen oppfatning. Har ett par diagnoser, men er fysisk sterk, arbeidssom og er æreskjær. Så jeg hadde kunnet jobbet med tilrettelegging, etter min egen oppfatning. Men ikke NAV sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Maw87 skrev:

Og hvor må man opplyse om det? Har man studert mens man har vært ufør så er det jo ikke hull i cven. Har man ikke studert ved siden av er det nok lite forskjell på om man har aap eller er ufør. Positivt er det ikke i de fleste tilfeller, men jeg ville da tatt med dokumentasjon fra lege f.eks. om at jeg er bedre og kan jobbe. 

Det er få uføre som studerer på heltid.

Anonymkode: 7b2f4...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jokke89 skrev:

Økonomien gir jeg blaffen i for å være ærlig, greide meg når jeg var på AAP og. Eneste "fordelen" er at trygd blir regnet som fast inntekt, så man kan lån på bolig osv. Men det er jo ikke en ønsket situasjon for en som gjerne vil bidra i samfunnet. Med forlenga AAP, så kunne det jo faktisk hende at NAV slapp å forsørge meg og jeg slapp å bli forsørget av dem.. Det er jo billigere for dem, så de hadde jo pokkern meg spart penger på å forlenge AAP perioden min ! Da hadde jeg jo blitt vanlig lønnsmottaker og skattebetaler som alle andre !!

Tror det gamle systemet med  rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførepensjon var bedre.

Anonymkode: 7b2f4...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jokke89 skrev:

Økonomien gir jeg blaffen i for å være ærlig, greide meg når jeg var på AAP og. Eneste "fordelen" er at trygd blir regnet som fast inntekt, så man kan lån på bolig osv. Men det er jo ikke en ønsket situasjon for en som gjerne vil bidra i samfunnet. Med forlenga AAP, så kunne det jo faktisk hende at NAV slapp å forsørge meg og jeg slapp å bli forsørget av dem.. Det er jo billigere for dem, så de hadde jo pokkern meg spart penger på å forlenge AAP perioden min ! Da hadde jeg jo blitt vanlig lønnsmottaker og skattebetaler som alle andre !!

Er det noe jeg har lært gjennom NAV systemet, så er det at man må lese seg til alt selv, lover alt. Man må mase, nesten plage dem for å få svar. De holder hverken tidsfrister eller andre lovnader. Har man råd, skaff advokat som har kompetanse på området ved slike overganger, ved avslag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min mener at jeg kan bli fullt ut i stand til å jobbe så lenge jeg kommer meg igjennom i studiene ! .. Han har troa, så skal nok få han til å skrive at jeg er frisk og kan jobbe ;) Satser på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jokke89 skrev:

Legen min mener at jeg kan bli fullt ut i stand til å jobbe så lenge jeg kommer meg igjennom i studiene ! .. Han har troa, så skal nok få han til å skrive at jeg er frisk og kan jobbe ;) Satser på det..

Lykke til.

Anonymkode: 7b2f4...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er få uføre som studerer på heltid.

Anonymkode: 7b2f4...166

Det har da ingenting med saken å gjøre om det er fulltid eller deltid. Er fortsatt ikke noe hull i cven om man studerer som ufør. Deltid betyr ikke automatisk at man må jobbe ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...