Gå til innhold

NHD/Psykia evt. andre: Topimax/overspising

Anbefalte innlegg

Til dere som har erfaring med Topimax, både fagpersonell og ved egen erfaring, når er det forventet (forstår at det er individuelt) at en skal få effekt ved overspising og redusert appetitt: les; bedre kontroll? Jeg er nå i en opptrappingsfase. Jeg startet på 15 mg og er nå oppe i 30. Jeg har foreløpig ingen bivirkninger noe jeg tar som et godt tegn foreløpig. Jeg har bare vært noe uvel et par kvelder etter at dosen er tatt, men jeg merker ingen endring på dagen ellers. Jeg regner med, som jeg har lest, at jeg må opp i en høyere dose for å få effekt - og jeg er på vei oppover. Men når er det erfaringsmessig at man merker noe på appetitt/overspising//avhengighet etter mat? Jeg har aktiv behandling på siden av dette, men håper det kan være en slags drahjelp eller et håp om du vil for å få bedre kontroll. Jeg har vært i veldig mange behandlingsforløp/innleggelser osv. gjennom 17 år, så jeg føler dette er verdt et forsøk :-) Jeg krysser alt jeg har for at dette kan bidra til ett eller annet positivt på min matavhengighet og endeløse sult. 

Anonymkode: 25863...962

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/415289-nhdpsykia-evt-andre-topimaxoverspising/
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som har erfaring med Topimax, både fagpersonell og ved egen erfaring, når er det forventet (forstår at det er individuelt) at en skal få effekt ved overspising og redusert appetitt: les; bedre kontroll? Jeg er nå i en opptrappingsfase. Jeg startet på 15 mg og er nå oppe i 30. Jeg har foreløpig ingen bivirkninger noe jeg tar som et godt tegn foreløpig. Jeg har bare vært noe uvel et par kvelder etter at dosen er tatt, men jeg merker ingen endring på dagen ellers. Jeg regner med, som jeg har lest, at jeg må opp i en høyere dose for å få effekt - og jeg er på vei oppover. Men når er det erfaringsmessig at man merker noe på appetitt/overspising//avhengighet etter mat? Jeg har aktiv behandling på siden av dette, men håper det kan være en slags drahjelp eller et håp om du vil for å få bedre kontroll. Jeg har vært i veldig mange behandlingsforløp/innleggelser osv. gjennom 17 år, så jeg føler dette er verdt et forsøk :-) Jeg krysser alt jeg har for at dette kan bidra til ett eller annet positivt på min matavhengighet og endeløse sult. 

Jeg går på 75 mg og merker noe bedring i forhold til matavhengighet, men det er ingen vidundermedisin, en må fortsatt jobbe med saken. Har gått ned 7 kg siden jeg begynte på medisinen.

Anonymkode: 844bf...8f7

Takk for svar. Merker du andre bivirkninger? Hvor raskt trappet du opp?

Jeg er fullt klar over at dette ikke er et medikament som vil løse hele min spiseforstyrrelse, og det forventer jeg heller ikke. Men om det kan bidra til en prosent eller tre i positiv retning, så er det bedre enn ingenting. Jeg håper dog på at det kan dempe noe av den forferdelige sulten som ødelegger for alle behandlingsforløp. Jeg mister totalt kontroll og mister all fornuft, og evne til å tenke konsekvenser når desperasjonen etter mat/overspising bygger seg opp - uavhengig hvor mye mat jeg beholder over tid. Jeg skal ikke ned i vekt (har kompenserende atferd), så jeg må jobbe for å opprettholde vekt og forhåpentligvis få bedre rutiner rundt maten. Jeg krysser det jeg har. Spiseforstyrrelsen har snart tatt fra meg alt jeg har og hvem jeg gjennom å ha vært syk i så mange år (et halvt liv), så dette er verdt hver krone og hele forsøket. Igjen, takk for svar. Jeg håper du får gode rutiner med tiden du også :-)

1 time siden, Psykia AS skrev:

Effekten av Topimax mot overspisingslidelser begynner vanligvis å komme ved 40-50 mg. Enkelte kan ha behov for doser opp til 200-300 mg, men da er det en stor risiko for mye bivirkninger. 

Så en dose på under 200 er kanskje det mest optimale med tanke på bivirkninger? Jeg har trappet opp med 15 mg med én ukes mellomrom uten problemer hittil, så jeg håper jeg tåler medikamentet godt (?) - selv om det sikkert er vanskelig å si etter så kort tid og så lav dose foreløpig. Men jeg håper, i samråd med behandler, selvfølgelig at vi trapper ytterligere opp neste uke. Da vil jeg være på 45 mg. Forhåpentligvis vil jeg merke en liten forskjell. 

Et annet spørsmål. Det foretrekkes at man tar dosen på kvelden pga bivirkningene. Men, bivirkningene i fht appetitt, den vil vel følges døgnet rundt - eller bør dosen deles opp morgen og kveld etterhvert?

Annonse

Jeg bruker topimax 200mg. Er markant bedring i forhold til overspising.  Men er som en over sier. Ingen vidundermedisin. Sliter fortsatt med sug etter mat innimellom, men den har hjulpet mye. Når det gjelder vektnedgang har den ikke noenting å si for min del. Ser mange på nett sier de raser ned i vekt osv. Har ikke gått ned et gram. Har derimot begynt å gå ned nå på egen hånd med å kontrollere inntak. Men det hjelper å ha medisin som gjør at jeg ikke konstant hiver i meg store mengder mat og tenker på mat hele tiden :-) 

Anonymkode: 08955...c00

På 10.12.2016 den 0.03, AnonymBruker skrev:

Så en dose på under 200 er kanskje det mest optimale med tanke på bivirkninger? Jeg har trappet opp med 15 mg med én ukes mellomrom uten problemer hittil, så jeg håper jeg tåler medikamentet godt (?) - selv om det sikkert er vanskelig å si etter så kort tid og så lav dose foreløpig. Men jeg håper, i samråd med behandler, selvfølgelig at vi trapper ytterligere opp neste uke. Da vil jeg være på 45 mg. Forhåpentligvis vil jeg merke en liten forskjell. 

Et annet spørsmål. Det foretrekkes at man tar dosen på kvelden pga bivirkningene. Men, bivirkningene i fht appetitt, den vil vel følges døgnet rundt - eller bør dosen deles opp morgen og kveld etterhvert?

Ettersom Topimax og kan gi tretthet som bivirkning anbefaler jeg det på kvelden.  Også andre bivirkninger vil da bli mildere på dagen. Men når man har brukt samme dose et par måneder og bivirkninger har gått mye tilbake kan man gjerne forsøke å ta det i to doser eller alt om morgenen for å få ytterligere effekt mot spiseforstyrrelsen på dagtid. 

Thor Kvakkestad, psykiater

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker topimax 200mg. Er markant bedring i forhold til overspising.  Men er som en over sier. Ingen vidundermedisin. Sliter fortsatt med sug etter mat innimellom, men den har hjulpet mye. Når det gjelder vektnedgang har den ikke noenting å si for min del. Ser mange på nett sier de raser ned i vekt osv. Har ikke gått ned et gram. Har derimot begynt å gå ned nå på egen hånd med å kontrollere inntak. Men det hjelper å ha medisin som gjør at jeg ikke konstant hiver i meg store mengder mat og tenker på mat hele tiden :-) 

Anonymkode: 08955...c00

Takk for svar. Så godt du har effekt av Topmiax - selv om jeg forstår det ikke alene løser alt. Men at det gjør en liten forskjell, det kan være en god drahjelp. Jeg håper inderlig det blir slik for meg også, selv om jeg vet jeg har mye jeg må jobbe med på siden av dette også. Men akkurat nå er dette et bittelite håp om en forskjell :-)  

9 timer siden, Psykia AS skrev:

Ettersom Topimax og kan gi tretthet som bivirkning anbefaler jeg det på kvelden.  Også andre bivirkninger vil da bli mildere på dagen. Men når man har brukt samme dose et par måneder og bivirkninger har gått mye tilbake kan man gjerne forsøke å ta det i to doser eller alt om morgenen for å få ytterligere effekt mot spiseforstyrrelsen på dagtid. 

Thor Kvakkestad, psykiater

Takk for informerende svar. Jeg krysser alt jeg har for at dette medikamentet kan gjøre en liten forskjell for min situasjon og liv.

• 3 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...