Gå til innhold

Hva er dine tidligste minner?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
8 timer siden, Maw87 skrev:

Er da ingen her som har sagt at den forskningen gjelder ALLE. Er bare rart at så mange her inne husket så mye så tidlig :blink:

Jeg føler at forskningen stemmer ganke bra for min del. Det går et ganke skarpt skille hvor jeg husker ganske mye fra tre år og oppover, og veldig lite fra tidligere år. Bitttelitt er de allikevel, og det tror jeg er reelt. Vi flyttet flere ganger så jeg har tydelige knagger å henge ting på. Jeg husker ikke på langt nær så mye som nicklus og påskelilje fra før tre år men hvis de var et halvt år tidligere ute mentalt så gir det mening. Det var de sikkert.

Har også tidligere hørt at man ikke kan huske fra før man er ca. tre år, og har bestandig ment at jeg har minner fra før det.

Familien flyttet da jeg var to år, men jeg husker flere ting fra leiligheten vi bodde i før det. Blant annet husker jeg at min søster og jeg stod på kjøkkenbenken for å se ut av vinduet og ned på gaten om det ringte på. Har også minner om den relativt store entréen i leiligheten og min far som kom hjem fra jobb i dress og frakk. 

Min eldre søster husker hverken dette eller særlig til andre ting før hun begynte på skolen.

Nicklusheletida

Det kan godt være at forskningen stemmer på meg også. 

Jeg sier ikke at jeg husker fra jeg var 2 år. Jeg sier at jeg bodde i det gamle huset fra jeg var 2 år til 3,5 år. 

Det kan bety at alle minnene jeg har fra det stedet er minner jeg har fra mellom 3 år til 3,5 år. Dette vet jeg ikke. 

Jeg vet at glimtene fra den første sommeren på hytta helt sikkert er fra da jeg var to år.  Dessuten er det svært sannsynlig at flyreisen er fra det samme året.  Alle de andre minnene som er lette å tidfeste, f.eks. Cubakrisen, er fra senere.

Men jeg husker jo ikke mye fra toårsalderen, bare episoder som gjorde et helt spesielt inntrykk.  Jeg har blitt fortalt andre hendelser fra den hyttesommeren som jeg slett ikke husker selv.  Men glassvatten gjorde vondt, så det minnet sitter godt.  For barneøyne ser glassvatt ut som bomull besatt med diamanter, så det var en nedtur :( 

Annonse

Jeg husker at jeg hadde vært ute i snøen og lekt og da jeg kom inn satt jeg sammen med min morfar i divanen på kjøkkenet og fikk serinakaker og varm melk. Min morfar døde da jeg var 3,5 år og min mor var ikke der da dette hendte så hun kan ikke ha fortalt meg om det i ettertid.

Ellers husker jeg også at vi flyttet to etasjer opp og at jeg fikk sitte i sengen min mens to sterke menn bar den opp trappene. :) Det var før jeg fylte 4 i alle fall, ikke lenge etter at jeg fylte 3 tror jeg. Mener også at jeg husker da en mann kom og kjøpte og hentet barnevogna mi, det var før vi flyttet så da var jeg vel knapt 3 år.

På 20.12.2016 den 22.18, Trine skrev:

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev. Det er ikke bare du her som tydeligvis husker lenger tilbake enn hva en normalt utviklet hjerne er i stand til. Det er ikke dine første minner det er snakk om her, det er nesten alle som har svart her sine minner. At det finnes et og annet unntak tviler jeg ikke på, selv om det er veldig tvilsomt at du husker ammingen, med mindre du ble ammet veldig lenge. Men at så mange på dol husker lenger tilbake enn det forskningen mener man er i stand til, det er jo litt suspekt.

Så det var deg som kastet dritt under 'anonym'? Så lenge det ikke er er oppgitt linker til troverdige artikler, er dine utsagn suspekte.

Anonymkode: 6b121...7bb

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det var deg som kastet dritt under 'anonym'? Så lenge det ikke er er oppgitt linker til troverdige artikler, er dine utsagn suspekte.

Anonymkode: 6b121...7bb

Kastet dritt under anonym? Mener du jeg har skrevet noe som anonym? Jeg skriver ikke anonymt jeg. Syns du skrev tidligere at du var så smart, syns ikke det du skriver høres veldig smart ut. Ihvertfall ikke dine teorier om anonyme.

Jeg regner med du er en av dem som mener at ingen artikler er troverdige, men her er det en fra forskning.no http://forskning.no/psykologi/2014/04/hvor-langt-tilbake-kan-vi-huske

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...