Gå til innhold

BIvirkninger av Zyprexa, NHD

Anbefalte innlegg

Jeg tar 12,5 mg Zyprexa mot vrangforestillinger og hallusinasjoner. De jeg har rundt meg av helsepersonell kan aldri bestemme seg for om jeg har ustabil emosjonell personlighetsforstyrrelse eller debuterende schizofreni. Iallefall tar jeg de 12,5 mg som er foreskrevet.

Problemet er at jeg får så mye bivirkninger. Den venstre armen min rykker til så mye og er så urolig at det er veldig slitsomt. Jeg klarer ikke å sitte i ro. Jeg har forstått at dette er mer typisk for de gamle antipsykotiske medisinene, og ikke så vanlig for Zyprexa. Jeg har i samarbeid med lege trappet ned til 10 mg, men hadde da oppblomstring av angst og psykosesymptomer i en slik grad at jeg måtte trappe opp igjen.

Spørsmålet er om det finnes noen bivirkningsmedisin. Har prøvd Akineton uten effekt. Fysioterapeuten min nevnte Dicipal, men jeg har hørt at den er trukket av markedet. Er det noe som kan være til hjelp?

Fortvilet,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41578-bivirkninger-av-zyprexa-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes ingen andre "bivirkningsmedisiner", og de som fantes før var så godt som helt like.

Har du målt konsentrasjonen av Zyprexa i blodet? Noen ganger må en støtte seg til slike målinger i doseringen.

Det er jo en mulighet å skifte til et annet medikament som Risperdal, Seroquel eller Solian.

PS.

Det har må kommet en studie som viser at Zyprexa også har god effekt på kjernesymptomene ved borderline. Her ble dog doseringen holdt på i snitt 5,3 mg. DS

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...