Gå til innhold

eksem og amming


krina

Anbefalte innlegg

Min sønn er nå 4 mnd. gammel. Jeg har fullammet ham hele tiden. Da han v ar 3 mnd. startet eksem utviklingen som tørre og harde flekker på armenes utside. Nå har det forverret seg til hele kroppen og han har også fått åpne sår på begge kinn. Jeg merker forverring når han blir varm og ammer. Snakket med en venninne som mente han kanskje reagerte på noe som jeg har spist. Har nå på eget initiativ selv kuttet ut egg og melkeprodukter i kosten min. Har holdt på litt over en uke og merket muligens noe bedring. (Litt vanskelig å si fordi vi startet med hydrokorison krem i går, med umiddelbar effekt.)

Har hele tiden smurt med locobase repair, fet krem og calendula stellekrem.

Nå må han sove med votter og innsmurt fra topp til tå. Våkner opp og skriker ca. hver time......hjelp!

Spørsmålene mine er følgende:

1.burde han testes mht. allergi mot div. fødemidler?

2. skal jeg fortsette med dietten?

3. Noen tips?

Er takknemlig for svar, har fått svært lite søvn de siste ukene pga. dette, og det tærer på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Krina. Du bør ta kontakt med helsestasjonen for eventuelt videre utredning. Om det er viktige deler av ditt kosthold som skal kuttes ut bør du også få personlig veiledning av en ernæringsfysiolog. Dette kan også være nyttig med hensyn til kosten hos ditt barn om det viser seg å ha intollerannse for enkelte matsorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg kjenner meg att!!

Sonen min har det akkurat lik eins og eg prøver som deg å kutte ut enkelte matvarer frå kosten min. Men som du sjølv er inne på er det vanskeleg å avgjere om det har noko verknad. Opplever elles at helsestasjon og allmenlege ikkje er til veldig stor hjelp, du får utskrive kortison som hjelper der og da, men får ikkje noko råd om kva du skal gjere innimellom kurane. Det blir til at ein søkjer hjelp både her og der.

Sist prøvd av oss er fuktigheitskremen Aderma exomega (apotek).Kanskje var det den som gjorde at guten no er litt betre, men det kan og vere at eg ikkje har spist / drikke mjølk på ei stund, kanskje kom eksemet bort ved at han hadde nesten 40 i feber eit par dagar? Ikkje veit eg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ille ut.

Eksem rundt munnen skyldes også ofte matallergi.

Du bør KREVE henvisning til hudavdelingen på sykehuset, for dette kan dere ikke leve med særlig lenge.

Når gutten er så liten kan du også gjøre en del forebyggende arbeid.

Jeg tror ikke de tar allergitester av så små barn, så ernæringsfysiolog må du også komme i kontakt med.

Jeg har en niese som er ille plaget med eksem. De har måttet kreve henvisning til sykehuset, og fikk kriseplass der da mamman selv ringte sykehuset for å få fortgang i saken. Vanlige hudleger har ikke hjulpet henne. Hun smøres med fete kremer (de kremene du nevner høres bra ut) og jevnlige kortisonkurer.

Ta gjerne kontakt med astma og allergiforeningen. Dette er ikke noe dere trenger å slite med alene. Få råd fra dem som har liknende problemer. Mor og svigermor har kanskje mange gode råd, men fagfolk og andre eksemforeldre er ekspertene.

Krev å bli tatt på alvor nå, mens du enda fullammer og kanskje enklere kan gjøre noe for barnet.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Krina. Du bør ta kontakt med helsestasjonen for eventuelt videre utredning. Om det er viktige deler av ditt kosthold som skal kuttes ut bør du også få personlig veiledning av en ernæringsfysiolog. Dette kan også være nyttig med hensyn til kosten hos ditt barn om det viser seg å ha intollerannse for enkelte matsorter.

Takk for gode råd! I mellomtiden har dette skjedd: Var hos helsesøster og lege som henviste oss til hudlege.... tok selv kontakt med en via de gule sider.. Han var av den gode gamle skolen og avviste nærmest at det kunne dreie seg om noen matvareallergi. Gav meg en brosjyre og sa jeg kunne ringe hvis jeg lurte på noe...

I mellomtiden hadde prikktesten for melk og egg ( som jeg insisterte på at han skulle sette) slått ut i full blomst, gutten min hadde store vabler på de aktuelle steder. Dette ble oppdaget av meg tilfeldigvis på vei ut døren... Oisann, da er han visst allergisk - utbrøt legen....

Spurte om han hadde noen tips ang. min diett, men det hadde han ikke....ingen oppfølgingstime.

Natten før hadde han skrapt opp mye av hodehuden pga. kløe, slik at det væsket utover lakenet osv.....dette var det bare å smøre hydrokortison på og olje...det var ikke snakk om at det var sopp.!! (Han så ikke på det engang, men mente kategorisk at dette måtte dreie seg om atopisk eksem...)

Litt irriterende? Etter dager med intens smøring og diett, begynner sårene nå å gro, og han er blitt mye bedre på kroppen...

Lykke til alle andre med samme problem, håper dere har bedre hell mht. lege!!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...