Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bipolar II er en "vanlig bipolar" der "oppoversvingningene" kun er hypomanier og ikke fullt utviklede manier som ved bipolar I.

Cyclotymi tilhører gruppen "vedvarende affektive lidelser" F34. Når en svinger heter det cyclotymi, når en alltid er nede, heter det dystymi.

Ved cyklotymi er svingningene milde, ikke så langt opp som en hypomani og ikke så langt ned som en depressiv episode. Likevel er svingningene langt mer enn det en vil kalle normalt. Svingningene skjer uavhengig av ytre livshendelser.

Lidelsen debuterer vanligvis i tidlig voksenliv, og den en vanligvis livslang.

Rapid cycling er en bipolar I eller II som svinger så ofte at en har 4 eller flere episoder per år. Et søk på "rapid cycling" i Google ga 8020 treff.

Bipolar II er en "vanlig bipolar" der "oppoversvingningene" kun er hypomanier og ikke fullt utviklede manier som ved bipolar I.

Cyclotymi tilhører gruppen "vedvarende affektive lidelser" F34. Når en svinger heter det cyclotymi, når en alltid er nede, heter det dystymi.

Ved cyklotymi er svingningene milde, ikke så langt opp som en hypomani og ikke så langt ned som en depressiv episode. Likevel er svingningene langt mer enn det en vil kalle normalt. Svingningene skjer uavhengig av ytre livshendelser.

Lidelsen debuterer vanligvis i tidlig voksenliv, og den en vanligvis livslang.

Rapid cycling er en bipolar I eller II som svinger så ofte at en har 4 eller flere episoder per år. Et søk på "rapid cycling" i Google ga 8020 treff.

Tusen takk for raskt svar. Jeg blir litt forvirra av alle begrepene, men primærlegen min har henvist meg til psyk.pol da han mener jeg kanskje har cyklotymi. Han vil ikke sette meg på antidepresiva da jeg svinger. Han snakket om at jeg kanskje burde begynne med epelepsimedisin.

Synes selv at jeg kan svinge med korte mellomrom, men hva som er hva synes jeg av og til er vanskelig å vurdere, da angst/ spenningsnivået og mild tvang er med i bildet. Primærlegen ville ikke selv sette meg på epelepsimedisin, da han sa det var en spesilistoppgave.

Har en forelder som er manis/ depresiv (bipolar), og bruker lithum med god effekt. Jeg kan klart merke årtidvariasjoner, da høsten og førjulsvinteren er de dårligste periodene. Høres det rimelig ut med cyklotymi? Og kan epelepsimedisin virkelig hjelpe. Håper du kan svare meg igjen, da livet i perioder blir nokså komplisert. Ikke minst med tanke på familien og jobben. Må i lange perioder sykemeldes.

Med hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...