Gå til innhold

Er jeg/vi syke pga. Feil innstilling til livet? NHD og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen ganger føler jeg eksperter antyder at nevrotisme skyldes feil holdninger til livet. At det er litt selvforskyldt. Jeg som er litt nevrotisk av meg føler nå et sinne mot meg selv fordi jeg kanskje er skyld i min dårlige helse. Jeg vil nå prøve å gjøre hva som helst for å bli frisk, hvis det er bare er en holdningsendring som kan redde meg. Jeg har lenge tenkt at det er medfødt. Har du NHD eller andre her inne noen gode tips på veien?

Anonymkode: cbbe6...649

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

noen ganger føler jeg eksperter antyder at nevrotisme skyldes feil holdninger til livet. At det er litt selvforskyldt. Jeg som er litt nevrotisk av meg føler nå et sinne mot meg selv fordi jeg kanskje er skyld i min dårlige helse. Jeg vil nå prøve å gjøre hva som helst for å bli frisk, hvis det er bare er en holdningsendring som kan redde meg. Jeg har lenge tenkt at det er medfødt. Har du NHD eller andre her inne noen gode tips på veien?

Tror det ligger mye frykt bak psykiske lidelser,og negative tanker. 

Skrevet

Kan bare snakke for meg selv, jeg takler ikke livet derfor er jeg syk. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er flere faktorer som spiller inn. 

Jeg velger å tro at med en mer normal oppvekst så hadde jeg taklet livet bedre. 

Med medisiner og hjelp til å få tankene i rett spor pluss en stor egeninnsats tror jeg iallefall er min vei til å få det bedre. Såkalt "frisk" vil jeg nok aldri bli, men jeg kan nok få det bedre enn i dag. Må si at livet mitt har blitt vesentlig bedre enn det var da jeg som ung voksen kom inn i psykiatrien.

Håper NHD svarer deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Meget interessant spørsmål. En er sannsynligvis nevrotisk både pga gener, men også forsterket ved at foreldrene har "lært bort" et tankemønster og en holdning. Siden dette er medfødt og lært, har en selv ikke skyld i det og de plager/psykdom det fører med seg.

Litt mer komplisert blir det når det gjelder hjelpsøking og det å følge opp behandling. Nevrotikere har en tendens til å finne gode unnskyldninger for hvorfor de ikke skal følge helseråd de får. Hvorfor de mener at de bivirkningene de får er så alvorlige og farlige, hvorfor de ikke kan mosjonere, hvorfor de ikke kan stå opp i rett tid, hvorfor de ikke kan prøve seg i arbeid, hvorfor de ikke bare kan svelge tabletter, hvorfor sprøyter er skumle osv osv.

Skrevet
11 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Meget interessant spørsmål. En er sannsynligvis nevrotisk både pga gener, men også forsterket ved at foreldrene har "lært bort" et tankemønster og en holdning. Siden dette er medfødt og lært, har en selv ikke skyld i det og de plager/psykdom det fører med seg.

Litt mer komplisert blir det når det gjelder hjelpsøking og det å følge opp behandling. Nevrotikere har en tendens til å finne gode unnskyldninger for hvorfor de ikke skal følge helseråd de får. Hvorfor de mener at de bivirkningene de får er så alvorlige og farlige, hvorfor de ikke kan mosjonere, hvorfor de ikke kan stå opp i rett tid, hvorfor de ikke kan prøve seg i arbeid, hvorfor de ikke bare kan svelge tabletter, hvorfor sprøyter er skumle osv osv.

I utgangspunktet vet jeg at jeg ikke er skyld i min psykiske lidelse. Nå vet jeg ikke helt hva det menes med nevrotiker. Skal jeg være dønn ærlig så er det ofte frykten og behovet for kontroll som er mitt problem.Noen ganger er det tryggere å være "psyk". For hva vil vell livet vente av meg hvis jeg blir bedre? . Hva da?? Da er det lurt å bekymre seg i god tid på forhånd for sikkerhet skyld. ;)Tenk om jeg ikke takler livet hvis medisinen plutselig virker, energien kommer tilbake og angsten blir bedre?. tenk om jeg da må ut i full jobb og så blir eg syk igjen osv osv osv. Og akkurat der jeg er nå virker det jo uoverkommelig... Nei da er det trygger å kjenne på den vellkjente angsten...Den beskytter meg litt mot livet.. det er som å leve i et dårlig ekteskap. man er avhengig av noen som ikke er helt snill med deg.

Anonymkode: 06ee6...6b5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...