Gå til innhold

Krinastin - vedr. Rhinexin


Nøste

Anbefalte innlegg

Hei Krinastin!

Du ønsket tilbakemelding på utprøving av Rhinexin.

Datteren min har nå prøvd dette over litt tid uten merkbar effekt. Hadde et lite håp, men det ble med håpet.

Hun har ikke vært dagvæter før i høst, en stund etter at hun begynte i 1.klasse. Nå har det også bare blitt værre den siste tiden. De dagene hun er på SFO etter skolen kan det hende at hun er kliss gjennomvåt 2 ganger før hun blir hentet. Men jeg har ikke fått lov til å fortelle det til læreren hennes. Jeg hadde litt lyst til det, slik at de kunne forsøke med noen faste dotider for henne, men neida, det nekter hun meg. Barnelegen sier at det skal jeg respektere foreløpig, og det har jeg gjort.

Til mandag skal jeg ringe barnelegen igjen, og fortelle om det "nedslående" resultatet med Rhinexin.........lurer på hva som blir neste skritt videre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ja, nok et forsøk som ikke fungerte..... Det med dagvæting er for meg et mysterium, jeg kan ikke fatte og begripe at de ikke kan gå på toalettet som andre unger! Nå er min sønn 9, og er til stadighet våt, spesielt på hverdager med skole. I helgene går det litt bedre, og han er blitt bedre enn han var, nå er han ikke klissvåt bestandig. Han skvetter imidlertid litt nå og da, slik at han som regel må skifte etter skole, og gjerne også på kveldstid. Ber ham om å gå på do på skolen, men jeg tror rett og slett ikke han har fokus på det. Han må liksom ha et tegn, og jeg har sagt at han har det... det er dørklinka, hver gang han går ut, må han gå på do. Men neida.... Kan bare håpe han en eller annen gang greier dette på egenhånd. Ditropan ser heller ikke ut til å virke på dette, men jeg fortsetter i og med at han bruker det i kombinasjon med minirin, og det virker om natten - takk og lov for det. Et annet mysterium med dagvætere er hvordan de klarer å fortrenge det faktum at de går og er våte. Hadde det vært en av de andre ungene som ble våte hadde de skiftet automatisk med en gang. Ja, ja vi er nå ikke alene som foreldre med slike problemer, det er nå en trøst..... Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til nøste. Jeg kan forstå at du kan bli litt oppgitt. Det du beskriver er ganske typisk for mange unger. De går faktisk å holder seg hele dagen på skolen. Det er ofte først på SFO eller på vei hem, evt. ved hjemkomst at lekkasjene skjer. Det er faktisk viktig at noen snakker med barnet ditt om dette. Det bør innføres toalettbesøk i skoletiden Enten de kjenner tissetrang, eller ikke. På det problemet du beskriver så er det ofte det som skal til I tillegg er det viktig med å bruke god tid på toalettet. Det anbefales ofte at gutter bør sitte i steden for å stå, når de later vannet.

Det er viktig at dagenb startes med dobesøk. Videre må det gå minimum en gang i skoletiden, en gang på FSO, evt. når de kommer hjem ,i forbindelse med barneTV og før leggetid.Barn med dagproblemer bør gå på toalettet minimum x5 pr. dag. Prøv å få til bedre rutiner for dobesøk og jeg tror dere vil merke forskjell,etter litt tid. Dere kan også sjekke om det finnes uroterapeut på stedet der dere bor, og få en henvisning dit. Målet med det er å få barnet med på et samarbeid i forhold til å endre dovaner

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nøste. Jeg kan forstå at du kan bli litt oppgitt. Det du beskriver er ganske typisk for mange unger. De går faktisk å holder seg hele dagen på skolen. Det er ofte først på SFO eller på vei hem, evt. ved hjemkomst at lekkasjene skjer. Det er faktisk viktig at noen snakker med barnet ditt om dette. Det bør innføres toalettbesøk i skoletiden Enten de kjenner tissetrang, eller ikke. På det problemet du beskriver så er det ofte det som skal til I tillegg er det viktig med å bruke god tid på toalettet. Det anbefales ofte at gutter bør sitte i steden for å stå, når de later vannet.

Det er viktig at dagenb startes med dobesøk. Videre må det gå minimum en gang i skoletiden, en gang på FSO, evt. når de kommer hjem ,i forbindelse med barneTV og før leggetid.Barn med dagproblemer bør gå på toalettet minimum x5 pr. dag. Prøv å få til bedre rutiner for dobesøk og jeg tror dere vil merke forskjell,etter litt tid. Dere kan også sjekke om det finnes uroterapeut på stedet der dere bor, og få en henvisning dit. Målet med det er å få barnet med på et samarbeid i forhold til å endre dovaner

Lykke til

Min datter har hyppige dobesøk gjennom hele dagen. Hun går på toalettet flere ganger om dagen på skolen. Uhell skjer både på innedager og utedager på skolen. Vi har forsøkt å få henne til å gå på toalettet i hvert friminutt. Dette klarer hun å gjennomføre i perioder. Allikevel blir hun våt. Sier hun ikke kjenner at det kommer. Noen ganger er kun trusen våt, andre ganger blir hun våt nesten ned til knærne.

Dette gjelder også i helgene hvor vi alltid passer på at hun går ofte på toalettet.

Det har også vært episoder hvor hun har gått på toalettet i det hun skal gå hjem fra SFO, og er på nytt våt når hun kommer hjem. Gåturen hjem tar 10-15 minutter.

Så ofte ser det ikke ut til at det spiller noen rolle om hun har hyppige toalettbesøk eller ikke. Andre ganger klarer hun å være tørr i flere timer.

Så derfor er vi rådløse her hjemme for tiden. Vi har også vært inne på tanken om det kan være noe psykisk betinget i og med at storebroren har ad/hd og lillebroren har adferdsvansker i form av aggresjon og utagering (skal nå utredes av PPT).

Men vi ser foreløpig ingen sammenheng. Datteren min er en rolig og trygg jente, med egne meninger og selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...