Gå til innhold

EMDR som del av terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det avhengig av diagnose hvordan det fungerer? Noe jeg burde lese om metoden på forhånd? Hva kan man få ut av det?

Har noen erfaringer av bruk av EMDR metode i terapi?

Anonymkode: 93dc7...432

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg går i EMDR terapi nå. Skal ha min tredje time på torsdag. I følge terapeuten min så er det effektivt og jeg responderer riktig og jobber hardt. 

Jeg har fortstått at det må bli værre for å bli bedre..  Etter første time slet jeg med søvnen. Sov nesten ikke i det hele tatt den ene uken. Kun noen få timer på dagen.. utrolig slitsomt. Etter time nr 2 ble det værre.. jeg fikk opp såå mye reaksjoner og følelser under timen og det har hengt i etterpå. Jeg har ikke spist fast føde den siste uken og sliter med å få i meg væske. Det er pga en del av traumet mitt da, som skapte avsky og kvalme. Søvnen er bedre og jeg har ikke hatt mareritt den siste uken. Så jeg merker at ting skjer, men at det er hard jobbing er det ingen tvil om. 

Terapeuten min bruker en lysskinne med mange småpærer på. Dette lyset går frem og tilbake i stede for fingerbevegelser. Jeg slet litt i starten med å klare å ikke tenke på lyset, men det er noe man venner seg til. 

Før hver time har hun spurt hvor ubehaget rundt traumet sitter og hvor sterkt ubehaget er på en skala fra 1-10. Det sitter som regel i magen hos meg. Så begynner behandlingen ved at jeg ser for meg en del av traumet mens lampen går og øynene følger lyset. Sist time fikk jeg ryggsmerter, kvalme, tungpust osv. Man skal så kjenne på følelsen og lyset starter igjen. Poenget er å få frem så mye ubehag og reaksjoner som mulig som er knyttet til traumet. 

Jeg håper jeg lærer meg å kontrollere reaksjonene og følelsene, for slik kroppen har det nå er ikke gunstig i lengden. 

Jeg vil på ingen måte skremme. Det virker veldig effektivt og jeg har gått hos to terapeuter tidligere uten å komme noen vei med traumene mine. Uten å få det bedre. Det er først nå hos en EMDR terapeut at jeg føler det skjer ting. Og det at hun betrygger og sier at det er normalt og at jeg jobber bra- det gir meg tro på at det blir bedre når man bare har kommet igjennom det verste. 

Jeg har PTSD, panikkangst, sosial angst og depresjon. Etter endt EMDR terapi skal jeg legges inn på enhet for kognitiv gruppe terapi for å jobbe med angsten og depresjonen/ Endelig føler jeg at jeg blir tatt på alvor og hun vil virkelig "rydde opp" i alt så jeg kan få det bedre. 

Håper du får den hjelpen du trenger!😊

Skrevet

Takk for at du delte, det setter jeg pris på :) Jeg skjønner at det kan være veldig tøft! 

Skrevet
15 minutter siden, umakenverdt skrev:

Takk for at du delte, det setter jeg pris på :) Jeg skjønner at det kan være veldig tøft! 

Jeg har også gått i slik behandling, men han brukte fingerbevegelser. Jeg fikk en skikkelig grundig gjennomgang av traumene mine, og det var beintøft men veldig effektivt. Det er litt som å gå gjennom ilden og komme ut på den andre siden etter endt behandling. Hvor leget man er og opplever seg vil nok være individuelt. Jeg opplever meg ikke som traumatisert lenger, men jeg bærer jo fortsatt med meg historien min da. Det vil jeg jo alltid gjøre. Men jeg anbefaler behandlingen.

Skrevet

Takk for at du delte dette :) Jeg synes det høres skremmende ut, men hvis det er effektivt så er jo det bra :) 

Skrevet
1 time siden, umakenverdt skrev:

Takk for at du delte dette :) Jeg synes det høres skremmende ut, men hvis det er effektivt så er jo det bra :) 

Det som er skremmende for mange vil være å gå så dypt inn i selve traumene. Her går en liksom ikke rundt grøten, det gjorde i hvert fall ikke vi, og ikke alle er vel helt der at de orker det. Men jeg var kommet til det sted at jeg ville bli bedre og ta tyren ved hornene om du skjønner. Og jeg hadde en behandler som kjente meg godt og som jeg stolte på hundre prosent. Jeg husker jeg opplevde det hele som veldig intimt og jeg kan enda bli litt svett av å tenke på det.  Men overgrep og kriser er tunge ting å gå inn i uansett.

• 2 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Alisva: Har du hatt flere EMDR behandlinger? Håper du kan oppdatere hvordan det har gått.

Jeg har nettopp startet opp på brintellix og vurderer terapi. Kom over EMDR behandling men ser det er ikke mange i mitt distrikt som praktiserer dette. 

Jeg har googlet en del og sett noen youtube vidoer og lastet ned en app. 

Sliter med tilbakevendt angst og depresjon. Har gått til psykolog for mange år siden. 

Har også forsøkt flere "lykkepiller" uten at det har hjulpet. Depresjonen klarer jeg å håndtere, det er angsten som er verst. Den hemmer meg i daglige gjøremål og at jeg unngår enkelte ting.

Jeg fungerer enda og er i en full og krevende jobb. Jeg deltar og presser meg ut på ting, men nå er jeg så utmattet. Merker jeg er verst på denne tiden av året faktisk. Vet jeg blir bedre i løpet av sommeren. Vi skal 3-4 uker til Spania og jeg pleier å bli mye bedre når jeg mye ute i sol og varme.

Men er det flere som har erfaring med EMDR og som ønsker å dele? 

Anonymkode: 58e38...b3a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...