Gå til innhold

Å miste en relasjon som har betydd så mye...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg langt nede nå. Behandleren min gjennom flere år skal snart slutte, fikk vite det tidligere denne uken. Denne personen er den eneste som forstår meg og som jeg kommuniserer godt med. Har en kontakt i kommunen, men hun er det så vanskelig å snakke med og jeg klarer ikke å formidle hvordan jeg har det inni meg til henne, så det hjelper ingen ting i den situasjonen jeg befinner meg i nå. Det ble snakket om hva som vil skje med meg videre. Jeg kunne få starte hos den første behandleren jeg hadde på det samme DPS, ganske umiddelbart etter den nåværende slutter eller jeg kunne søkes til noen andre, men da ville det kunne ta noe tid og det blir noen jeg ikke kjenner fra før. Synes det er vanskelig å formidle hva jeg føler og tenker, men tror ikke jeg kan gå tilbake til henne jeg hadde helt i starten. Tror det vil bli "flere skritt tilbake" for meg - var jo en grunn for at jeg den gangen ba om å få bytte behandler, vi kom ingen vei og jeg ble bare dårligere og dårligere. Er redd det samme vil skje igjen, men også usikker på om jeg er sterk nok til å eventuelt havne i en "venteliste situasjon" om jeg velger å gå for en helt ny behandler. Er inne i en ekstra sårbar periode nå, med flere vanskelige avgjørelser som må tas og en del ekstra belastninger knyttet til disse, så dette kunne ikke kommet på et dårligere tidspunkt... Synes det er vanskelig å skulle ta et valg og vet ikke hva som vil være det beste valget nå heller - hva tenker dere andre her inne? Noen som har noen synspunkter eller råd å komme med, noen som kanskje har vært i en lignende situasjon? Er det normalt å reagere med sorg og fortvilelse når en mister en viktig støttespiller? Kan det at det føles ekstra vondt og vanskelig skyldes at jeg ikke har noe særlig til nettverk å støtte meg på ellers i livet?    

Anonymkode: 4d3b4...d68

Skrevet

Du kan jo snakke med behandleren du har nå (som slutter) om hvordan du skal klare deg på egne bein i påvente av ny behandler? 

Anonymkode: 0e42b...f68

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette bør du ta opp med nåværende behandler. Denne kan også påvirke hvor lenge du kan/skal vente på neste behandler. Egentlig (etter reglene) skal du kunne gå rett over til en ny. Det er jo ikke ditt behandlingsløp som avsluttes. Det er behandleren som slutter.

For å sette det på spissen: Hvis jeg nyoperert ligger på intensivavdeling og sykepleiernes vakt slutter kl. 15, må jeg ikke søkes inn igjen på neste skift.

Skrevet

Huff, ser det for meg. Ligger på intensiven, forlatt og mutters aleine fordi sykepleierne sluttet dro hjem/sluttet...

Det kan være tøft å miste en behandlerrelasjon som har fungert så godt. Jeg har vært igjennom det selv. Men det betyr ikke at man nødvendigvis får en dårlig relasjon til nestemann. Relasjoner er ofte midlertidige i behandling.

Skrevet
På 27.1.2017 den 6.46, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, dette bør du ta opp med nåværende behandler. Denne kan også påvirke hvor lenge du kan/skal vente på neste behandler. Egentlig (etter reglene) skal du kunne gå rett over til en ny. Det er jo ikke ditt behandlingsløp som avsluttes. Det er behandleren som slutter.

For å sette det på spissen: Hvis jeg nyoperert ligger på intensivavdeling og sykepleiernes vakt slutter kl. 15, må jeg ikke søkes inn igjen på neste skift.

jeg er ikke trådstarter men lurer: Hva når den "berømmelige"kjemien overhode ikke stemmer og man blir dårligere av å gå til psykologen. Når andre behandlere ber deg bytte behandler. Når du veldig forsiktig tar dette opp med behandleren og hun sier : " du trenger videre behandling men må slutte her fordi du tydeligvis ikke er fornøyd med meg. Dette er siste time.Ingen andre her på DPSen har kapasitet". Jeg går ut og er alene igjen.Skammer meg dypt over at jeg ikke fikk det til å fungere.Jeg har alltid kommet overens med folk. Jeg gikk inn i en dyp depresjon pga dette. Fra den dagen gav jeg opp.Mange mnd senere fikk legen ordnet med en behandler men jeg er hele tiden redd for at han plutselig bare skal avslutte...

Anonymkode: 01843...69d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...