Gå til innhold

Depresjon og rutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid tidligere gjort alt jeg dreiv på med før depresjoner. Denne gangen klarte jeg ikke fortsette på jobb, ikke gjøre vanlige ting som å lage mat, dusje ol...

Dro på jobb på torsdag etter masse pushing fra andre. Det gikk jo på et vis, men føler det er litt feil å møte på jobb veldig dårlig. Mulig det er jeg som har for store krav til meg selv. Det er bare en dag i uka, og synes det er vanskelig bare å klare den.

Hvor viktig er rutiner og vanlige gjøremål for å klare snu depresjon? Jeg klarer ikke se poenget/hensikten med noe, men så klarer jeg ikke se hva som er best for meg selv nå heller da. 

Man må bruke energi for å få energi- det er jo general knowledge, men faktisk bukker jeg under av dette.

Noen tips til å snu et dårlig mønster? Hva kan jeg gjøre for å komme meg opp av denne sumpen? Legen mistenkte vitaminmangler, men alle prøver var fine. 

Jeg hadde aldri gjort forsøk på å avslutte livet før, så noe er forandra i forhold til tidligere nedturer. De rundt meg(hjelpeapparatet) har ikke sett meg i denne tilstanden før..og de aner ikke hva de kan gjøre for å hjelpe meg videre..ikke jeg heller siden jeg ikke har vært sånn før.

Skal ha et viktig møte med behandlere og oppfølgingstjenesten imorra- for å finne løsninger..er vanskelig å møte dem på alle krav...som jobb, spising, søvn ol..prøver å spise hver dag, søvnen får jeg ikke gjort så mye med- står opp i 05-06tida stort sett hver dag. Jeg skal fortsette prøve møte opp på jobb, er en kjempestor mislykkethetsfølelse å ikke klare det..tungt å svelge...nederlag...

Ja, har en Bipolar diagnose, men mye er annerledes under denne nedturen enn under de andre...brukt å svinge raskere oppover igjen, dette har foreløpig vart sia før jul...ikke føler jeg at jeg klarer ta de nødvendige grepene for å snu dette heller. Før har jeg hatt energi til å snu, denne gangen er jeg helt tappa. Som de andre depresjonene føles det aller meste håpløst, men jeg har liksom på en måte gitt opp denne gangen. Ok ikke helt...siden jeg skriver her nå... 

Råd, tips og lure idéer tas imot med åpne armer!

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg kan skrive for at du skal føle deg litt bedre, annet enn at det kommer til å snu denne gangen også, bare at det kanskje vil ta litt mer tid enn det har gjort før. Men det vil bli bedre igjen denne gangen også. 

Klem

Skrevet

Altså...jeg har jo gått årevis med depresjon før, så sånn sett er ikke dette uvanlig. Det er bare uvanlig for de siste årene. 

Ikke forventer jeg særlig bedring denne gangen heller da jeg har trappa ned 1/3 på Fontex. (Fra 60 til 40)

Har så lyst til å bare gi opp, men det er mye og mange å ta hensyn til.

Er litt interessert I å finne ut hva de fire imorra kan hjelpe meg med. Det har vært nevnt innleggelse, men jeg ser ikke at det vil kunne hjelpe meg nevneverdig. 

Vel...det er enda lenge igjen til imorra, mye destruktive tanker og følelser regjerer I meg...en skikkelig fight... hvorfor kjennes alt så uendelig lenge til. Hadde jeg klart å sove, hadde jeg lagt meg for lenge siden...ja, har ofte mareritt når jeg sover, men det er et mareritt å være våken også...har avlyst en meget viktig avtale som skulle vært på tirsdag, da jeg overhode ikke vil utsette den det gjelder for min dårlige psyke.

Skrevet
27 minutter siden, Psykojenta skrev:

Altså...jeg har jo gått årevis med depresjon før, så sånn sett er ikke dette uvanlig. Det er bare uvanlig for de siste årene. 

Ikke forventer jeg særlig bedring denne gangen heller da jeg har trappa ned 1/3 på Fontex. (Fra 60 til 40)

Har så lyst til å bare gi opp, men det er mye og mange å ta hensyn til.

Er litt interessert I å finne ut hva de fire imorra kan hjelpe meg med. Det har vært nevnt innleggelse, men jeg ser ikke at det vil kunne hjelpe meg nevneverdig. 

Vel...det er enda lenge igjen til imorra, mye destruktive tanker og følelser regjerer I meg...en skikkelig fight... hvorfor kjennes alt så uendelig lenge til. Hadde jeg klart å sove, hadde jeg lagt meg for lenge siden...ja, har ofte mareritt når jeg sover, men det er et mareritt å være våken også...har avlyst en meget viktig avtale som skulle vært på tirsdag, da jeg overhode ikke vil utsette den det gjelder for min dårlige psyke.

Hvorfor har du trappet ned fontex?

motorPrøysen
Skrevet

Det er bra å kunne holde på rutiner ved depresjon og fint om man klarer å gå på jobb, men ved dype depresjoner er det ikke alltid mulig. Jeg har ingen tro på at det er nyttig å tvinge seg til ting en i ettertid føler tapper en for krefter når man er dypt deprimert. Etter hvert som depresjonen letter bør man begynne med å gjeninnføre de mest lystbetonte aktivitetene.

Skrevet
17 minutter siden, tilstede skrev:

Hvorfor har du trappet ned fontex?

Fordi legevikaren ville jeg skulle være innenfor referanseområdet...var ikke høyt over heller egentlig...

15 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Det er bra å kunne holde på rutiner ved depresjon og fint om man klarer å gå på jobb, men ved dype depresjoner er det ikke alltid mulig. Jeg har ingen tro på at det er nyttig å tvinge seg til ting en i ettertid føler tapper en for krefter når man er dypt deprimert. Etter hvert som depresjonen letter bør man begynne med å gjeninnføre de mest lystbetonte aktivitetene.

Ja, som sagt, jeg har jo vanligvis opprettholdt gjøremål, avtaler og andre ting ved tidligere depresjoner... Denne gangen føles det nærmest umulig ut. Jeg klarer ikke se noe lys, og fatter ikke hvordan dette kan bli litt bedre engang...

Holde ut time for time. Jeg burde ikke være så deprimert, har ingen god grunn. ..Ingen dårlig grunn heller for den del...annet enn at etter en opptur kommer alltid mageplasket...

Skrevet

Da er det på tide å tvinge seg til å ta en dusj...må se frisk(ere) ut når jeg skal i møte litt seinere...

Er faktisk litt usikker på om jeg kanskje bør si ja om jeg blir tilbudt innleggelse. Jeg ser jo at dette ikke er optimalt lenger... ikke hvis jeg skal fortsette livet... ta hensyn til hjelpeapparatet og komme meg gjennom denne nedturen. Har andre jeg må tenke litt på og... har trudd jeg skulle leve fordi jeg vil, ikke fordi jeg må...at andre sier jeg må tenke på den og den...ja, det er egoistisk tenkt...skammer meg for å tenke sånn...burde vel være glad og fornøyd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...