Gå til innhold

Til eksperten: er dette psykose, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kona mi har bipolar 1. Går på litium. Hun har vært frisk en stund, men sist hun var hos psykologen skjedde det noe. Psykologen ringte meg fordi kona mi hadde stukket av fra timen, og lagt igjen jakke (med telefon og lommebok), lue og votter. Hun hadde kommet seg hjem ved å snike på toget... Hjemme fortalte hun meg at psykologen ikke var seg selv, at h*n var en annen - noen hadde overtatt kroppen til psykologen - noe kona hadde gjennomskuet under timen. Hun ble redd for at psykologen skulle drepe henne, og løp derfor derifra.

I helgen har kona virket litt hypoman (lavt på skalaen, men noen likheter), litt skvetten og mistenksom, men ellers fornøyd. Dette som skjedde hos psykologen er IKKE typisk for kona mi. Veldig out of caracter. Hva er dette? Hun vil ikke tilbake til psykologen, og tar ikke telefonene når h*n ringer. 

Hva er dette? Psykose? Hypomani? Mani? Noe skurrer veldig her, og jeg liker dette dårlig. Hvorfor har hun ikke blitt innlagt? Virker dette uskyldig? Jeg er litt forvirret. 

Anonymkode: 29a2c...be2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dette er overveiende sannsynlig en psykose. Om det ikke har gått over, må du straks ringe fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...