Gå til innhold

NHD: Vektlegging Schizofreni vs. -Ptsd

Anbefalte innlegg

Skrevet

I boken du anbefalte (Tilbake til nåtid) leser jeg at personer med k-ptsd selvsagt også kan ha andre diagnoser, at symptomene kan gli over i hverandre. Jeg synes det er flere symptomer som forekommer i begge diagnoser.

Hvordan skiller en psykoseutbrudd hos traumepasienter fra schizofreni? Litt klumsete formulert kanskje men det jeg lurer på er om det kan ha skjedd en sammenblanding på bakgrunn av å ha blitt psykotisk pga traumer/stress og så fått schizofreni-diagnose. Er dette en typisk utfordring i psykiatrien?

Skrevet
41 minutter siden, bibben skrev:

I boken du anbefalte (Tilbake til nåtid) leser jeg at personer med k-ptsd selvsagt også kan ha andre diagnoser, at symptomene kan gli over i hverandre. Jeg synes det er flere symptomer som forekommer i begge diagnoser.

Hvordan skiller en psykoseutbrudd hos traumepasienter fra schizofreni? Litt klumsete formulert kanskje men det jeg lurer på er om det kan ha skjedd en sammenblanding på bakgrunn av å ha blitt psykotisk pga traumer/stress og så fått schizofreni-diagnose. Er dette en typisk utfordring i psykiatrien?

Bare et lite lesetips fra sidelinjen:  http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=95767&a=2

Skrevet

Dette har jeg tenkt en del på, så jeg håper du får svar fra NHD :) Jeg har selv k-ptsd og har av og til vrangforestillinger og hallusinasjoner, og jeg ser behandler noen ganger har omtalt dette som grensepsykose i journalen. Hun har aldri nevnt noe til meg om en eventuell schizofrenidiagnose, så jeg har tolket det som at hun setter vrangforestillingene mine i sammenheng med traumene (noe som jeg også synes er helt korrekt). Men jeg kan se for meg at enkelte behandlere kunne puttet meg i schizofreniboksen ganske kjapt..

Anonymkode: b749b...539

Skrevet

NHD: Jeg slenger på et spørsmål til etter å ha lest artikkelen som Bella la ut.

Hvis det er en såpass nær sammenheng mellom k-ptsd (forårsaket av barndomstraumer) og schizofreni er det da riktig å behandle personer med k-ptsd med antipsykotikum? Har også denne pasientgruppen en ubalanse i dopaminnivå? Er det kanskje til og med skadelig med tanke på at man jo blir sløver av AP og kanskje ikke klarer å jobbe terapeutisk med traumeproblematikken?

Skrevet

NHD:

Har du anledning til å se på spørsmålet mitt mon tro?

Skrevet (endret)
3 minutter siden, bibben skrev:

NHD:

Har du anledning til å se på spørsmålet mitt mon tro?

Tror ikke psykiatrien vet så mye om dette, det er jo fremdeles et mysterium hvorfor folk blir psykotisk. Eller iallefall hva psykose er. Og hvor kommer stemmene fra? Det er det jo heller ingen som vet. 

Endret av stjernestøv
Skrevet
9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tror ikke psykiatrien vet så mye om dette, det er jo fremdeles et mysterium hvorfor folk blir psykotisk. Eller iallefall hva psykose er. Og hvor kommer stemmene fra? Det er det jo heller ingen som vet. 

Joda, det vet man.

http://forskning.no/hjernen-psykiske-lidelser/2011/01/se-indre-stemmer

Ved hjelp av hjerneavbildning kan forskerne se hvor i hjernen disse stemmene oppstår. 

- Pasientene er overbevist om at stemmene de hører, kommer utenfra, og mange ganger har de også dialog med dem. Men det er ingen akustiske signaler som går inn i hjernen deres, så hvor kommer stemmene fra da? spør Kenneth Hugdahl, professor i biologisk psykologi ved Universitetet i Bergen.

Ved hjelp av hjerneavbildningsteknikker, som funksjonell magnetresonans-teknologi (fMRI), visualiserer han og kollegene nerveceller i hjernen.

Når cellene endrer sitt aktivitetsnivå, kan forskerne lokalisere hvor i hjernen hørselshallisunasjonene oppstår. Ifølge Hugdahl ser det ut som om det skjer i samme område som den normale språkoppfattelsen.

Skrevet
1 minutt siden, slabbedask skrev:

Joda, det vet man.

http://forskning.no/hjernen-psykiske-lidelser/2011/01/se-indre-stemmer

Ved hjelp av hjerneavbildning kan forskerne se hvor i hjernen disse stemmene oppstår. 

- Pasientene er overbevist om at stemmene de hører, kommer utenfra, og mange ganger har de også dialog med dem. Men det er ingen akustiske signaler som går inn i hjernen deres, så hvor kommer stemmene fra da? spør Kenneth Hugdahl, professor i biologisk psykologi ved Universitetet i Bergen.

Ved hjelp av hjerneavbildningsteknikker, som funksjonell magnetresonans-teknologi (fMRI), visualiserer han og kollegene nerveceller i hjernen.

Når cellene endrer sitt aktivitetsnivå, kan forskerne lokalisere hvor i hjernen hørselshallisunasjonene oppstår. Ifølge Hugdahl ser det ut som om det skjer i samme område som den normale språkoppfattelsen.

Å er det noe nytt? Leste i en bok i går at de ikke visste hvor de kommer fra, og hva er det? Onde ånder?

Og leste at de ikke visste mye om psykose heller, det var omdiskutert. 

Skrevet
55 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å er det noe nytt? Leste i en bok i går at de ikke visste hvor de kommer fra, og hva er det? Onde ånder?

Og leste at de ikke visste mye om psykose heller, det var omdiskutert. 

Hvem har skrevet den boken?

Skrevet
3 minutter siden, slabbedask skrev:

Hvem har skrevet den boken?

Det handler om psykose, er vel en psykolog som har skrevet den. Og ei som har skrevet i den har schizofreni, er overrasket over hvor godt hun fungerer på tross av stemmer og syner. Blir ikke psykotiske personer dårlige?

Skrevet
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Det handler om psykose, er vel en psykolog som har skrevet den.

Vel, stemmer kan vel bare komme fra ett sted...

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Og ei som har skrevet i den har schizofreni, er overrasket over hvor godt hun fungerer på tross av stemmer og syner. Blir ikke psykotiske personer dårlige?

Det er sikkert endel som fungerer rimelig bra i hverdagen.

Skrevet
1 time siden, slabbedask skrev:

Vel, stemmer kan vel bare komme fra ett sted...

Det er sikkert endel som fungerer rimelig bra i hverdagen.

Tror jeg vet hvor stemmene kommer fra. Ok. Hun jeg leste om hadde jobb, vet ikke om det er bra å lese slike bøker. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sett i et kort tidsrom (dager/uker) kan skillet være vanskelig. Men når en ser hvordan sykdommen ter seg over tid, bør det være relativt enkelt å skille psykotiske gjennombrudd ved k-ptsd fra schizofreni.

En annen sak er at det er en del utmerkede forskere som mener at alvorlige og langvarige traumer slik en ser hos de med k-ptsd kan være med på å utløse schizofreni hos disponerte individer.

Å behandle aktive psykoser med AP står ikke i veien for annen behandling, snarere tvert imot. Å drive psykoterapi inkl. traumeterapi med en aktivt psykotisk person er særdeles vanskelig, kanskje umulig.

Skrevet
37 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Sett i et kort tidsrom (dager/uker) kan skillet være vanskelig. Men når en ser hvordan sykdommen ter seg over tid, bør det være relativt enkelt å skille psykotiske gjennombrudd ved k-ptsd fra schizofreni.

En annen sak er at det er en del utmerkede forskere som mener at alvorlige og langvarige traumer slik en ser hos de med k-ptsd kan være med på å utløse schizofreni hos disponerte individer.

Å behandle aktive psykoser med AP står ikke i veien for annen behandling, snarere tvert imot. Å drive psykoterapi inkl. traumeterapi med en aktivt psykotisk person er særdeles vanskelig, kanskje umulig.

Takk for forklaringen. Jeg antar også at AP kan virke som en god angstdemper for personer med k-ptsd der angst er betydelig. Jeg føler jo at jeg tar mye AP når jeg faktisk sjelden har psykotiske symptomer, men jeg trøster meg da altså med at det har en nytteverdi som angstdemper.

Ha en god dag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...