Gå til innhold

La alle følelser komme...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skrives her en del om viktigheten av å være ærlig med behandler, ikke holde viktig informasjon tilbake for at man skal kunne få god hjelp. 

Jeg har fått i oppgave å la følelsene som nå kommer i behandlingstimen komme, ikke holde igjen noe av dem. Men dette finner jeg svært utfordrende. Jeg kjenner på uro og tristhet og ubehag i timene og kommuniserer dette, men tror nok jeg holder en del igjen. Jeg vet ikke om jeg har det i meg å la det komme på den måten, jeg er så kjent med å forsøke å beholde noe kontroll, noe styring. Er det da det samme som å holde igjen viktig informasjon? Jeg vet ikke hva det eventuelt er som skjer hvis jeg hadde fått til å ikke holde noe igjen, men jeg vet ikke om jeg er i stand til det, eller hvordan det eventuelt skjer. Jeg er ikke så veldig flink til å gjenkjenne følelser, kjenner det meste mer som ubehag og uro, men det er vel for jeg holder igjen, eller? Jeg vet ikke om dette gir noen mening i det hele tatt, jeg vil ikke holde noe igjen, men jeg vet ikke hvordan jeg skiller følelser fra hverandre når jeg kjenner uro, ubehag og får vansker med å puste.

Skrevet

Kanskje behandleren din bl.a  mener at du ikke skal holde tilbake reaksjonene dine? Blir du feks fornærmet, så ikke skjul det. 

Skrevet

Når jeg får tak på dem, hva de eventuelt er da. Ofte synes jeg det er vanskelig å vite hva ubehaget og uroen er. Jeg tror ikke jeg blir lett fornærmet, men vet ikke sikkert.

Skrevet

Syns det var en gedigen oppgave jeg da, om det virkelig er meningen at du ikke skal holde noe igjen. Å prøve å holde litt mindre igjen enn nå er kanskje et lettere sted å begynne? Noen har jo ikke kontroll på reaksjoner og følelser som kommer, jeg pleide å si at jeg ikke har kontroll på kontrollen, jeg klarer ikke å la være å stoppe reaksjoner og følelser, på samme måter som andre ikke klarer å stoppe de i utgangspunktet. Vet ikke om det er sånn for deg. 

Prøver å la behandlingsrommet være et slags laboratorium, der det går å teste ut mindre kontroll.Målet er ikke å slippe all kontroll, men å kunne velge. For pr i dag har jeg ikke noe valg om jeg vil reagere eller ikke, føle eller ikke. Eller, jeg har mer valg enn før, men fortsatt ikke i de fleste situasjoner. 

Jeg vet at noen som trener på dette begynner med å prøve å la følelsen bare være der i et par sekunder først. Bare snuse på de. Jeg har ikke jobbet sånn, men det er og en måte å begynne på. 

Skrevet

Kanskje du kan se på oppgaven som en invitasjon, at dine følelser er velkomne, naturlige og viktige i terapien, heller enn et krav, eller noe du skal prestere?

Når du kjenner uro, ubehag og det er vanskelig å puste, er det vel en form for frykt/redsel du kjenner på? I så fall kan du kanskje si dét, at du er redd, og få muligheten til å se hva redselen handler om, sammen med behandler. 

Skrevet

Takk :) Det er altså ikke bare jeg som synes det er en stor oppgave som jeg ikke helt ser hvordan jeg skal få til med en gang. Det er godt å ikke bli fordømt for at jeg ikke klarer dette skikkelig.

Det med å se på det mer som en invitasjon om at følelsene er velkomne eller behandlingsrommet som et laboratorium tror jeg kan være en fin måte å se på det på. Da kan jeg kanskje komme litt unna følelsen av at jeg mislykkes med terapien, at jeg ikke får til å prestere som jeg skal der.

Jeg får ofte i mange situasjoner uro, ubehag og vanskeligheter med å puste, det kommer så ofte, men det er vel kanskje en måte å holde igjen på, eller kanskje konstant redsel.. Men hadde jeg hatt kontroll hadde jeg vel klart å styre det også, så kanskje jeg ikke er så god på kontroll.

Jeg vet ikke, jeg er så dårlig på å forstå hva følelsene er og hva de kommer av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...