Gå til innhold

Nedtrapper Sobril og et par spørsmål

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Hei!

Lenge siden sist jeg postet noe her.

Jeg trapper ned fra min monsterdose med Sobril. Jeg har gått rett fra 200x25mg per uke (ja, det er kjempemye - trenger ikke kommentere det). Jeg klarer å gå rett på 12x25mg, men har klart det store å rote vekk deler av dosen, så i går fikk jeg kun tatt en dagsdose på 8x25mg. Det var ikke veldig behagelig. Jeg har frist til 1. april for å ikke miste lappen (muntlig forbud går ut) og SKAL være fri da. Jeg er sterk og har virkelig viljen til at det SKAL gå. Er sykemeldt i hele perioden, slik at jeg slipper ekstra påkjenninger mens det foregår.

Er forresten halvveis inne i serumintervallet på Lamictal nå. Ble hovedsaklig satt på dette forsi SSRI-ish (Brintellix) ikke gjør så mye alene mot nedstemthet, samt at jeg ble tilnærmet hypoman av første forsøk med Cipralex for flere år siden.

I går gråt jeg om kvelden og var *veldig* følsom av 8 tabletter. 12 går derimot helt fint per dag. Irriterte meg grønn at jeg har rotet vekk deler av dosen, men skal heldigvis til legen for fornyelse i morgen tidlig.

Jeg har to spørsmål:
1) Når kan man forvente noen bedring på depresjon/nedstemthet/"effekt" av Lamictal?
2) Hvor lavt kan jeg ta Sobril før det er "farlig" for kroppen? Jeg skal opp til hvertfall 12 tabletter igjen og stå på dette en liten uke (stått på 12 tabletter eller mindre i en uke totalt når jeg doserer ned til 9 tabletter). Tar nedtrappingen slakere når jeg nærmer meg slutten av det hele). Skal ikke forhaste dosen ned - Men lurer på dette av interesse.

Endret av YoplaitDouble
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Du kan vente effekt av Lamictal etter 2-3 uker med serumkons over 20. (Dose 3-400 mg??)

2. Dette spørsmålet skjønner jeg ikke helt. Men det er korrekt at en tar det langsomt på slutten. Er målet null eller døgndose 30 mg?

YoplaitDouble
Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Du kan vente effekt av Lamictal etter 2-3 uker med serumkons over 20. (Dose 3-400 mg??)

2. Dette spørsmålet skjønner jeg ikke helt. Men det er korrekt at en tar det langsomt på slutten. Er målet null eller døgndose 30 mg?

Målet er i første omgang så lavt at jeg får opphevet muntlig kjøreforbud. HVIS jeg kombinerer med 7,5 Imovane - Hva er maks dose Sobril i tillegg til dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter regelmakernes meget enkle matematikk: To medisiner - halv dose av hver. Da må det bli 15 mg.

Skrevet
1 time siden, YoplaitDouble skrev:

Målet er i første omgang så lavt at jeg får opphevet muntlig kjøreforbud. HVIS jeg kombinerer med 7,5 Imovane - Hva er maks dose Sobril i tillegg til dette?

Håper det vil gå bedre med deg etterhvert :)

Har lurt litt på hvordan det gikk med deg.

Skrevet

Tror å kutte fra 300mg daglig (hvis jeg forstod riktig) til under 30mg på en måned er veldig raskt, ville ihvertfall hørt nøye med legen.

Anonymkode: cf905...491

• 2 uker senere...
YoplaitDouble
Skrevet
På 14.2.2017 den 17.43, cilie skrev:

Så flink du er YD👏👏 Lykke til videre👍

Takk takk! Dette SKAL gå, uansett hvor mye motstand jeg riskerer underveis. I verste fall drar jeg hjem til barndomshjemmet, hvor jeg føler meg trygg.

YoplaitDouble
Skrevet (endret)
På 14.2.2017 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Tror å kutte fra 300mg daglig (hvis jeg forstod riktig) til under 30mg på en måned er veldig raskt, ville ihvertfall hørt nøye med legen

Anonymkode: cf905...491

Både ja og nei. Du kan kutte MYE i starten (jeg tålte å droppe ned til 13-15mg) rett fra min monsterdose. Så handler det om å ta siste biten litt forsiktig :)

Og, hvis de klarer å gjøre meg "nykter" på to uker på dette stedet DPS Vindern hele tiden nevner, da burde jeg problemfritt få det til på over dobbel tid av dette. Der snakker man brutal nedtrapping. Ikke aktuelt at jeg går til noe sånt sted.

Endret av YoplaitDouble

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...