Gå til innhold

NHD: hvor kan man få tak i en psykiater når legen ikke vil gi medisin ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler skyldfølelse for å ha tatt dumme avgjørelser da jeg var betydelig psyk. Jeg var på slutten av et års sykemelding og lege og psykolog begynnte å snakke om hvor bra det er for psyken å jobbe. Jeg følte meg ikke bra i det hele tatt. Var på randen til å bryte helt sammen. Spurte om å få snakke med psykiater for vurdering av medisin . Legen sa at det var unødvendig da jeg nå skulle tilbake i jobb. 

I desperasjon spurte jeg om å få være noen timer på jobb før sykemeldingstiden gikk ut. Bare fordi jeg trodde jeg var nødt til å møte jobben gradvis eller for å få en avslutning. Var der i fem timer og det resulterte i en akutt forverring av min lidelse . Den varte og varte i mange mnd. etterpå. Jeg var så psyk at jeg gjorde helt idiotiske ting i forbindelse med de fem timene på jobben. Ting som kunne ha blitt avisoppslag..men arbeidsgiveren gikk inn og ordnet opp. 

jeg skulle aldri ha prøvd meg i jobb da jeg visste jeg var for dårlig . Jeg burde ha fått medisiner og ro . Skulle blitt trodd!!!!!! Følte jeg ble mistenkeliggjort, psykologen snakket bare om at altfor mange går på trygd ol.

Men hvor skulle jegv ha henvendt meg for å få snakke med en psykiater ??? . Da  legen sa at jeg ikke trengte det.?. Kunne jeg likevel ha forlangt det på DPSen.? 

Kom forresten aldri tilbake til min arbeidsplass. 

Anonymkode: 29075...779

motorPrøysen
Skrevet

Det er fastlegen som forvalter henvisninger til spesialist, så du kan ikke kreve at han skal henvise deg til psykiater. Du har imidlertid rett til en second opinion hos en annen fastlege. Du kan også kontakte en privatpraktiserende psykiater direkte, men det kan være kostbart.

I første omgang syns jeg du skal forsøke å kommunisere så klart som mulig hva du føler behov for hos fastlege, psykolog og evt. DPS. Hvis det ikke fører fram har du altså de formelle rettigehtene jeg beskrev over.

Skrevet
3 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Det er fastlegen som forvalter henvisninger til spesialist, så du kan ikke kreve at han skal henvise deg til psykiater. Du har imidlertid rett til en second opinion hos en annen fastlege. Du kan også kontakte en privatpraktiserende psykiater direkte, men det kan være kostbart.

I første omgang syns jeg du skal forsøke å kommunisere så klart som mulig hva du føler behov for hos fastlege, psykolog og evt. DPS. Hvis det ikke fører fram har du altså de formelle rettigehtene jeg beskrev over.

Dette er noe år siden. Jeg sa at jeg ikke klarte mer. Hadde prøvd terapi og ble ikke bedre. Noen år senere fikk jeg både medisin og psykiater ... 

Hadde en invalidiserende OCD og fikk ikke medisiner... Fikk bare beskjed om at OCD bare er en lett psykisk lidelse. Måtte slutte å tenke sånne dumme tanker og komme meg i jobb... 

Skrevet
28 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Hvordan går man frem hvis man ønsker en second opinion hos en annen fastlege? Sier man det til fastlegen, og så henvises man til en annen fastlege?

Anonymkode: 66f33...8d8

motorPrøysen
Skrevet

Du kan bare ta kontakt med et annet legekontor og si du ønsker second opinion.

Skrevet
24 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Du kan bare ta kontakt med et annet legekontor og si du ønsker second opinion.

Problemet mitt var jo også at jeg hadde ingen erfaring med psykisk lidelse og medisiner. Trodde jo at legen min mått ha rett... at medisin ikke var så bra ... 

Jeg hadde kontakt med tre andre leger pga akuttimer.. Alle anbefalte psykiater og medisiner. Men de ville ikke blande seg i min fastlege sine oppgaver. 

Skrevet

Og du byttet ikke fastlege fordi...?

Anonymkode: 590b8...ff1

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du byttet ikke fastlege fordi...?

Anonymkode: 590b8...ff1

Legen min var også lege for barna mine. En av de har en lidelse som krevde mye oppfølging og legen  var en del av teamet rundt dette barnet . Jeg var ikke modig nok til å bytte . Var dessuten psyk og hadde nok med å overleve ... 

Men senere har jeg jo denne legen skrevet ut medisiner og henvist til psykiater. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg mener at enhver som henvises til spesialisthelsetjenesten (DPS er per definisjon en spesialisthelsetjeneste) har rett til å snakke med en legespesialist (i dette tilfellet psykiater) særlig dersom en ikke blir særlig bedre av den behandlingen en får.

2. Jeg synes dette tilfellet er såpass grovt at du kan be Fylkeslegen vurdere om du har fått forsvarlig behandling.

Skrevet
20 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Jeg mener at enhver som henvises til spesialisthelsetjenesten (DPS er per definisjon en spesialisthelsetjeneste) har rett til å snakke med en legespesialist (i dette tilfellet psykiater) særlig dersom en ikke blir særlig bedre av den behandlingen en får.

2. Jeg synes dette tilfellet er såpass grovt at du kan be Fylkeslegen vurdere om du har fått forsvarlig behandling.

Din forståelse betyr mye. ..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...