Gå til innhold

NHD kan du kommentere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, tilstede skrev:

Jeg syntes det er skummelt at disse medisinene skrives ut over en lav sko mens "de egentlige virkningsmekanismen ikke er fullstendig klarlagt".

Jeg holder på å trappe ned nå (har ingenting med denne forskningsrapporten å gjøre) og føler meg skikkelig dårlig, helt ute av det. Skulle ønske jeg aldri hadde begynt med SSRI.

Anonymkode: aa4c7...b35

Skrevet

Noen år gammel artikkel, men sikkert fortsatt aktuelt:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/01/17/524154.html

(31 prosent) av alle tester gjort på antidepressiva blir aldri publisert i medisinske forskningstidsskrift.

Kanskje ikke urovekkende i seg selv, men når man ser nærmere på saken blir bildet mer bekymringsfullt: Nesten alle studiene som ikke blir publisert har nemlig resultater som viser at medisinene ikke virker, eller har mangelfull virkning.

Konklusjonen trekkes av en gruppe forskere ledet av Erick Turner fra Oregon Health and Science University.

I en artikkel i New England Journal of Medicine konkluderer gruppen med at 37 av 38 studier som viste positivt resultat av medisinene mot depresjoner ble publisert. Av de 36 undersøkelsene som hadde negative eller uklare resultater ble bare én publisert, 22 kom aldri på trykk, mens 11 av dem ble offentliggjort med en konklusjon som viste at medisinen hadde positiv effekt - altså en konklusjon som var feil i forhold til studiets resultat.

«Dette kan føre til urealistiske anslag for hvor effektive medisinene er, og endre forholdet mellom risiko og effekt» skriver forskerne i sin konklusjon.

- DETTE ER NOE vi har mistenkt i lengre tid, sier redaktør Charlotte Haug i Tidsskrift for den norske legeforening til Dagbladet.no.

Anonymkode: aa4c7...b35

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har lest studien, og det er mye jeg ikke kan forklare her:

1. Jeg var overlege i poliklinikk da SSRI kom. Den gang hadde 2 av 3 pasienter en depressiv lidelse. SSRI var ikke bare et fremskritt. Det var en revolusjon. Hvor for så vi ikke det samme med TCA, Tolvon og Aurorix hvis SSRI var uten effekt. Dette var ikke noe vi så bare hos oss, men i hele den vestlige verden.

2. Rundt 2004 kom FDA med en advarsel om bruk av SSRI til unge. Totalsalget sank med 25% både i Nederland og USA. Samtidig steg selvmordstallene med opp til 50% på et år.

3. Gothlandstudien. W Rutz tok inn alle allmennlegene på Gotland til kurs i diagnostisering av depresjon og korrekt bruk av AD (i praksis SSRI). Suicidtallene på Gotland sank de påfølgende år til 33% av det de hadde vært før, mens tallene for resten av Sverige holdt seg uendret.

4. Selvmordstallene i Norge sank mye i en tid som samsvarer med innføringen av SSRI.

Den nevnte studien er korrekt utført med de metoder de har valgt, men jeg mistenker at det er et eller annet som ikke stemmer her. Når kartet i så stor grad ikke stemmer med terrenget, tenker en gammel o-løper at det ikke kun er terrenget som er feil. Kan det være noe med de skalaer som er brukt? Min skepsis til Hamilton DRS har ikke blitt mindre etter dette.

Om et år eller to vet vi sikkert mer.

Gjest Gargamel
Skrevet

Når de fleste studier som ikke viser effekt blir avvist av fagtidsskrift så det egentlig  bevis på at ssri fungerer. Fagtidsskrift vurderer kvaliteten på forskningen, og ikke konklusjonen. 

Jeg regner med at kun dårlige og useriøse studier vil kunne konkludere med at jorda er flat f. eks. Slike studier ville ikke blitt publisert. 

Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har lest studien, og det er mye jeg ikke kan forklare her:

1. Jeg var overlege i poliklinikk da SSRI kom. Den gang hadde 2 av 3 pasienter en depressiv lidelse. SSRI var ikke bare et fremskritt. Det var en revolusjon. Hvor for så vi ikke det samme med TCA, Tolvon og Aurorix hvis SSRI var uten effekt. Dette var ikke noe vi så bare hos oss, men i hele den vestlige verden.

2. Rundt 2004 kom FDA med en advarsel om bruk av SSRI til unge. Totalsalget sank med 25% både i Nederland og USA. Samtidig steg selvmordstallene med opp til 50% på et år.

3. Gothlandstudien. W Rutz tok inn alle allmennlegene på Gotland til kurs i diagnostisering av depresjon og korrekt bruk av AD (i praksis SSRI). Suicidtallene på Gotland sank de påfølgende år til 33% av det de hadde vært før, mens tallene for resten av Sverige holdt seg uendret.

4. Selvmordstallene i Norge sank mye i en tid som samsvarer med innføringen av SSRI.

Den nevnte studien er korrekt utført med de metoder de har valgt, men jeg mistenker at det er et eller annet som ikke stemmer her. Når kartet i så stor grad ikke stemmer med terrenget, tenker en gammel o-løper at det ikke kun er terrenget som er feil. Kan det være noe med de skalaer som er brukt? Min skepsis til Hamilton DRS har ikke blitt mindre etter dette.

Om et år eller to vet vi sikkert mer.

Takk for at du svarte så grundig.

Skrevet

Min ærlige erfaring med AD.:
Jeg hadde vært plaget med angst og depresjon i mange år. Var ekstremt skeptisk til medisiner. Prøvde cipralex for første gang som 50 åring. 
Da jeg ikke hadde brukt medisin før hadde jeg ganske god innsikt i mitt følelsesliv. Dessuten hadde jeg ingen anelse om hva jeg kunne forvente av effekt .
Cipralex 10 mg:
Virkning etter 2 mnd: mindre tankekjør og angst. Var mer tilstede i nuet pga det. 
Absolutt største forskjell var økt energi. Noe jeg ikke hadde følt på mange år. Om jeg ble så mye lykkeligere vet jeg ikke men det virket til det bedre. 
Bivirkninger( når man ser bort fra oppstart) : avflatet, kognitivt treg, ingen sexlyst .... 

Andre som har erfaringer ? 

Anonymkode: 7a2bf...5c3

Skrevet
3 timer siden, Gargamel skrev:

Når de fleste studier som ikke viser effekt blir avvist av fagtidsskrift så det egentlig  bevis på at ssri fungerer. Fagtidsskrift vurderer kvaliteten på forskningen, og ikke konklusjonen. 

Nåja, det var en noe forenklet konklusjon.

«Vi vet ikke om det dreier seg om forskere og deres finansieringskilder som ikke leverer inn manuskriptene, om det er beslutninger hos tidsskriftsredaktører og de som antar artikler, eller begge deler».

Anonymkode: 358ea...155

Blomsterfluen
Skrevet (endret)

jeg tar SSRI fluoxetin. den tar bort nesten absolutt hele dødsangsten min og panikkanfallene. men jeg tar den ikke for depresjon for det har jeg ikke. men de hjelper ikke mot tvangshandlingene mine (spørre masse om samme ting for å være sikker, ellers får jeg vondt inni meg).

Endret av Blomsterfluen
Skrevet

Studier eller ikke...

Jeg har prøvd ganske mange forskjellige...mange lange opptrappinger uten noe effekt av medisinene.

Så fikk jeg overtalt dem til å få prøve Fontex...som en siste mulighet...jeg er kjempeglad for det idag! Hadde riktignok en nedtur fra før jul til nå fredag...men ser at det funker... 

Alle funker ikke for alle, men det finnes veldig mange forskjellige.

Trur selvmordsratioen og depresjonsdybden hadde sett ganske annerledes ut om SSRI ikke hadde vært brukt. 

Gjest Gargamel
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, det var en noe forenklet konklusjon.

«Vi vet ikke om det dreier seg om forskere og deres finansieringskilder som ikke leverer inn manuskriptene, om det er beslutninger hos tidsskriftsredaktører og de som antar artikler, eller begge deler».

Anonymkode: 358ea...155

Jeg synes de burde sjekket såpass elementære ting før de gikk ut med saken. Det kan være at det er uhumskheter her,  men jeg synes de burde gått grundigere til verks før de påsto noe sånt. For eksempel kunne de sett litt på størrelsen og kvaliteten på studiene 

Poenget mitt er at det finnes objektive sannheter, og at man da må forvente at det er en sammenheng mellom hvor god forskningen er og hva den konkluderer med. 

Skrevet
På ‎19‎.‎02‎.‎2017 den 13.26, AnonymBruker skrev:

Min ærlige erfaring med AD.:
Jeg hadde vært plaget med angst og depresjon i mange år. Var ekstremt skeptisk til medisiner. Prøvde cipralex for første gang som 50 åring. 
Da jeg ikke hadde brukt medisin før hadde jeg ganske god innsikt i mitt følelsesliv. Dessuten hadde jeg ingen anelse om hva jeg kunne forvente av effekt .
Cipralex 10 mg:
Virkning etter 2 mnd: mindre tankekjør og angst. Var mer tilstede i nuet pga det. 
Absolutt største forskjell var økt energi. Noe jeg ikke hadde følt på mange år. Om jeg ble så mye lykkeligere vet jeg ikke men det virket til det bedre. 
Bivirkninger( når man ser bort fra oppstart) : avflatet, kognitivt treg, ingen sexlyst .... 

Andre som har erfaringer ? 

Om du går på cipralex  fortsatt vil jeg anbefale deg å bytte over til brintellix. Den er kjent for å ha positive utslag på det kognitive, ikke nedsatt libido, og personlig så er jeg mindre avflatet av den enn jeg var på cipralex. Bare et tips i tilfelle du fortsatt går på cipralex, eller at du kommer i den situasjonen at du igjen trenger å begynne på et antidepressiva.

Skrevet
2 timer siden, tilstede skrev:

Om du går på cipralex  fortsatt vil jeg anbefale deg å bytte over til brintellix. Den er kjent for å ha positive utslag på det kognitive, ikke nedsatt libido, og personlig så er jeg mindre avflatet av den enn jeg var på cipralex. Bare et tips i tilfelle du fortsatt går på cipralex, eller at du kommer i den situasjonen at du igjen trenger å begynne på et antidepressiva.

Tusen takk for råd 😊.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...