Gå til innhold

NHD og andre. Haster litt :)

Anbefalte innlegg

voksenmenliteninni
Skrevet

Dette er kanskje ikke helt riktig forum, men prøver likevel. I morgen skal jeg etter planen begynne på et rehabiliteringsprogram pga psykiske problemer. Er for tiden sykemeldt fra studiet (friår), så det kan bli greit å komme i gang med noe mer enn en behandlingstime i uka. Saken er bare den at jeg i løpet av helgen har blitt temmelig forkjølet. Er mest det at jeg er ekkel i halsen, og ganske snørrete. Hoster litt, men ikke sånn kjempemasse. Dette er jo egentlig ikke et veldig stort problem for meg selv, men greia er at det firmaet som driver rehabiliteringa, også driver rehabilitering for lungesyke i samme bygg (og samme treningssal forsåvidt)... Jeg er litt redd for å smitte disse? Bør jeg spørre om å få begynne neste uke i stedet? Det er en ny gruppe hver mandag, men vet ikke helt om man egentlig kan bytte :)

Også har jeg lurt på en ting. Ble akuttinnlagt i fjor pga veldig sterk angst, og jeg var innlagt en uke (A3). Er ganske ung, så lurer på om dette vil gjøre det vanskelig å få forsikring i framtiden? Har studentforsikring nå, men skal jo ikke studere i all evighet heller :)

Skrevet
1 time siden, voksenmenliteninni skrev:

Dette er kanskje ikke helt riktig forum, men prøver likevel. I morgen skal jeg etter planen begynne på et rehabiliteringsprogram pga psykiske problemer. Er for tiden sykemeldt fra studiet (friår), så det kan bli greit å komme i gang med noe mer enn en behandlingstime i uka. Saken er bare den at jeg i løpet av helgen har blitt temmelig forkjølet. Er mest det at jeg er ekkel i halsen, og ganske snørrete. Hoster litt, men ikke sånn kjempemasse. Dette er jo egentlig ikke et veldig stort problem for meg selv, men greia er at det firmaet som driver rehabiliteringa, også driver rehabilitering for lungesyke i samme bygg (og samme treningssal forsåvidt)... Jeg er litt redd for å smitte disse? Bør jeg spørre om å få begynne neste uke i stedet? Det er en ny gruppe hver mandag, men vet ikke helt om man egentlig kan bytte :)

Også har jeg lurt på en ting. Ble akuttinnlagt i fjor pga veldig sterk angst, og jeg var innlagt en uke (A3). Er ganske ung, så lurer på om dette vil gjøre det vanskelig å få forsikring i framtiden? Har studentforsikring nå, men skal jo ikke studere i all evighet heller :)

Du kan spørre noen på behandlingsstedet hva de mener om saken?

Kanskje det er greit nok om du hoster i albuekroken og holder god håndhygiene.?

voksenmenliteninni
Skrevet

Takk for svar!:) Skal absolutt holde god hygiene. Skulle gjerne kontaktet dem, men kanskje litt vanskelig på en søndag. Og opplegget begynner klokken 1000 i morgen. Jeg skal jo ikke egentlig være sammen med de lungesyke, og smitte er det jo uansett i samfunnet.. Så er sikkert ikke et kjempeproblem. Vil bare ikke gjøre andre syke :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal møte som avtalt.

voksenmenliteninni
Skrevet

Da gjør jeg det - takk for svar :)  Har du noen formening om det jeg spurte om ifb med innleggelse og forsikring?

motorPrøysen
Skrevet

Jeg regner med du lurer på dette i forbindelse med helseforsikring. Ja, det kan få konsekvenser fordi du som regel må samtykke i at forsikringsselskapet kan få innsyn i din journal fra fastlegen. Som regel blir dette aktuelt først hvis du krever forsikring utbetalt. I tillegg må du ofte fylle ut et egenerklæringsskjema. Noe som kan skje i slike saker er at du tilbys en helseforsikring som ikke dekker visse lidelser, eller psykiske liderlser overhodet.

Du kan undersøke om det er mulig for deg å videreføre den forsikringen du nå har som student i en annen form, på den måten slipper du kanskje å fylle ut noe på nytt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forsikring kan grovt deles i livsforsikring og uføreforsikring. Livsforsikring bør ikke være noe problem.

Uføreforsikring kan bli et problem hvis det skal gjelde alle sykdommer. Hvis du derimot holder uførhet pga psykisk sykdom unna, vil det nok gå greit.

voksenmenliteninni
Skrevet

Tusen takk for utdypende svar, begge to! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...