Gå til innhold

Angst og arbeidsuførhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skriver/formulerer legen en erklæring på arbeidsuførhet pga. angst og depresjon? Jeg er så redd for at NAV ikke vil godta den. Enda jeg har vært hos nevropsykolog, (og det vil sikkert komme frem fra denne utredningen også) skal starte opp på angstmestringskurs og vært i samtale med psykolog og venter på en annen behandling også. Har søkt om AAP for nesten ett år siden, men fikk avslag og sendte klage. De ville ikke behandle klagen før den nev.psyk utredningen. Jeg har nå vært gjennom den og skal tilbake for å få resultatene og etter det tilbake til fastlegen. Men hvor god dokumentasjon må til for at NAV godtar. Jeg er i tiltak nå og jobber ca. 21 timer, men merker dette er for mye. Er i butikk, men har helt andre arbeidsoppgaver enn en butikkmedarbeider. Har f.eks ikke noe kundekontakt. Dette pga. angsten. Hvis det plutselig kommer mye folk på en gang forsvinner jeg og finner noe annet å gjøre så lenge. Hvordan er det de egentlig vurderer slik dokumentasjon? Jeg mener når jeg venter på behandling, har vært i samtale med psykolog og skal på angstmestringskurs og da i tillegg en uttalelse fra fastlegen. Skulle ikke dette være nok for å dokumentere arbeidsuførhet? Jeg våkner også stadig med anfall. Fordi jeg tenker når jeg våkner at om jeg skulle få en oppgave jeg ikke klarer så blir jeg sett ned på eller om det skulle komme mye folk og jeg ikke har sjangser til å gjemme meg litt vekk.  Er også ganske sikker på at noe vil komme frem fra utredningen hos nev.psyk. Spesielt når det gjelder å prestere eller dårlig hukommelse på noen områder. Vet ikke om jeg tør å håpe på noe....

Anonymkode: 8f61c...767

Skrevet

Dette innlegget handler vel ikke om annet enn bekymringer, men det tror jeg ikke noen her kan hjelpe deg med. Du må høre med de som jobber med deg for å få svar på disse tingene.

Skrevet

Angst i forhold til jobb er ikke noe enkelt. Å vente på svar og forholde seg til NAVer også en stor belastning. Jeg er venter også på ufør pga angstlidelse. Det er kanskje ikke noen drømmetolværelse å være ufør heller. Angsten blir nødvendiigvis ikke bedre ved å unngå alt som kan gi angst. Den finner nye veier liksom og man isolerer seg enda mer. Det er min erfaring. Har du fått god og rett terapi for angsten din?. Håper angstmestringskurset hjelper deg. 

Jeg var  igjennom AAP og flere tiltak i NAV før jeg ble oppfordret til å søke ufør. En psykiater skrev erklæring . 

Tror alder betyr litt. Hvis du er ung vil man kanskje tenke at det er bra for deg å være litt i arbeid . Er lett å tror at alt vil  bli bra om jeg bare slipper å jobbe. Men kanskje å jobbe litt med noe som ikke utfordrer angsten for mye gir litt struktur og innhold i tilværelsen . Angsten får en til å "flykte"... Og noen ganger blir den trangen til å flykte så sterk at man flykter inn i noe som ikke er bra for en. Men så forsetter man å være der fordi angsten stopper en fra å komme videre. 

Tror du kan lese hva som står i erklæring fra lege og psykolog. Jeg hadde med psykiater i samtale med NAV. Saksbehandler var opptatt av at jeg hadde prøvd flere  tiltak og behandlingstilbud. Det ble også anbefalt å være i aktivitet selv som ufør.  Evt i tilrettelagt arbeid via NAV. Et eget tilbud for de som er uføretrygdet pga psykisk lidelse. 

En legeerklæring, psykologerklæring , det at du har prøvd tiltak og vært villig til behandling er til din fordel. 

Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 1f74f...09b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...