Gå til innhold

Hvordan få time hos psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler veldig behov for å snakke med et menneske, en som kan hjelpe meg å se ting fra flere sider kanskje. En jeg føler det låser seg hos meg nå, vil gjerne få opp knuten litt. Hvor henvender jeg meg og hva ber jeg om?

Anonymkode: de446...603

Skrevet (endret)

Fastlegen? Forteller om problemene.

Endret av Master
Skrevet

Jeg gruer meg for å fortelle at det er litt hast, sliter. Tror nok ingen vet hvor jeg sliter. Er det lang vente tid hos psykolog? Hvordan velge rett person, har de spesial felt?

Skrevet

Min erfaring er at det er enkelt å få hjelp... men hvis de finner ut av at man er en taper eller man blir en taper, da mister man tilbudene og må klaer seg med taper-tilbud som dagsenter.

Skrevet

Jeg har aldri trengt hjelp før, har vært en som hjelper andre heller. Men, nå er jeg helt tom. Trenger å få bort noen sekker. Jeg tar altså kontakt m fast legen og spør etter henvisning, håper jeg blir tatt på alvor. Har ikke lyst å stikke hull på alt på det lokale legekontoret.

Skrevet

Noen som kan forklare hvorfor det skal hjelpe å snakke med noen..

Det har jeg alltid lurt på.

Anonymkode: da42a...9f7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gruer meg for å fortelle at det er litt hast, sliter. Tror nok ingen vet hvor jeg sliter. Er det lang vente tid hos psykolog? Hvordan velge rett person, har de spesial felt?

Vær veldig ærlig med legen så han/ hun kan forstå hva du trenger. Det er dessverre ofte litt tid å vente på psykolog. Men noen ganger kjenner legen til en terapeut og kan ta kontakt direkt hvis legen mener det haster litt. Hvis ikke legen henviser deg til en DPS kan du se på listen over avtalespesiallister. Der kan du lese litt om de og hva de ulike har som spesialfelt. De fleste psykologer kan snakke om og behandle de fleste psykiske plager. 

Jeg var forsiktig med å fortelle noe til legen og tenkte jeg skulle vente til jeg kom til psykologen med problemene. Dette førte til at legen ikke forstod alvoret og det gikk altfor lang tid før jeg fikk hjelp. Legen er overraskende vant med å høre folk sine psykiske plager .. Det er IKKE flaut.. Kanskje du kan skrive ned det som plager deg og ta med .Legetimen kan være korte og det er lett å glemme ting hvis man er litt nervøs . 

Hvis du har råd å betale en privat får du gjerne time samme uke som du ringer. Det koster ofte en del. 

Anonymkode: 1ae7d...b32

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Noen som kan forklare hvorfor det skal hjelpe å snakke med noen..

Det har jeg alltid lurt på.

Anonymkode: da42a...9f7

Hvorfor kan de ikke heller ta fra en trygda om man ikke får hjelp eller behandling? Hvis man bare skal bli gående på trygd og huske på at de hintet om at man burde begynne på røde kors, så blir man bare gående i limbo - resten av livet?

Hjelper? Nei hvem vet. Det er vel noe mange ønsker, og som de FØLER at hjelper - ikke vet jeg om det faktisk gjør det.

Skrevet

Man trenger ikke nødvendigvis være psyk for å oppsøke en eller annen form for terapeut - som godt kan være en psykolog. Det er slett ikke så uvanlig at folk gjør det nettopp for å få hjelp til å finne andre synsvinkler på ting, rydde litt opp o sortere tanker. Men en slik begrunnelse er nok ikke tilstrekkelig for å få plass på DPS. Da vil det nok være mer aktuelt å få henvisning til en som har kommunal driftsavtale. De som ikke har det, koster det skjorta å gå til.

En del fastleger er og gode samtalepartnere. Ikke alle, men de finnes :)

Skrevet

Det er også ganske vanlig å snakke med  psykolog på nett. Man kan google en psykolog og lese litt om dem. Noen kan du ha kontakt med via e-Mail og andre på chat eller skype. Prisene er ikke så ulik det du må betale en offentlig behandler. 

Du kan jo også prøve å fortelle litt hva problemet er her på dol. Kanskje psykiateren her har et råd til deg . Du er jo anonym. 

Uansett er det best å gå via fastlegen .. 

Anonymkode: 1ae7d...b32

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...