Gå til innhold

Sinnelag ved moralske handlinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror det ligger et vidt spekter av ulike sinnelag bak en moralsk riktig handling. Kan være frykt for straff / negative konsekvenser, kan være at man ikke har noen interesser bak et annet valg, kan være et ønske om å gjøre andre vel, kan være at man bare handler slavisk etter et system en har innarbeidet gjennom sosial interaksjon.

Sistenevnte er såklart det aller mest vanlige. Det er jo hver dag hundrevis av valg vi må gjøre (antaller avhenger av livsstil), så det meste går på autopilot.

Men jeg tenker på de situasjoner hvor man må tenke seg om. Da er det nok mange ulike sinnelag, mulige motivasjoner for det riktige valget.

Noen mennesker handler veldig etter det med mulige negative konsekvenser. Blir vel ansett for mer umodent enn de som egentlig ikke bryr seg om reaksjoner selv om de gjør det riktige, men jeg antar det er både og hva som er bra, fordeler og ulemper med alt tenker jeg.

Men de personer som bare handler etter frykt for negative konsekvesner må vel leve i konstant frykt for fordømmelse, hvis de skal klaer å styre gjennom livet uten å pådra seg større negative konsekvesner.

Bare noe jeg tenkte på.

Anonymkode: 6483c...4d3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...