Gå til innhold

Hva skal man gjøre med sin mor på 87 som ikke vil gå til legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har slitasjegjikt og har ikke vært utendørs iallefall tror jeg på ti år Når min far levet sørget han for det nødvendigste for henne

Bena hennes og tærne er helt sammengrodd og hun har ikke fått vasket bena på årtier Vi har gjennom årene bestilt legetime til henne men når det har kommet til dagen har hun ikke villet gå og jeg har måttet ringt å melde avbud og har måttet tåle mildt sagt ekkel behandling av helsepersonell

Hun hadde nedfallsfrukten livmor og fikk satt opp en ring som hun jevnlig før var på sykehus til sjekk for Inntill vi bare oppdaget straffegebyret for ikke møtt til time

Jeg får knapt se på bena hennes Fastlegen hennes var på kveldsbesøk hos henne for etpar år siden mens min far ennå levet Hun sa da at hun måtte møte til time på hennes kontor og at en foterapaut kanskje kunne skade ved å lage sår Hun har ikke tær lenger og jeg vet ikke hva som egentlig er skjedd i hennes tilfell Hun er litt uklar også men er helt klar på at hun ikke vil jeg skal bestille noesomhelstEtter min far døde og etter den behandling han fikk er hun enda mindre vennligstilte overfor helsevesenet Hva skal jeg gjøre Vi bor i samme leilighet og hun har lovfestet rett selvsagt til å bo het så lenge hun vil og er en person som aldri har vært noen til last på noe måte men har veldig spesielle meninger om dette og hint

Hva skal jeg gjøre Hva er mitt ansvar som nærmeste pårørende

Anonymkode: d9b4d...42e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Anbefaler at dere starter i den enkleste enden med det som kanskje er mulig og oppnåelig: Grønnsåpebad i hjemmet. Kjøp inn, lag ferdig for henne og la henne prøve å sette bena i det i enerom. Ikke usannsynlig at hun skjemmes for å vise seg fram.

Skrevet

Takk for godt råd Jeg vil gå innom apoteket i dag å kjøpe egnet grønnsåpe🙂

Jeg prøver også å være mer på den sosiale sida og sitte å se på TV litt med henne og prate om programmene men der er det så mange politikere føler jeg og aldri mer en politiker for meg

Anonymkode: d9b4d...42e

Skrevet

Støtter svaret du har fått allerede. Ellers er det mulig å avtale at fastlege kommer på hjemmebesøk igjen, er det noe hun kan være åpen for? Samme med fotterapaut. Synes du skrev litt usammenhengende, men det er i så fall hvis det ikke er sånn at en fotterapaut vil være mer til skade enn gavn.

Ellers kan vel hjemmetjenesten kobles inn i bildet, men det forutsetter jo en viss dialog med fastlegen. Om hun ikke får vasket seg ordentlig mener jeg. Har hun smerter i forbindelse med bein og føtter?

I min familie har vi i hvert fall fått besøk av hjemmetjenesten for hjelp med stell og medisiner, selv om den pleietrengende hadde noen i familien rundt seg hele tiden. Men hvis hun er skeptisk til helsevesen, så er det jo ikke så greit. Men sykepleierne er hyggelige de, og gjør så godt de kan. De kommer hjem til eldre og syke utelukkende for å hjelpe.

Anonymkode: cbd4a...14e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Til TS: Du trenger ikke kjøpe dyrt på apoteket. Rema og Kiwi går helt fint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...