Gå til innhold

nhd risikerer jeg innleggelse etter denne timeoppsummeringen???

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet

utklipp fra oppsummeringen fra timen, humhum er meg som anonymiseres her på dol med navnet humhum:

Følgende utfordringer/plager kommer frem i løpet av timen:
- humhum er redd for flere sykdommer, særlig bekymret for kreft og hjertesykdom. Far døde av 
kreft da humhum var barn, og dette gjorde henne veldig redd. 

- Opplever seg selv som ukonsentrert, glemsk og klønete. Personalet mener det er tankekjøret 
som gjør henne slik. 

- Opptatt av verdens undergang og katastrofescenarier. 
- Ser av og til blinkende lys, og hører og ser ting i leiligheten som ikke er der, for eksempel at 
møbler beveger på seg.

(jeg må si her nå at lysene er streker som er blåhvite, og tingene som flytter på seg er fakta, ikke vrangforestillinger)

- Svært aktiv på internett. Dette oppleves tidvis som positivt, og tidvis kan hun bli sint og lei 
seg fordi andre ikke svarer på innleggene hennes på ulike forum, Facebook, osv. 

- Blir sliten hvis andre folk snakker for mye, eller hvis det er for mye lyder eller andre stimuli. 
Trenger en del alenetid. 

- Opplever stress-anfall der kroppen rister.

(ble skrevet av en missforståelse, jeg spurte om hvorfor autister har meltdown der de rister, og hun må ha trodd at det var meg jeg mente)

- Nedsatt selvtillit. Har opplevd mye motstand, mobbing og utestengelse fra andre. Veldig var 
på hva andre tenker. 

- Må spørre om ting flere ganger, ellers opplever hun å få det hun kaller en "vond 
kåthetsfølelse". 

- Blir satt ut av misforståelser, særlig forvirrende hvis andre prater i ufullstendige setninger. 

Sliter ofte med å tro på det som blir fortalt av andre, da hun ofte finner motstridende 
opplysninger på internett. 

- Hun tror ikke hun har autisme. Ønsker en test for å avkrefte dette. 

- Samhandling med mor er stressende. Mor vil for eksempel gjerne rydde i tingene til humhum, 
og dette stresser humhum. humhum blir ofte lei seg når hun har vært sammen med mor, fordi 
hun opplever å bli avvist. Før ringte hun mor svært ofte (opptil 20 ganger daglig), men dette 
har roet seg ned. personal forteller at mor er sliten. 

- Omgivelsene opplever at svart-hvitt tenkning og opphengthet i enkelte tema er vanskelig. 

- Humørsvingninger. 

- Lurer på om hun har ADHD. 

Følgende ressurser kommer frem:
- Deltar på dagtilbud på kommunen.

- Opplever å bli rolig av å være sammen med pinnedyr, og enkelte typer musikk eller lyder. 

- Liker godt ulike nettforum. 

Medisiner inn: Fluoxetin (40 mg) for angst. D-vitamin og folsyre. Kolesterolregulerende 
medisiner og allergimedisiner. Har sluttet med Abilify. Var misfornøyd med dette preparatet. 

Ønsker utskrift av egen journal. 

Vurdering:
Status presens: humhum er kledd i svart tights, svarte sko og svart t-skjorte med enkelte flekker. 
Fremstår hektisk og pratsom i samtalen. Har svært mye på hjertet, snakker fort og stiller mye 
spørsmål. Er sammenhengende, gjør greit rede for seg, og svarer godt på direkte og konkrete 
spørsmål. Faller en gang ut av samtalen, da hun blir opptatt av å kikke på noe i hjørnet av 
rommet, henger ellers med i samtalen. Stemningsleiet fremstår lett irritabelt, noe stresset.

(må si nå at det jeg kikket på i hjørnet var en legeseng jeg kikket på for den var litt intresant å se på)

risikerer jeg å bli lagt inn eller noe sånt etter dette? hun psykologen er forresten en snart fullført psykologistudent som er under 27 år. hun har min gamle psykolog som veileder. han var på ferietur derfor ble det henne jeg kom til.

Skrevet
3 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

utklipp fra oppsummeringen fra timen, humhum er meg som anonymiseres her på dol med navnet humhum:

Følgende utfordringer/plager kommer frem i løpet av timen:
- humhum er redd for flere sykdommer, særlig bekymret for kreft og hjertesykdom. Far døde av 
kreft da humhum var barn, og dette gjorde henne veldig redd. 

- Opplever seg selv som ukonsentrert, glemsk og klønete. Personalet mener det er tankekjøret 
som gjør henne slik. 

- Opptatt av verdens undergang og katastrofescenarier. 
- Ser av og til blinkende lys, og hører og ser ting i leiligheten som ikke er der, for eksempel at 
møbler beveger på seg.

(jeg må si her nå at lysene er streker som er blåhvite, og tingene som flytter på seg er fakta, ikke vrangforestillinger)

- Svært aktiv på internett. Dette oppleves tidvis som positivt, og tidvis kan hun bli sint og lei 
seg fordi andre ikke svarer på innleggene hennes på ulike forum, Facebook, osv. 

- Blir sliten hvis andre folk snakker for mye, eller hvis det er for mye lyder eller andre stimuli. 
Trenger en del alenetid. 

- Opplever stress-anfall der kroppen rister.

(ble skrevet av en missforståelse, jeg spurte om hvorfor autister har meltdown der de rister, og hun må ha trodd at det var meg jeg mente)

- Nedsatt selvtillit. Har opplevd mye motstand, mobbing og utestengelse fra andre. Veldig var 
på hva andre tenker. 

- Må spørre om ting flere ganger, ellers opplever hun å få det hun kaller en "vond 
kåthetsfølelse". 

- Blir satt ut av misforståelser, særlig forvirrende hvis andre prater i ufullstendige setninger. 

Sliter ofte med å tro på det som blir fortalt av andre, da hun ofte finner motstridende 
opplysninger på internett. 

- Hun tror ikke hun har autisme. Ønsker en test for å avkrefte dette. 

- Samhandling med mor er stressende. Mor vil for eksempel gjerne rydde i tingene til humhum, 
og dette stresser humhum. humhum blir ofte lei seg når hun har vært sammen med mor, fordi 
hun opplever å bli avvist. Før ringte hun mor svært ofte (opptil 20 ganger daglig), men dette 
har roet seg ned. personal forteller at mor er sliten. 

- Omgivelsene opplever at svart-hvitt tenkning og opphengthet i enkelte tema er vanskelig. 

- Humørsvingninger. 

- Lurer på om hun har ADHD. 

Følgende ressurser kommer frem:
- Deltar på dagtilbud på kommunen.

- Opplever å bli rolig av å være sammen med pinnedyr, og enkelte typer musikk eller lyder. 

- Liker godt ulike nettforum. 

Medisiner inn: Fluoxetin (40 mg) for angst. D-vitamin og folsyre. Kolesterolregulerende 
medisiner og allergimedisiner. Har sluttet med Abilify. Var misfornøyd med dette preparatet. 

Ønsker utskrift av egen journal. 

Vurdering:
Status presens: humhum er kledd i svart tights, svarte sko og svart t-skjorte med enkelte flekker. 
Fremstår hektisk og pratsom i samtalen. Har svært mye på hjertet, snakker fort og stiller mye 
spørsmål. Er sammenhengende, gjør greit rede for seg, og svarer godt på direkte og konkrete 
spørsmål. Faller en gang ut av samtalen, da hun blir opptatt av å kikke på noe i hjørnet av 
rommet, henger ellers med i samtalen. Stemningsleiet fremstår lett irritabelt, noe stresset.

(må si nå at det jeg kikket på i hjørnet var en legeseng jeg kikket på for den var litt intresant å se på)

risikerer jeg å bli lagt inn eller noe sånt etter dette? hun psykologen er forresten en snart fullført psykologistudent som er under 27 år. hun har min gamle psykolog som veileder. han var på ferietur derfor ble det henne jeg kom til.

Tror ikke du blir innlagt, nei.

Anonymkode: 2fc01...37e

Blomsterfluen
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du blir innlagt, nei.

Anonymkode: 2fc01...37e

ok. men jeg syns det virket skummelt det hun skrev på dette referatet.

Skrevet
40 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok. men jeg syns det virket skummelt det hun skrev på dette referatet.

De skriver bare hva de tenker, hadde du vært hos en annen hadde det stått noe annet. 

Blomsterfluen
Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

De skriver bare hva de tenker, hadde du vært hos en annen hadde det stått noe annet. 

ok. det er dumt og devestating at psykologer skal være så vidt forskjellige og missvisende. jeg fortalte alt det hun nevnte i dette referatet på timen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ut fra det du skriver er det ingen grunn til å tro at noen foreslår innleggelse med mindre du selv har et sterkt ønske om det.

Jeg beklager at andre ukritisk svarer med ting som ikke har noe med ditt innlegg å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...