Gå til innhold

NHD eller andre : kan en tenåring bli psyk av å ha venner med psykdom .?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter med lærevansker. Fra ungdomsskole og over i videregående har hun gått i en mindre klasse med tilrettelagt  undervisning. 
I denne klassen var det flere som har en psykisk lidelse. Det gikk i depresjon , schizofreni, bipolar , psykose ol. Andre hadde ADHD eller ADD. 
Min datter ble etter hvert preget av dette . Alle hadde ulike former for "særbehandling ". Kunne ta fri når de ville ol. Alle gikk på BUP. Noen hadde lengre innleggelser pga selvmordsforsøk. Flere drev med selvskading. Samtaler rundt dette ble en naturlig del av livet hennes. 
Etter hvert begynte min datter også med selvskading. Fikk symptomer på psykiske problemer. Ble veldig opptatt av å sammenligne seg med de som fikk særbehandling . Syns det var urettferdig at hun måtte komme til rett tid hver dag mens de psyke kunne komme når de orket. I dag er hun pasient ved en DPS. 
Kan det å ha bare venner med psykisk syke utløse og opprettholde psykdom når man er i en alder der man skal finne sin identitet??? 

Det hjelper jo heller ikke på at jeg som mor er psyk....

Anonymkode: 98614...4f5

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Både i selvskadingsmiljøet og i tilsvarende miljø med spiseforstyrrelser blir det lett negativ påvirkning på hverandre hvor en i verste fall får en konkurranse om å være sykest.

I det offentlige rom har det jo nå gått inflasjon i å dele ut priser til enhver som "står frem" med sin psykiske lidelse.

Skrevet

Er det da riktig å plassere sårbare tenåringer i samme klasse .?. Min datter opplevde ofte at medelever fikk eplepsianfall, at klassekamerater var innlagt for selvmordsforsøk , at hun ofte fulgte andre i klassen til legevakten for å sy kutt etter selvskading. Hun fulgte ofte venninnen til BUP. 

Dette er ikke bare mediepåvirkning . Dette er real life som en litt umoden venneløs jente med dysleksi måtte takle som en del av  hverdagen . 

Skrevet

Åja, ungdommer som sliter psykisk kan påvirke hverandre. Jeg husker det var in med selvskading, det var jo helt sprøtt. Var om å gjøre å være mest destruktiv, og alle hadde problemer hjemme. 

Skrevet
27 minutter siden, stjernestøv skrev:

Åja, ungdommer som sliter psykisk kan påvirke hverandre. Jeg husker det var in med selvskading, det var jo helt sprøtt. Var om å gjøre å være mest destruktiv, og alle hadde problemer hjemme. 

Interessant. Hverken jeg eller noen de andre jentene mine har tenkt slik . Visste ikke at det var så vanlig. Vår datter ble redd for å miste venner og begynnte å dikte opp historier som skapte store problemer for oss foreldre og henne. Hun sa selv at hun ikke følte seg viktig nok og at hennes liv var kjedelig. Hun ville være som de andre . Hun fikk jo ikke venner ondet "friske" miljøet. 

Helsesøstre , lærere og terapeuter trodde på alt. Vi ble stilt i veldig dårlig lys. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Hverken jeg eller noen de andre jentene mine har tenkt slik . Visste ikke at det var så vanlig. Vår datter ble redd for å miste venner og begynnte å dikte opp historier som skapte store problemer for oss foreldre og henne. Hun sa selv at hun ikke følte seg viktig nok og at hennes liv var kjedelig. Hun ville være som de andre . Hun fikk jo ikke venner ondet "friske" miljøet. 

Helsesøstre , lærere og terapeuter trodde på alt. Vi ble stilt i veldig dårlig lys. 

Ja hva gjør man ikke for å passe inn når man er ung, føle tilhørighet? 

Husker min sønn og en annen gutt ble plassert sammen på barneskolen, og når min sønn kom hjem var det som han var den andre gutten. For han var ikke sånn til vanlig, jeg kunne si "Har du vært mye med han i dag"? Og det stemte. Tror barn og unge lett blir påvirket av hverandre, noen er mer påvirkelig enn andre. I ungdomstiden skal man jo finne ut av hvem man er, omgivelsene...hvem man er sammen med har mye å si. 

Det er trist at hun løy, og at det fikk konsekvenser for dere. Det tror jeg hun kommer til å angre på, men det var den tilhørigheten da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...