Gå til innhold

NHD: er dette bivirkninger av litium eller bipolar depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hei.

Jeg har ligget på terapeutisk nivå i ca. to måneder. De tre siste ukene har jeg slitt med dette:

- Lite energi.
  - Pleier å trene mye (ca. 5 økter på 1-1.5 time i uka), nå krever det MYE å få til 2-3.
- Sover mye. Pleier å sove 6-8 timer. Sover nå rundt 12 timer.
- Føler meg konstant utslitt. Det føles som om armene og beina mine er veldig tunge. All bevegelse er slitsomt, og jeg kan sitte eller ligge hele dagen. Skulle egentlig gjerne sovet døgnet rundt.
- Ikke lyst til noe. Klarer å få tvunget meg til å gjøre noe småtteri i uka, men vil ikke/orker ikke egentlig.
  - Noen ganger begynner jeg å gråte fordi jeg gjør noe jeg ikke orker. Feks. begynner å gråte mens jeg støvsuger fordi jeg er utslitt.
- Hvile hjelper ikke. Kanskje gjør hvile det verre?
- Orker heller ikke lage mat ila. dagen, hvilket resulterer i at jeg stapper i meg et eller annet usunt på kvelden.  
- Flere dager kommer jeg meg ikke ut av huset. Vil helst være i fred, og ha det stille og rolig rundt meg. 

Lurer på om dette er bivirkninger av litium? Eller om jeg kan ha begynt å få lavere stoffskifte? Eller om dette er en bipolar depresjon? Jeg har hatt flest unipolare depresjoner ila. livet, men har hørt at bipolare depresjoner kan være veldig "kroppslige". Jeg føler meg ikke så nedstemt og  melankolsk, som jeg vanligvis er når jeg er deprimert. 

Nå opplever jeg at jeg kaster bort dagene. Jeg pleier å være aktiv og produktiv, og jeg savner det. Nå har jeg egentlig ikke noe liv i det hele tatt. Som et dyr i dvale. Setter pris på hva du tenker om dette, Nils H. Dahl. 

Skrevet
22 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Hei.

Jeg har ligget på terapeutisk nivå i ca. to måneder. De tre siste ukene har jeg slitt med dette:

- Lite energi.
  - Pleier å trene mye (ca. 5 økter på 1-1.5 time i uka), nå krever det MYE å få til 2-3.
- Sover mye. Pleier å sove 6-8 timer. Sover nå rundt 12 timer.
- Føler meg konstant utslitt. Det føles som om armene og beina mine er veldig tunge. All bevegelse er slitsomt, og jeg kan sitte eller ligge hele dagen. Skulle egentlig gjerne sovet døgnet rundt.
- Ikke lyst til noe. Klarer å få tvunget meg til å gjøre noe småtteri i uka, men vil ikke/orker ikke egentlig.
  - Noen ganger begynner jeg å gråte fordi jeg gjør noe jeg ikke orker. Feks. begynner å gråte mens jeg støvsuger fordi jeg er utslitt.
- Hvile hjelper ikke. Kanskje gjør hvile det verre?
- Orker heller ikke lage mat ila. dagen, hvilket resulterer i at jeg stapper i meg et eller annet usunt på kvelden.  
- Flere dager kommer jeg meg ikke ut av huset. Vil helst være i fred, og ha det stille og rolig rundt meg. 

Lurer på om dette er bivirkninger av litium? Eller om jeg kan ha begynt å få lavere stoffskifte? Eller om dette er en bipolar depresjon? Jeg har hatt flest unipolare depresjoner ila. livet, men har hørt at bipolare depresjoner kan være veldig "kroppslige". Jeg føler meg ikke så nedstemt og  melankolsk, som jeg vanligvis er når jeg er deprimert. 

Nå opplever jeg at jeg kaster bort dagene. Jeg pleier å være aktiv og produktiv, og jeg savner det. Nå har jeg egentlig ikke noe liv i det hele tatt. Som et dyr i dvale. Setter pris på hva du tenker om dette, Nils H. Dahl. 

Merker du noe på matlyst og vekt? Døgnforskjell?

Synes det ligner på depresjon. Tror de kan arte seg litt forskjellig fra gang til gang, i alle fall slik hos meg. Min siste episode starta akkurat slik du beskriver, bortsett fra at det var omvendt med søvnen,  tidlig oppvåkning.

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Vekten er den samme. Spiser mindre, men mer usunt, da. Føler meg ofte litt bedre utpå kvelden, faktisk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette høres ut som depresjon (bipolar).

Skrevet
5 timer siden, franklyscarlet skrev:

Vekten er den samme. Spiser mindre, men mer usunt, da. Føler meg ofte litt bedre utpå kvelden, faktisk.

Bedring mot kvelden er typisk bipolar depresjon. Det samme er alle de kroppslige symptomene. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette høres ut som depresjon (bipolar).

Jeg har ikke psykiater selv (gjerrig kommune), så jeg spør deg: jeg har fluoxetin her hjemme. Mange igjen i pakka. Kan jeg begynne å ta fluoxetin (evt. hvilken dose) sammen med litium for å komme litt ovenpå igjen, eller skal jeg vente og håpe på at det gir seg snart? 

Skrevet

Jeg har slike depresjoner som minner om det du skriver, men har det veldig bra nå med litium, fontex og abilify

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...