Gå til innhold

NHD: OCD eller PTSD.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat nå hadde en venninne av min datter sovnet på sofaen her hos oss. Jeg har hatt et panikkanfall. Jeg tenkte automatisk at hun må være død. Jeg gikk å la meg og er helt utmattet . Måtte be min mann sjekke om hun er død. Selvfølgelig våknet hun og spratt opp. Jeg er kvalm og dårlig og varm og nummen i hele kroppen. Jeg får angst for alt som kan minne om jobb. Jeg har jobbet på et sykehus. 

Jeg jobber ikke nå men får intens angst hvis jeg ser noen sove. Jeg får tanker om at de er død. Må sjekke om kvelden om ungene puster. Jeg får intens angst hvis noen hoster eller lager lyder som ligner på kvelning. Jeg får angst når jeg ser eldre mennesker med stokk som går ustødige . Jeg får angst hvis noen plutselig stopper opp osv . Jeg har jobbet nattevakter og funnet mange død i sengen eller sett de falle om. Sett folk bli kvelt ... 

Er dette OCD eller PTSD.? 

Anonymkode: 56ee4...e51

Skrevet

Høres ut som flashbacks (ptsd). 

Anonymkode: d0056...4a2

Skrevet

Jeg skulle gjerne ha hørt din mening om dette NHD. Jeg har en OCD diagnose og er bedre av den . Men dette jeg nevner her  er noen ting som bare  ikke slipper taket selv etter lang tids OCD behandling. OCD terapeuten  mener jeg også har PTSD men jeg har aldri fått behandling for det . 

Derfor mitt spørsmål i trådstart ..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha hørt din mening om dette NHD. Jeg har en OCD diagnose og er bedre av den . Men dette jeg nevner her  er noen ting som bare  ikke slipper taket selv etter lang tids OCD behandling. OCD terapeuten  mener jeg også har PTSD men jeg har aldri fått behandling for det . 

Derfor mitt spørsmål i trådstart ..

Skjønner at mitt svar ikke var bra nok eller noe du ikke stoler på, men hva med å stole på terapeuten din som sier dette er ptsd og etterspørre behandling for det? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er usikker og har derfor ikke svart før nå. Både ocd og ptsd er angstlidelser. Jeg er usikker på om dette 100 kan puttes i en av båsene eller om det er litt av både ocd, en eller annen form for angstlidelse og evt noe som ligner på ptsd.

Jeg er litt usikker på om det at et helsepersonell finner en pasient død i senga er en så katastrofal hendelse at det kan gi ptsd-diagnose.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at mitt svar ikke var bra nok eller noe du ikke stoler på, men hva med å stole på terapeuten din som sier dette er ptsd og etterspørre behandling for det? 

Jo ditt svar var absolutt en tankevekker. Og jeg takker for det :). Bare at denne diagnosen er ikke skrevet i min journal fra DPSen jeg først ble utredet ved. Det har vært litt ulike meninger  rundt hva som er hva .. Derfor har det ikke blitt tatt tak i. Det kan være flytende overganger . 

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg er usikker og har derfor ikke svart før nå. Både ocd og ptsd er angstlidelser. Jeg er usikker på om dette 100 kan puttes i en av båsene eller om det er litt av både ocd, en eller annen form for angstlidelse og evt noe som ligner på ptsd.

Jeg er litt usikker på om det at et helsepersonell finner en pasient død i senga er en så katastrofal hendelse at det kan gi ptsd-diagnose.

Det er nok mer enn det siste du nevnte.. Vil ikke gå i detalj her. Det er dessuten for vanskelig å klare å snakke om akkurat ting som skjedde. Det vil ødelegge dagen for meg. Jeg jobbet på en avdeling i mange år med flere dødsfall hver uke. Jeg har nevnt for deg før noen traumatiske opplevelser på jobb som gjorde meg akutt psykisk syk og gjorde at jeg ikke kunne jobbe mer. Jeg har også hatt et barn med umodne lunger som hadde mye pustestopp som baby. Kanskje det er flere ting som virker inn. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...