Karamel Skrevet 22. februar 2017 Skrevet 22. februar 2017 Jeg har lyst til å lære mer om kompleks PTSD og hvordan det preger relasjonene mine som voksen. Jeg har lest det som finnes av stoff på nett, og lurer på om du NHD, eller noen andre, vet om en god bok/bøker som tar opp disse problemstillingene? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 Skrevet 22. februar 2017 Har du lest "Tiden etterpå, historier om posttraumatisk stress"? (Kristin Lilletvedt Strøm (red.), utgitt av humanist forlag) Det er fjorten historier skrevet voksne med ptsd, kanskje ikke helt det du er på jakt etter men det er en veldig fin bok, jeg har kompleks ptsd selv og kjente meg veldig godt igjen i de fleste historiene til tross for at ingen av de har samme årsak til diagnosen som meg. Anonymkode: 1bc37...049 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. februar 2017 Skrevet 22. februar 2017 (endret) Har dessverre ingen boktips bortsett fra "Tilbake til nåtid" som beskriver lidelsen, men først og fremst beskriver en vei til fremgang. Endret 23.02 Endret 23. februar 2017 av Nils Håvard Dahl, psykiater 0 Siter
bibben Skrevet 22. februar 2017 Skrevet 22. februar 2017 1 time siden, Karamel skrev: Jeg har lyst til å lære mer om kompleks PTSD og hvordan det preger relasjonene mine som voksen. Jeg har lest det som finnes av stoff på nett, og lurer på om du NHD, eller noen andre, vet om en god bok/bøker som tar opp disse problemstillingene? NHD anbefalte følgende bok for noen tid tilbake: "Tilbake til nåtid" utgitt av Traumepoliklinikken - Modum Bad i Oslo. Boken er glimrende og er nyttig å bruke for å håndtere symptomer som følge av komplekse traumer. Jeg vil anbefale den på det nærmeste! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 Skrevet 23. februar 2017 Enig med bibben Anonymkode: 94c63...e7a 0 Siter
tårnsvale Skrevet 23. februar 2017 Skrevet 23. februar 2017 Dissoiasjon og relasjonstraumer av Trine Anstorp m/flere. Vi er våre relasjoner, av T.Wennerberg. Begge bøkene holder et godt faglig nivå, samtidig som de er lettleste og lett forståelige. Skal du velge en av dem vil jeg foreslå, Vi er våre relasjoner. En bok de fleste burde lese egentlig. Vil også nevne boken Skam, av Marie Farstad, som har enkelte kapittelet i boken sin om traumer. En meget bra bok om den usunne skammen som hindrer oss i leve gode liv. Om du leser engelsk så finnes det en aldeles strålende bok som heter Healing your traumataized self, av Paul Frewen og Ruth Lanius. Den siste er skrevet på lettfattelig engelsk, men er kanskje noe faglig tung. Er likevel vel verdt å lese for den som er faglig interessert. 2 Siter
Karamel Skrevet 24. februar 2017 Forfatter Skrevet 24. februar 2017 På 22.2.2017 den 22.50, AnonymBruker skrev: Har du lest "Tiden etterpå, historier om posttraumatisk stress"? (Kristin Lilletvedt Strøm (red.), utgitt av humanist forlag) Det er fjorten historier skrevet voksne med ptsd, kanskje ikke helt det du er på jakt etter men det er en veldig fin bok, jeg har kompleks ptsd selv og kjente meg veldig godt igjen i de fleste historiene til tross for at ingen av de har samme årsak til diagnosen som meg. Anonymkode: 1bc37...049 Ikke lest, men absolutt en bok som settes opp på listen! Takk for tips! 0 Siter
Karamel Skrevet 24. februar 2017 Forfatter Skrevet 24. februar 2017 På 23.2.2017 den 0.01, bibben skrev: NHD anbefalte følgende bok for noen tid tilbake: "Tilbake til nåtid" utgitt av Traumepoliklinikken - Modum Bad i Oslo. Boken er glimrende og er nyttig å bruke for å håndtere symptomer som følge av komplekse traumer. Jeg vil anbefale den på det nærmeste! Takk for tips, Bibben! Noterer meg den. Jeg har akkurat begynt på "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Kirkengen og Næss. 0 Siter
Karamel Skrevet 24. februar 2017 Forfatter Skrevet 24. februar 2017 På 23.2.2017 den 19.05, tårnsvale skrev: Dissoiasjon og relasjonstraumer av Trine Anstorp m/flere. Vi er våre relasjoner, av T.Wennerberg. Begge bøkene holder et godt faglig nivå, samtidig som de er lettleste og lett forståelige. Skal du velge en av dem vil jeg foreslå, Vi er våre relasjoner. En bok de fleste burde lese egentlig. Vil også nevne boken Skam, av Marie Farstad, som har enkelte kapittelet i boken sin om traumer. En meget bra bok om den usunne skammen som hindrer oss i leve gode liv. Om du leser engelsk så finnes det en aldeles strålende bok som heter Healing your traumataized self, av Paul Frewen og Ruth Lanius. Den siste er skrevet på lettfattelig engelsk, men er kanskje noe faglig tung. Er likevel vel verdt å lese for den som er faglig interessert. Takk for mange gode tips! "Vi er våre relasjoner" høres veldig interessant ut. Jeg har akkurat begynt på "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Kirkengen og Næss. Har du lest den? 0 Siter
bibben Skrevet 24. februar 2017 Skrevet 24. februar 2017 18 minutter siden, Karamel skrev: Takk for tips, Bibben! Noterer meg den. Jeg har akkurat begynt på "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Kirkengen og Næss. Den har jeg også dykket ned i! 0 Siter
Karamel Skrevet 24. februar 2017 Forfatter Skrevet 24. februar 2017 14 minutter siden, bibben skrev: Den har jeg også dykket ned i! Har du lest den tidligere, eller akkurat begynt på den, du også? 0 Siter
bibben Skrevet 24. februar 2017 Skrevet 24. februar 2017 (endret) 2 timer siden, Karamel skrev: Har du lest den tidligere, eller akkurat begynt på den, du også? Jeg leste en del i boken for noen år siden, da en utgave av boken med kun Kirkengen oppført som forfatter (2009). Endret 24. februar 2017 av bibben 0 Siter
tårnsvale Skrevet 24. februar 2017 Skrevet 24. februar 2017 3 timer siden, Karamel skrev: Takk for mange gode tips! "Vi er våre relasjoner" høres veldig interessant ut. Jeg har akkurat begynt på "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Kirkengen og Næss. Har du lest den? Jeg har lest ikke lest selve boken men, Anna L. Kirkengen har skrevet flere artikler som berører noe av de samme som boken, og jeg har lest noen av dem. Sikkert en bra bok som er nyttig å lese. Veldig interressant hvordan traumer også setter spor og nærmest "forgifter " kroppen på ulike måter, gjennom å være konstant i beredskap. Det har gjort meg oppmerksom på hvor viktig det også er å "behandle" kroppen, og ikke bare bearbeide traumer psykisk. Selv har jeg hatt god nytte av fysioterapi i tillegg til samtaleterapi. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.