Gå til innhold

Boktips NHD & andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lære mer om kompleks PTSD og hvordan det preger relasjonene mine som voksen. Jeg har lest det som finnes av stoff på nett, og lurer på om du NHD, eller noen andre, vet om en god bok/bøker som tar opp disse problemstillingene? 

Skrevet

Har du lest "Tiden etterpå, historier om posttraumatisk stress"? (Kristin Lilletvedt Strøm (red.), utgitt av humanist forlag) Det er fjorten historier skrevet voksne med ptsd, kanskje ikke helt det du er på jakt etter men det er en veldig fin bok, jeg har kompleks ptsd selv og kjente meg veldig godt igjen i de fleste historiene til tross for at ingen av de har samme årsak til diagnosen som meg. 

Anonymkode: 1bc37...049

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

Har dessverre ingen boktips bortsett fra "Tilbake til nåtid" som beskriver lidelsen, men først og fremst beskriver en vei til fremgang.

Endret 23.02

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, Karamel skrev:

Jeg har lyst til å lære mer om kompleks PTSD og hvordan det preger relasjonene mine som voksen. Jeg har lest det som finnes av stoff på nett, og lurer på om du NHD, eller noen andre, vet om en god bok/bøker som tar opp disse problemstillingene? 

NHD anbefalte følgende bok for noen tid tilbake:

"Tilbake til nåtid" utgitt av Traumepoliklinikken - Modum Bad i Oslo.

Boken er glimrende og er nyttig å bruke for å håndtere symptomer som følge av komplekse traumer.

Jeg vil anbefale den på det nærmeste!

Skrevet

Enig med bibben 

Anonymkode: 94c63...e7a

Skrevet

Dissoiasjon og relasjonstraumer av Trine Anstorp m/flere. 

Vi er våre relasjoner, av T.Wennerberg.

Begge bøkene holder et godt faglig nivå, samtidig som de er lettleste og lett forståelige.

Skal du velge en av dem vil jeg foreslå, Vi er våre relasjoner. En bok de fleste burde lese egentlig.

Vil også nevne boken Skam, av Marie Farstad, som har enkelte kapittelet i boken sin om traumer. En meget bra bok om den usunne skammen som hindrer oss i leve gode liv.

Om du leser engelsk så finnes det en aldeles strålende bok som heter Healing your traumataized self, av Paul Frewen og Ruth Lanius.

Den siste er skrevet på lettfattelig engelsk, men er kanskje noe faglig tung. Er likevel vel verdt å lese for den som er faglig interessert.

Skrevet
På 22.2.2017 den 22.50, AnonymBruker skrev:

Har du lest "Tiden etterpå, historier om posttraumatisk stress"? (Kristin Lilletvedt Strøm (red.), utgitt av humanist forlag) Det er fjorten historier skrevet voksne med ptsd, kanskje ikke helt det du er på jakt etter men det er en veldig fin bok, jeg har kompleks ptsd selv og kjente meg veldig godt igjen i de fleste historiene til tross for at ingen av de har samme årsak til diagnosen som meg. 

Anonymkode: 1bc37...049

Ikke lest, men absolutt en bok som settes opp på listen! Takk for tips!

Skrevet
På 23.2.2017 den 0.01, bibben skrev:

NHD anbefalte følgende bok for noen tid tilbake:

"Tilbake til nåtid" utgitt av Traumepoliklinikken - Modum Bad i Oslo.

Boken er glimrende og er nyttig å bruke for å håndtere symptomer som følge av komplekse traumer.

Jeg vil anbefale den på det nærmeste!

Takk for tips, Bibben! Noterer meg den. Jeg har akkurat begynt på "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Kirkengen og Næss. 

Skrevet
På 23.2.2017 den 19.05, tårnsvale skrev:

Dissoiasjon og relasjonstraumer av Trine Anstorp m/flere. 

Vi er våre relasjoner, av T.Wennerberg.

Begge bøkene holder et godt faglig nivå, samtidig som de er lettleste og lett forståelige.

Skal du velge en av dem vil jeg foreslå, Vi er våre relasjoner. En bok de fleste burde lese egentlig.

Vil også nevne boken Skam, av Marie Farstad, som har enkelte kapittelet i boken sin om traumer. En meget bra bok om den usunne skammen som hindrer oss i leve gode liv.

Om du leser engelsk så finnes det en aldeles strålende bok som heter Healing your traumataized self, av Paul Frewen og Ruth Lanius.

Den siste er skrevet på lettfattelig engelsk, men er kanskje noe faglig tung. Er likevel vel verdt å lese for den som er faglig interessert.

Takk for mange gode tips! "Vi er våre relasjoner" høres veldig interessant ut. Jeg har akkurat begynt på "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Kirkengen og Næss. Har du lest den? 

Skrevet
18 minutter siden, Karamel skrev:

Takk for tips, Bibben! Noterer meg den. Jeg har akkurat begynt på "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Kirkengen og Næss. 

Den har jeg også dykket ned i!

Skrevet
14 minutter siden, bibben skrev:

Den har jeg også dykket ned i!

Har du lest den tidligere, eller akkurat begynt på den, du også? 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Karamel skrev:

Har du lest den tidligere, eller akkurat begynt på den, du også? 

Jeg leste en del i boken for noen år siden, da en utgave av boken med kun Kirkengen oppført som forfatter (2009).

Endret av bibben
Skrevet
3 timer siden, Karamel skrev:

Takk for mange gode tips! "Vi er våre relasjoner" høres veldig interessant ut. Jeg har akkurat begynt på "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Kirkengen og Næss. Har du lest den? 

Jeg har lest ikke lest selve boken men, Anna L. Kirkengen har skrevet flere artikler som berører noe av de samme som boken, og jeg har lest noen av dem. Sikkert en bra bok som er nyttig å lese. Veldig interressant hvordan traumer også setter spor og nærmest "forgifter " kroppen på ulike måter, gjennom å være konstant i beredskap.

Det har gjort meg oppmerksom på hvor viktig det også er å "behandle" kroppen, og ikke bare bearbeide traumer psykisk.  Selv har jeg hatt god nytte av fysioterapi i tillegg til samtaleterapi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...