Gå til innhold

Enkle jobber for psyke

Anbefalte innlegg

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ved denne jobben jeg har nå ble jeg kontaktet av venner som hadde dette firmaet. Nå jobber jeg fast her 50% og har fått veldig givende oppgaver som jeg mestrer og som jeg føler utfordrer meg på en positiv måte. Jeg har vært her i over to år og krysser fingrene for fremtiden!

Høres fint ut. Men tror det er veldig vanskelig å få slike jobber uten bekjentskaper.

Anonymkode: db849...2a5

Skrevet

Tror det er mange som trenger en personlig assistent

Mitt problem er litt at også min mor trenger det

Tror første gang jeg så begreper"personlig assistent" var i Mikrosofts første versjoner på pc

Men man må ta alt med en klype salt Ting kan snu seg i arbeidsmarkedet  Det er mye et "snillt" arbeidsmarked mye henger på spesielt for grupper som har ekstra utfordringer

Noe problem er også ansettelsespolitikken Man ansetter ofte folk lik seg selv og sin egen bakgrunn

Noen ansettelser er også politiske også på lavere nivå vil nå jeg påstå

Men ting kan alltid snu

Anonymkode: 6bc8b...6c9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er helt sikkert ikke noe å kvie seg til. Dette klarer du . Jeg er ekspert på å kvie meg til nye og " gamle" ting. Jeg prøvde å si til meg selv :" jeg kan vente med å kvie meg til dagen før. I dag slipper jeg å kvie meg " . Det hjalp meg litt. Du er jo flink med hunder . Jeg vet ingenting om hund . 

Du får uansett en erfaring som kanskje kan gi deg mot til å prøve andre ting etter hvert . ? 

Anonymkode: e5724...ab0

Ja, jeg går heldigvis ikke og tenker på dette hver dag. Jeg vet jo ikke engang når jeg skal dit. Ikke at det gjør det noe lettere da. Jeg hater å ikke vite. Denne uvissheten er virkelig en påkjenning. Joda, jeg er ikke så værst med hunder, det er folka jeg gruer meg til. Hunder bryr seg liksom ikke om hva man sier, de tolker ikke, de er seg selv, ærlige og enkle.

Det er ikke så mye motet det står på her, men hva jeg faktisk kan holde ut med uten å bli helt ødelagt selv.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok mest for å få dokumentert arbeidsutprøving før der blir aktuellt å søke uføre.

Ja, jeg lurer litt på det. Hun sa at de på gården hadde masse kontakter, bl.a i dyrebutikker og vet.kontorer. Da måtte legen min flire litt og sa "hun skal ikke jobbe i noe butikk!"

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Selvsagt vil jeg gjerne svare deg :o)

Før jeg kom i denne betalte jobben hadde jeg selv kontaktet noen foreninger og jobber for å be om praksisplass. Dette gjaldt blant annet Kreftforeningen og noen seniorsentere. Jeg hadde like før blitt uføretrygdet. Jeg ringte og ba om en samtale og sa at jeg kunne gjøre hva som helst av forefallende arbeid. Jeg stilte da med attester i bakhånd, og ved noen anledninger hadde jeg sendt det i forkant. Det ble noen hyggelige samtaler. Jeg fikk positivt svar hver gang og ble raskt inkludert i miljøet. Det var godt å ha noe å gå til og få oppgaver jeg klarte.

Nå ved denne jobben jeg har nå ble jeg kontaktet av venner som hadde dette firmaet. Nå jobber jeg fast her 50% og har fått veldig givende oppgaver som jeg mestrer og som jeg føler utfordrer meg på en positiv måte. Jeg har vært her i over to år og krysser fingrene for fremtiden!

Jeg er litt over femti år.

Jeg ønsker også deg all lykke til :o)

Anonymkode: f09ca...7a9

Takk for svar. Jeg er også litt over 50 år. Dette er vell akkurat noe jeg håper på. Hadde mange års erfaring i yrkeslivet før jeg fikk en psykisk " knekk". Jeg er enda ganske psyk men det hjelper å vite at det ikke nødvendigvis er for alltid. At jeg kan ta meg tid til å finne noe å gjøre i ro og mak uten press fra NAV. 

Finnes vell sikkert frivillighetsorganisasjoner  ol 

Anonymkode: e5724...ab0

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei Trine!

Så flott at har fått plass på en "hunde-gård"! Jeg håper det blir et godt sted å være.

Det å få en slik praksis-plass kan absolutt føre noe godt med seg, da også på inntektssiden. Jeg er 100% uføretrygdet men ønsket et sted å være. Kom i kontakt med et lite firma der jeg fikk være noen dager i uken. Der jobbet jeg gratis, hovedsakelig med rydding av kontoret der; sorterte, satte inn i permer osv. Etter et halvt år med gratisjobbing ble jeg tilbudt lønn. Jeg har nå jobbet meg opp i mot en 50%-stilling og tjener da litt ved siden av trygden. Dette er en ordning som det er lagt til rette for i Nav-systemet. Jeg mister ikke min 100% uføregrad, men trekker fra det jeg tjener på en slik måte at jeg får litt mer ved å jobbe. Jobben er tilrettelagt gjennom dialog med sjefen og jeg trives svært godt og klarer å gjøre skikkelig nytte for meg.

Jeg håper at også du kommer inn i en sammenheng som er god for deg, og så er de jo heldige som får en svært hunde-kyndig person med på laget!!!

Lykke til :o)

Anonymkode: f09ca...7a9

Egentlig er det en sauegård, men de driver oppdrett i tillegg. Så trener de opp sauegjetere. Det har jeg aldri vært med på før så jeg håper jeg kan få se litt hvordan de gjør det. Har jo gjeterhund selv, men de skal gjete reinsdyr og gjeter på en annen måte. Tenker at av alle steder jeg kunne blitt sendt så er nok dette det beste. Litt avhengig av hvor mye jeg må omgås andre mennesker så kan det hende jeg må kutte ned på antall dager jeg er på hundetrening med andre og heller trene alene. Jeg blir veldig fort sliten av folk. Akkurat det syns jeg er dumt, men jeg prøver å ikke tenke så mye på det. Jeg vet jo ikke enda hverken hva jeg skal eller hvor mange andre det er der når jeg skal være der. Legen har sagt at jeg ikke skal måtte forholde meg til mer enn en eller to stk. Så tenker jeg at dette jo er tilrettelagt og at jeg ikke trenger å spille noe sosialt skuespill.

Så bra at du har fått ordnet en jobb som passer for deg og som du trives med :)

Tusen takk :) Jeg prøver å fokusere på at jeg kanskje kan lære enda mer om hunder på denne gården. Det hadde jo vært fint.

Skrevet
4 timer siden, Trine skrev:

Ja, jeg lurer litt på det. Hun sa at de på gården hadde masse kontakter, bl.a i dyrebutikker og vet.kontorer. Da måtte legen min flire litt og sa "hun skal ikke jobbe i noe butikk!"

Var det NAV som sa dette?

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det NAV som sa dette?

Ja.

Skrevet
På 24.2.2017 den 15.47, Trine skrev:

Ja, jeg går heldigvis ikke og tenker på dette hver dag. Jeg vet jo ikke engang når jeg skal dit. Ikke at det gjør det noe lettere da. Jeg hater å ikke vite. Denne uvissheten er virkelig en påkjenning. Joda, jeg er ikke så værst med hunder, det er folka jeg gruer meg til. Hunder bryr seg liksom ikke om hva man sier, de tolker ikke, de er seg selv, ærlige og enkle.

Det er ikke så mye motet det står på her, men hva jeg faktisk kan holde ut med uten å bli helt ødelagt selv.

Blander meg inn. Får du innvilget AAP i denne perioden slik at du er sikret en stund til økonomisk?

Skrevet
På 24.2.2017 den 15.47, Trine skrev:

Det er jo spennende dette da! Masse lykke til :) 

Skrevet
3 timer siden, XbellaX skrev:

Blander meg inn. Får du innvilget AAP i denne perioden slik at du er sikret en stund til økonomisk?

Jeg mottar AAP nå og får det fortsatt i den perioden jeg er på denne gården. Det er jo en del av arbeidsavklaringen.

Skrevet
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Det er jo spennende dette da! Masse lykke til :) 

Takk :)

Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Jeg mottar AAP nå og får det fortsatt i den perioden jeg er på denne gården. Det er jo en del av arbeidsavklaringen.

Bra! Økonomisk trygghet er viktig :-) 

Skrevet
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Bra! Økonomisk trygghet er viktig :-) 

Ja, det er det. Har forsåvidt økonomisk trygghet så lenge jeg klarer å holde styr på meldekortene. Er jo en jobb i seg selv bare det :P Nå har det jo blitt bare rot med disse aktivitetsplanene man må ha for å få aap. Den gikk ut i august og det ble ikke skrevet en ny før nå. Vet ikke om den da går ut i august igjen. Men jeg har fått penger fordet, selv om planen har vært litt uklar og ikke formell.

Skrevet
4 timer siden, Trine skrev:

Bra Arbeiderpartiet ikke har fått gjennomslag for å kutte AAP-perioden til 2 år! Lurer på hva de egentlig tenker på der. :blink:

Skrevet
42 minutter siden, slabbedask skrev:

Bra Arbeiderpartiet ikke har fått gjennomslag for å kutte AAP-perioden til 2 år! Lurer på hva de egentlig tenker på der. :blink:

AAP= Uføretrygd for de fleste, så ser ikke problemet.

Anonymkode: 05dba...284

Skrevet

Ingenting hadde vært bedre enn om alle kom inn i et godt spor helt fra starten av synes jeg men sånn er ikke vår virkelighet i dag dessverre

Men jeg er ikke enig i at "psyke" bare klarer veldig enkle jobber Tvert om mange av de store stjerner innen mange fagfelt har jo vært sett på som psyke Stgmatisering bidrar ofte til at man ikke ser personen eller kanskje ønsker å se personen bak ordene og diagnoser og alt

Ei jeg jobbet en periode samme sted som sa hun kun fungerte bra hvis hun hadde ytre satte frister eller konkrete definerte ansvarsområder og oppgaver eller det var obligatoriske ting

En annen ting er at jeg tror enkelte grupper mennesker lett tiltrekkes av bestemte yrker Det er jo litt merkelig men det er ofte sjelden noen har så mye valg på øverste hylle tror jeg Enkelte bøker er jo også skrevet om politikere og deres kanskje diagnoser ettersom historien trer fram i forståelig lys

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AAP= Uføretrygd for de fleste, så ser ikke problemet.

Ikke alle vel?

Skrevet
Akkurat nå, slabbedask skrev:

Ikke alle vel?

Skrev jeg alle?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting hadde vært bedre enn om alle kom inn i et godt spor helt fra starten av synes jeg men sånn er ikke vår virkelighet i dag dessverre

Men jeg er ikke enig i at "psyke" bare klarer veldig enkle jobber Tvert om mange av de store stjerner innen mange fagfelt har jo vært sett på som psyke Stgmatisering bidrar ofte til at man ikke ser personen eller kanskje ønsker å se personen bak ordene og diagnoser og alt

Ei jeg jobbet en periode samme sted som sa hun kun fungerte bra hvis hun hadde ytre satte frister eller konkrete definerte ansvarsområder og oppgaver eller det var obligatoriske ting

En annen ting er at jeg tror enkelte grupper mennesker lett tiltrekkes av bestemte yrker Det er jo litt merkelig men det er ofte sjelden noen har så mye valg på øverste hylle tror jeg Enkelte bøker er jo også skrevet om politikere og deres kanskje diagnoser ettersom historien trer fram i forståelig lys

Enig, utrolig stigmatiserende. Jeg kjenner flere psykisk syke som har toppjobber, lang utdannelse og rett og slett jobber som ikke blir sett på som enkle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...