Gå til innhold

Enkle jobber for psyke

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev jeg alle?

Anonymkode: 05dba...284

Nei, nettopp derfor er dette forslaget om 2 år lite gjennomtenkt.

Skrevet
1 minutt siden, slabbedask skrev:

Nei, nettopp derfor er dette forslaget om 2 år lite gjennomtenkt.

Hvorfor det? Om en får AAP eller uføretrygd er i prinsippet det samme, pengene kommer fra samme sted. Og en har like muligheter til å søke ledige stillinger.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Om en får AAP eller uføretrygd er i prinsippet det samme, pengene kommer fra samme sted. Og en har like muligheter til å søke ledige stillinger.

Blir nok flere uføre av den "reformen".

Skrevet
1 minutt siden, slabbedask skrev:

Blir nok flere uføre av den "reformen".

Ingen grunn til at det skal bli det, om den kommer.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen grunn til at det skal bli det, om den kommer.

Men din logikk hadde det vært bedre å droppe hele AAP-ordningen og overføre folk rett over på uføre den dagen sykemeldingen går ut.

Skrevet
28 minutter siden, slabbedask skrev:

Men din logikk hadde det vært bedre å droppe hele AAP-ordningen og overføre folk rett over på uføre den dagen sykemeldingen går ut.

Har jeg ikke sagt. Men at AAP er lang, det mener jeg 100%. Lite konstruktivt av deg å skrive "med din logikk" når det ikke er min logikk men ditt påfunn.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg ikke sagt. Men at AAP er lang, det mener jeg 100%. Lite konstruktivt av deg å skrive "med din logikk" når det ikke er min logikk men ditt påfunn.

2 år er alt for kort tid da utredning, behandling og arbeidsutprøving veldig ofte tar mye lenger tid. 

Skrevet

NAV tilbyr ikke yrkesmessig rehabilitering eller habilitering til uføretrygdede. Derom hersker ingen tvil. Hvis man klarer å jobbe deltid så er det bare å skaffe seg den jobben, hvis den finnes, men da er man altså relativt frisk.

Anonymkode: 636c3...372

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig, utrolig stigmatiserende. Jeg kjenner flere psykisk syke som har toppjobber, lang utdannelse og rett og slett jobber som ikke blir sett på som enkle.

Da er det nok bare legen som er snille med en og gir diagnose og duller, fordi da er man respektert og da er legene snille, men hvis det er en taper så sitter nok dette lenger inne.

Skrevet

Det sier seg selv at hvis man har større konsentrasjonsvansker at man ikke klarer "toppjobber" og det å skaffe seg "lang utdannelse".

Det er ikke vanskeligere å forstå enn det. Men i dag er det jo status å ha en psyk-diagnose.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke enig i. Så lenge noen mottar AAP så er hovedstrategien å hjelpe folk ut i arbeid, og NAV strekker seg ofte langt for å finne løsninger. Med uføretrygd er det tungt å få noe særlig drahjelp fra NAV til å komme seg ut i jobb.

Skrevet
14 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det sier seg selv at hvis man har større konsentrasjonsvansker at man ikke klarer "toppjobber" og det å skaffe seg "lang utdannelse".

Det er ikke vanskeligere å forstå enn det. Men i dag er det jo status å ha en psyk-diagnose.

Blir man ikke sett ned på da?

Skrevet
Just now, slabbedask said:

Blir man ikke sett ned på da?

Nei, man blir sett ned på hvis man er taper. Men hvis man er vinner, samtidig som man er "psyk", så har man jo gjort noe vanskelig selv om man på samme tingen har større utfordringer enn andre (som er friske), og da er man dobbelt-vinner.

Skrevet
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Nei, man blir sett ned på hvis man er taper. Men hvis man er vinner, samtidig som man er "psyk", så har man jo gjort noe vanskelig selv om man på samme tingen har større utfordringer enn andre (som er friske), og da er man dobbelt-vinner.

Selv de som ikke jobber?

Skrevet
2 minutes ago, slabbedask said:

Selv de som ikke jobber?

Da er man taper. Sånn er rangeringen i status:

1. "Psyk" og i arbeid

2. Frisk og i arbeid

3. Psyk uten arbeid

4. Frisk uten arbeid

Og så er det såklart mange flere "akser", som f.eks. hvor krevende jobben er, men dette er hovedpoenget.

Skrevet
2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Da er man taper. Sånn er rangeringen i status:

1. "Psyk" og i arbeid

2. Frisk og i arbeid

3. Psyk uten arbeid

4. Frisk uten arbeid

Og så er det såklart mange flere "akser", som f.eks. hvor krevende jobben er, men dette er hovedpoenget.

Høres logisk ut. Men hvis man er i full jobb og er "psyk", så er man kanskje ikke så psyk? Men hva vet jeg.

Skrevet
1 minute ago, slabbedask said:

Høres logisk ut. Men hvis man er i full jobb og er "psyk", så er man kanskje ikke så psyk? Men hva vet jeg.

Jeg tror ikke det nei. Diagnoser er noen slags gaver som leger og psykologer deler ut, og hvis det er en person med høy status så ønsker man ofte å gi en finere gave.

Skrevet

Man bør ikke bebreide seg sjøl så mye tror jeg om man ikke lykkes så mye i arbeidsmarkedet Det gjør ikke jeg så mye lenger i mitt tilfelle Prøver bare å dyrke litt gamle hobbyer og sånn i den grad jeg har tid

Tror vår gruppe med ikke somatiske plager stort sett bare har sjanser når arbeidsmarkedet er såkalt "snilt" og det er ordentlig gode tiderOg nå er det sjeldent dårlige tider for så mange nå.Enkelte sitter selvsagt alltid på sin grønne gren men de fleste bransjer sliter veldig i motbakke og tallene forventes ikke bedre på all den tid som jeg skjønner

Anonymkode: 6bc8b...6c9

Skrevet
10 timer siden, Kanonføde skrev:

Det kommer litt an på hvilke " briller" man ser verden med. Har du rosa briller er verden rosa og har du blå så er verden blå. Kanskje hvis man ser verden  gjennom mindreverdsfølelse og det ha blitt misforstått og avvist så opplever man verden ut fra det . 

Arbeidsmarkedet er ikke enkel for noen i dag . Folk med høy utdannelse strever også. 

Jeg kjenner mennesker med høy utdannelse og krevende jobber som sliter med psyken . De går absolutt ikke til legen for å få en diagnose å skryte av . Dessuten er jobbe deres ikke noe å misunne . Høyt arbeidstempo , store krav til resultater , mye ansvar , overtidsbetaling osv . 

Jeg har høyskoleutdannelse. Jeg måtte leve opp til de samme kravene om jeg var psyk. Ingen tok hensyn til det i en travel jobbhverdag . Det ble  absolutt ikke sett på som noe positivt ... Da jeg ble så psyk at jeg ikke klarte å jobbe mer og fikk mine diagnoser ble jeg ganske fort behandlet der etter . Min nye rolle var psykisk syk . Hvilke utdannelse jeg hadde var ikke så viktig lenger .... 

Men jeg vet at min verdi ikke har med hva jeg presterer i yrkeslivet . For meg er det viktigste nå å finne noe i hverdagen som gir litt mening og trivsel. Finne nye måter å leve på liksom. 

Jeg tenker ikke på meg selv som en taper. Jeg misunner ikke de som har krevende jobber og sliter psykisk. 

Anonymkode: e5724...ab0

Skrevet
13 timer siden, slabbedask skrev:

Bra Arbeiderpartiet ikke har fått gjennomslag for å kutte AAP-perioden til 2 år! Lurer på hva de egentlig tenker på der. :blink:

Ja, jeg har jo gått på AAP i 2,5 år nå og er nettopp ferdig utredet. Lurer på hva som hadde skjedd. De måtte jo ha kjørt arbeidsutprøving parallelt med utredningen da. Heh....det hadde ihvertfall ikke gått bra. Jeg lurer ofte på hva politikerene tenker når det gjelder det meste egentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...