Gå til innhold

Enkle jobber for psyke

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet man ikke det selv da?

Nei.

Anonymkode: db849...2a5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

Så du vet ikke selv når du har forsøkt alt du kan? Det handler om selvinnsikt. 

Anonymkode: 05dba...284

Skrevet
På Friday, February 24, 2017 den 11.38, Trine skrev:

Jeg venter på ledig plass på en gård, hvor jeg skal være 1-2 timer, 2 ganger i uka. NAV sa jeg kunne få jobbe med hundene de har der. De driver med oppdrett av BC. Men jeg vet ikke enda hva jeg skal gjøre der. Det er tilrettelagt for psykisk syke. Man må jo igjennom arbeidsutprøving før det er noe poeng i å søke ufør. Denne gården var det eneste NAV og legen min fant som jeg kanskje kunne klare. Hvordan det skal føre til inntektsgivende arbeid noe sted, det aner jeg ikke, men det skulle jeg ikke tenke på sa NAV. Man kan bare være der et år så det er ikke noe varig tilrettelagt arbeid.

Hvorfor klarer ikke du å jobbe på "vanlig arbeid"? Hva er det med adhd'en din som fører til at du ikke klarer det? ☺

Anonymkode: 4bb42...dc4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du vet ikke selv når du har forsøkt alt du kan? Det handler om selvinnsikt. 

Det er umulig å vite om du ikke kunne ha prøvt litt mer,strukket seg litt lenger,jobbet litt bedre med seg selv.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å vite om du ikke kunne ha prøvt litt mer,strukket seg litt lenger,jobbet litt bedre med seg selv.

Ja, det er det. Men det er du som skal forsones med valget, så den grensen er forskjellig fra person til person.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor klarer ikke du å jobbe på "vanlig arbeid"? Hva er det med adhd'en din som fører til at du ikke klarer det? ☺

Anonymkode: 4bb42...dc4

Det er ikke bare adhd'en, men adhd'en og aspergeren, i tillegg til belastningsskade, som gjør at jeg ikke kan ha en vanlig jobb. Hvorfor lurer du på det?

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager skrivefeil, men jeg har dysleksi. 

Diagnoser har ikke alltid noe med funksjonsnivå å gjøre, så nei jeg tenker ikke nødvendigvis på diagnoser. Har man gjort sitt beste, søkt og søkt, ikke fått et eneste napp og vet selv at en har gjort en stor innsats, ja da kanskje det er realistisk å tenke at det ikke går(?) Jeg sier for all del at det ikke er lett! Men mange gir seg før de i det hele tatt har forsøkt. Jeg tenker at om en skal få muligheten til å leve lykkelig som uføretrygded og slå seg til ro med det skal alt være forsøkt først.

Men hvordan vet du at dette (med å gi opp for fort) gjelder for en gitt person, f.eks. meg? Når du argumenterer så snakker du generelt, men du retter likevel dette mot enkeltpersoner.

Skrevet
Akkurat nå, Kanonføde skrev:

Men hvordan vet du at dette (med å gi opp for fort) gjelder for en gitt person, f.eks. meg? Når du argumenterer så snakker du generelt, men du retter likevel dette mot enkeltpersoner.

Jeg vet ingenting om du har gitt opp for fort eller ikke (for alt jeg vet så har du en jobb) Det jeg prøver å si er at det må være opptil hver enkelt, å innse når det er på tide å gi opp (Noe jeg ser på som siste utvei) Men det er jo ingen tvil om at mange gir opp for tidlig (Kanskje pga en depresjon, eller at man er av en slik karakter som gir fort opp) 

Om jeg hadde vært mottaker av uføretrygd, så ville ikke jeg falt til ro og vært fornøyd med mitt eget liv om jeg ikke visste at jeg hadde gjort mitt til å komme ut av situasjonen. Det handler ikke om å skamme seg som tidligere nevnt, men å falle til ro med situasjonen. Om en går å ikke er sikker på at man har gjort sitt beste til å komme ut sv uføre, så tror jeg ikke man vil falle til ro med det, og i hvertfall ikke være lykkelig over det. 

Jeg skriver rotete, beklager det. 

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ingenting om du har gitt opp for fort eller ikke (for alt jeg vet så har du en jobb) Det jeg prøver å si er at det må være opptil hver enkelt, å innse når det er på tide å gi opp (Noe jeg ser på som siste utvei) Men det er jo ingen tvil om at mange gir opp for tidlig (Kanskje pga en depresjon, eller at man er av en slik karakter som gir fort opp) 

Om jeg hadde vært mottaker av uføretrygd, så ville ikke jeg falt til ro og vært fornøyd med mitt eget liv om jeg ikke visste at jeg hadde gjort mitt til å komme ut av situasjonen. Det handler ikke om å skamme seg som tidligere nevnt, men å falle til ro med situasjonen. Om en går å ikke er sikker på at man har gjort sitt beste til å komme ut sv uføre, så tror jeg ikke man vil falle til ro med det, og i hvertfall ikke være lykkelig over det. 

Jeg skriver rotete, beklager det. 

Det er noen som aldri får noe svar på dette, og andre ting. Ta f.eks. dette med diagnose, du har de som tror diagnosen er Sannheten, og du har de som aldri føler noen visshet (og alt i mellom dette, såklart).

Skrevet
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Det er noen som aldri får noe svar på dette, og andre ting. Ta f.eks. dette med diagnose, du har de som tror diagnosen er Sannheten, og du har de som aldri føler noen visshet (og alt i mellom dette, såklart).

Selvklart, er alltid noen "midt i mellom". Men uavhengig av diagnose eller sannhet så handler dette om selvinnsikt. De fleste er oppegående nok til å vite når de har kjempet lenge nok. Som sagt, det gjelder aldri alle.

Skrevet
35 minutes ago, AnonymBruker said:

Selvklart, er alltid noen "midt i mellom". Men uavhengig av diagnose eller sannhet så handler dette om selvinnsikt. De fleste er oppegående nok til å vite når de har kjempet lenge nok. Som sagt, det gjelder aldri alle.

Hva har det å gjøre med å være "oppegående" (hva nå det egentlig betyr)?

Skrevet
2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hva har det å gjøre med å være "oppegående" (hva nå det egentlig betyr)?

Oppegående nok som i å ha selvinnsikt. Spør du kun for å spørre, eller hva er greia? Er jeg så utydelig?

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Oppegående nok som i å ha selvinnsikt. Spør du kun for å spørre, eller hva er greia? Er jeg så utydelig?

Det handler ikke om selvinnsikt, det handler om det å føle seg sikker på seg selv - uavhengig av hvor korrekt syn på seg selv man har.

"Selvinnsikt" kan enkelt være helt feil ting man tror på, selv om man føler seg sikker.

Skrevet
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Det handler ikke om selvinnsikt, det handler om det å føle seg sikker på seg selv - uavhengig av hvor korrekt syn på seg selv man har.

"Selvinnsikt" kan enkelt være helt feil ting man tror på, selv om man føler seg sikker.

Hvorfor spør su meg om du har svaret? Er man oppegående og selvinnsikt så er det som oftest ikke helt feil tinh man tror på. Det du beskriver er å ikke ha selvinnsikt.

Skrevet
19 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor spør su meg om du har svaret? Er man oppegående og selvinnsikt så er det som oftest ikke helt feil tinh man tror på. Det du beskriver er å ikke ha selvinnsikt.

Ja, det er ofte feil ting man tror på. Mange vandrer rundt med vrangforestillinger om seg selv, mange "suksessfulle" mennesker og - trenger ikke være noe destruktivt (kan være konstruktivt) selv om det er feil.

Skrevet
På ‎23‎.‎02‎.‎2017 den 0.38, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lager ikke NAV enkle arbeidsplasser for psyke, og krever det i stedet for at man bare skal gå hjemme? F.eks. skrelle bananer. Det er jo mange ting som har blitt automatisert, men hvis det er gratis arbeidskraft så sparer vel bedriften penger når de slipper å kjøpe maskiner?

Ser det er mye som kunne vært gjort rundt omkring. Norge vokser jo igjen av kratt, hva med å shine opp litt? I Oslo ligger det masse søppel og avfall fra rusmisbruk, hva med å ordne opp i det?

Det er vel det man hører, at alle klarer å gjøre en eller annen jobb.

Anonymkode: 636c3...372

Heldigvis har vi jo svensker til det:

http://www.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-er-tjukke-i-huet-og-late/63850695

Anonymkode: 4ac76...8de

Gjest Maggie55
Skrevet

Det ligger ofte så mye bak tallene føler jeg 

så mange skjebner

årsaken er altfor mye valget mellom pest og kolera i politikken

jeg synes man må forstå seg selv på bakgrunn av dette også i egne livsvalg

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du klarte ikke å hoste opp en nyere artikken, som ikke er 6 år gammel?

Nei, det finns ikke så mange nyere artikler om arbeidsmarkedet for bananskrellere i Norge, og hvem disse jobbene egner seg for, og hvem som ønsker seg akkurat en slik jobb  så jeg syntes den var riktig så treffende.
Til hovedinnlegget, jeg tror de færreste vil bli friskere av å bli tvunget til å skrelle bananer eller plukke søppel. De som ønsker det, kan vel ta slike jobber i dag? Det er ingen som hindrer en i å plukke søppel, spørre en grunneier om man får rydde i kvast (faren min gjør det, han er pensjonist og rydder skogholt og veiskuldre) eller være gratis ekstrahjelp i oppvasken eller som potetskreller ved et sykehjem?

Anonymkode: 4ac76...8de

Skrevet
På ‎27‎.‎02‎.‎2017 den 19.41, AnonymBruker skrev:

Både du og jeg vet at det ikke fungerer slik i praksis. AAP er ofte (les ofte, ikke alltid) en midlertidig løsning før uføretrygd.

Jeg vet ikke hvor stor andel av de som får AAP som ender opp som uføretrygdede, - gjør du?

Har imidlertid sett mange konkrete tilfeller hvor en periode med AAP er blitt etterfulgt av ordinært arbeid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...