Gå til innhold

Enkle jobber for psyke

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, frosken skrev:

Jeg vet ikke hvor stor andel av de som får AAP som ender opp som uføretrygdede, - gjør du?

Har imidlertid sett mange konkrete tilfeller hvor en periode med AAP er blitt etterfulgt av ordinært arbeid.

http://e24.no/jobb/nesten-halvparten-paa-aap-endte-som-ufoere/22636642

En artikkel fra 2013 viser at 44% av de som gikk på AAP endte opp med uføretrygd. Dette er skremmende.

Selvklart finnes det mange tilfeller hvor en ender opp i arbeid etter en periode med AAP. Men tallene er fortsatt høye, dessverre.

Anonymkode: 05dba...284

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En artikkel fra 2013 viser at 44% av de som gikk på AAP endte opp med uføretrygd. Dette er skremmende.

Selvklart finnes det mange tilfeller hvor en ender opp i arbeid etter en periode med AAP. Men tallene er fortsatt høye, dessverre.

http://m.nettavisen.no/na24/85-prosent-uten-jobb-etter-fire-ar-pa-navs-supersttte/8448572.html

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan man gjøre med det?

Anonymkode: b4139...f91

Gjest Maggie55
Skrevet

Med fare for å gå helt i frø søker jeg nå tidlig alderspensjon

Forholdene er nå så dårlige uten utsikt til bedring i noe sikt at der ikke annet valg Man får iallefall rikelig anledning kanskje til å dyrke hobby og lese en masse og kanskje også gresskar som i mange romaner Jeg tenker vel bare at det skal bi bra tross alt da jeg holder på å slite meg helt ut av bekymringer ellers Går ut over helsa i mer og mer grad på alle måter.Også siste skanse og en verdig løsning på det håpløse situasjon som langtidsledighet innebærer Man må ta det som det kommer. Trist men det er jo likt for alle dag.Tror ikke jeg får kalde føtter på grunn av alderspensjon som flere jeg har snakket med som også søker..Håper bare alt går bra.

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg ville bare si at jeg håper ikke hva jeg har sagt tidligere om dette kjempeviktige spørsmålet tolkes for negativt.Jeg hørte senest i dag i media at man håper sterkt at tingene blir snart bedre skjønner så vidt man forstår tallene nå.Man må bare aldri gi opp å håpe og alt er jo i endring hele tiden.

Man må bare være tålmodig og stålsette seg og eventuelt søke hjelp i tide hvis problemene blir for stor Det å ikke miste tilknytning til yrkeslivet har alt å si.Akkurat som hvor viktig arbeidsmiljøet er.

AnonymBruker
Skrevet
På 3/1/2017 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Spar meg.

Kan du ikke svare?

Anonymkode: db849...2a5

Gjest Maggie55
Skrevet

Kanskje det er som den første psykologen jeg snakket med sa Livet er egentlig bare å spise og sove.Igrunnen tror jeg psykologen hadde rett.

Tror også de som er så flinke og vellykkede ofte betaler en veldig  høy pris for å komme så langt.

Kanskje igrunnen dem der er mest synd på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar bare pensjonen så raskt jeg har lov har jeg bestemt Jeg synes det er for vanskelig å følge med i alt i dag

Det er lov å ta vare på seg sjøl også når det man sliter med er av psykisk karakter

Anonymkode: 6bc8b...6c9

Gjest Maggie55
Skrevet

Kanskje det kan bli bedre hvis dette nye helsepartiet får jobben har jeg tenkt

Hørtes ut til veldig dyktig leder med bred erfaring Virkelig av de få som "alt de tar blir til gull" og det er ikke ironisk ment

Bare utrolig viktig at helse og arbeid henger sammen føler jeg

Men man skal ta alt med flere klyper salt i våre dager selvfølgelig noe annet ville være "å stikke hodet i sanden"

Men alle parter etterspør jo fleksibilitet Det er jo alltid en begynnelse...

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Maggie55 skrev:

Kanskje det er som den første psykologen jeg snakket med sa Livet er egentlig bare å spise og sove.Igrunnen tror jeg psykologen hadde rett.

Tror også de som er så flinke og vellykkede ofte betaler en veldig  høy pris for å komme så langt.

Kanskje igrunnen dem der er mest synd på.

Hvorfor er det synd på de som er flinke og vellykkede, hva nå enn det betyr? Som i god karriere? Og hvordan vet du om de betaler en veldig høy pris?

Jeg har en god karriere, jeg har familie og fritid. Min karriere går ikke utover familien, jeg kjører og henter pjokken i bhg, jeg er mobilfri frem til han legger seg for nettopp å være tilgjengelig for han. Jeg syns selv at mitt liv er fullverdig. Jeg betaler absolutt ingen "høy pris" av den grunn.

Alternativet er å la barna vokse opp blant uføre foreldre som kanskje bare er der? (Sier ikke at alle uføre er slik, jeg bruker dine ord mot deg) 

God karriere betyr ikke nødvendigvis mye jobbing, sene kvelder og et kjør døgnet rundt, bare så det er sagt!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det synd på de som er flinke og vellykkede, hva nå enn det betyr? Som i god karriere? Og hvordan vet du om de betaler en veldig høy pris?

Jeg har en god karriere, jeg har familie og fritid. Min karriere går ikke utover familien, jeg kjører og henter pjokken i bhg, jeg er mobilfri frem til han legger seg for nettopp å være tilgjengelig for han. Jeg syns selv at mitt liv er fullverdig. Jeg betaler absolutt ingen "høy pris" av den grunn.

Alternativet er å la barna vokse opp blant uføre foreldre som kanskje bare er der? (Sier ikke at alle uføre er slik, jeg bruker dine ord mot deg) 

God karriere betyr ikke nødvendigvis mye jobbing, sene kvelder og et kjør døgnet rundt, bare så det er sagt!

Forundret over at du reagerte så veldig på det som ble skrevet.  Så ikke at noen påstod at du ikke stilte opp for familien ?. Forstår ikke hvordan du klarte å få ut så mye frustrasjon og til og med slengt litt " drit" om uføretrygdede inn i der også???. 

Personlig  syns jeg at det å ha tatt utdannelse . Vært yrkesaktiv kvinne med mye ansvar på jobb og samtidig ha sørget for fire barn har hatt sin pris. Tror ikke det har gått utover barna men det ble i årenes løp en slitasje på meg selv. 

Høres ut som du har funnet en god balanse .😊

Etter å bli litt kjent med folk innpå her så ser jeg at noen har diagnoser som gir de litt utfordringer sånn kognitivt. At de utrykker seg på en måte som kan misforståes .. Greit å vite ... ? 

Anonymkode: e5724...ab0

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forundret over at du reagerte så veldig på det som ble skrevet.  Så ikke at noen påstod at du ikke stilte opp for familien ?. Forstår ikke hvordan du klarte å få ut så mye frustrasjon og til og med slengt litt " drit" om uføretrygdede inn i der også???. 

Personlig  syns jeg at det å ha tatt utdannelse . Vært yrkesaktiv kvinne med mye ansvar på jobb og samtidig ha sørget for fire barn har hatt sin pris. Tror ikke det har gått utover barna men det ble i årenes løp en slitasje på meg selv. 

Høres ut som du har funnet en god balanse .😊

Etter å bli litt kjent med folk innpå her så ser jeg at noen har diagnoser som gir de litt utfordringer sånn kognitivt. At de utrykker seg på en måte som kan misforståes .. Greit å vite ... ? 

Hun skrev " ofte betaler en høy pris". Min tolkning var altså da at det går utover familien og helsa. Siden det ikke var bedre utdypt så jeg rom for en slik tolkning. 

Jeg slenger absolutt ikke drit, jeg har flere i familien som er uføretrygdet. Igjen, jeg tolket det som at hun "slang drit" til de som får dette til, og som jeg skrev så brukte jeg hennes argument mot henne. 

Jeg vet at det ligger mye misunnelse og sjalusi fra de som ikke er arbeidsføre, og det er absolutt ikke rart! Dette kommer særlig mye frem i dette forumet. 

Jeg vet at mange har diagnoser som gir utfordringer kognitivt, derfor jeg satte spørsmålstegn også ved hva hun mente :) 

Ganske frustrerende å høre påstander om at de som faktisk mestrer livet er de som ofrer mye og at de skal syns synd på oss. For uten oss ville jo ikke samfunnet gått rundt. Når det er sagt har jeg full forståelse for at noen ikke kan jobbe, men de må også repektere de som faktisk jobber og mestrer dette.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun skrev " ofte betaler en høy pris". Min tolkning var altså da at det går utover familien og helsa. Siden det ikke var bedre utdypt så jeg rom for en slik tolkning. 

Jeg slenger absolutt ikke drit, jeg har flere i familien som er uføretrygdet. Igjen, jeg tolket det som at hun "slang drit" til de som får dette til, og som jeg skrev så brukte jeg hennes argument mot henne. 

Jeg vet at det ligger mye misunnelse og sjalusi fra de som ikke er arbeidsføre, og det er absolutt ikke rart! Dette kommer særlig mye frem i dette forumet. 

Jeg vet at mange har diagnoser som gir utfordringer kognitivt, derfor jeg satte spørsmålstegn også ved hva hun mente :) 

Ganske frustrerende å høre påstander om at de som faktisk mestrer livet er de som ofrer mye og at de skal syns synd på oss. For uten oss ville jo ikke samfunnet gått rundt. Når det er sagt har jeg full forståelse for at noen ikke kan jobbe, men de må også repektere de som faktisk jobber og mestrer dette.

Jeg er såå takknemmelig for de som klarer å holde " hjulene  i gang". Har faktisk vært en av de i 30 år. Hadde aldri tenkt at jeg skulle ende opp som arbeidsufør . 

Har ikke fått inntrykk sånn generellt at folk misunner de som får til arbeidslivet .. Føler egentlig at det er litt begge veier . Noen misunner de som er ufør og får penger for å gjøre ingenting også 😊. 

Jaja. Vi får alle passe på oss selv . 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er såå takknemmelig for de som klarer å holde " hjulene  i gang". Har faktisk vært en av de i 30 år. Hadde aldri tenkt at jeg skulle ende opp som arbeidsufør . 

Har ikke fått inntrykk sånn generellt at folk misunner de som får til arbeidslivet .. Føler egentlig at det er litt begge veier . Noen misunner de som er ufør og får penger for å gjøre ingenting også 😊. 

Jaja. Vi får alle passe på oss selv . 

Arbeidsføre som misunner uføre vet ikke hva det å være ufør innebærer, mener nå jeg. Alt fra smertehelvette til psykiske disgnoser til å være kasteball i systemet. For ikke å snakke om ensomheten (for mange) og den lavere inntekten. Hvem vil dette frivillig? Finnes vel alltid noen men.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...