Gå til innhold

Min hendelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa til min far når jeg forlot ham på sykehuset at håper jeg ser ditt blide åsyn i morgen når jeg kommer For jeg trodde man jobbet for å få ham på bena igjen og ville sette igang alt de kunne eller henvise oss videre hvis privat betaling trengtes til tross for høy alder og at han var skrall

Jeg følte oss så sveket av systemet da jeg ankom sykerommet dagen etter og fant ham død med "laget" smil på liket av ham

Når jeg besøkte ham ga han uttrykk for at han hadde lite tro på behandlingen han fikk på sykehusetNå sitter jeg å tenker på hvor dumme jeg var som var glad for at han faktisk kom inn på sykehuset

Hvordan kan man leve med et sånt system?

Man burde få klarere og bedre info som pårørende

Den syke snakker jo ofte over seg

Anonymkode: 8ca8b...18e

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sa til min far når jeg forlot ham på sykehuset at håper jeg ser ditt blide åsyn i morgen når jeg kommer For jeg trodde man jobbet for å få ham på bena igjen og ville sette igang alt de kunne eller henvise oss videre hvis privat betaling trengtes til tross for høy alder og at han var skrall

Jeg følte oss så sveket av systemet da jeg ankom sykerommet dagen etter og fant ham død med "laget" smil på liket av ham

Når jeg besøkte ham ga han uttrykk for at han hadde lite tro på behandlingen han fikk på sykehusetNå sitter jeg å tenker på hvor dumme jeg var som var glad for at han faktisk kom inn på sykehuset

Hvordan kan man leve med et sånt system?

Man burde få klarere og bedre info som pårørende

Den syke snakker jo ofte over seg

Høres kanskje kynisk ut, men gamle folk dør jo, det er livets gang. Hvor gammel var han? Skjønner det var vondt å ikke være der, men det ville kanskje gått slik uansett?

Hvorvidt han fikk mangelfull behandling eller ikke skulle vært på sykehuset er umulig for folk her på nett å si noe om. At en som pårørende (og dels også som pasient) føler at en får for lite informasjon er vel kjent, og forhåpentlig noe som vil bli bedre.

Skrevet

Takk for nøktern tilbakemelding men jeg tror han ble drevet inn i dødsdagen under tvang men var for omtåket da jeg kom til å gi uttrykk for dette Av den grunn at de ikke hadde noe sted å plassere en sterkt hjelpetrengende og de mente dagen før at han ikke kunne være hjemme hos seg selv og oss for det ville trengtes flere personer og mye utstyr og vi har ikke tilrettelagt bad PR i dag

Det er nok ikke så lett alt sammen Det virket som de dømte ham til døden under tvang før tiden også fordi han ingen forsikring hadde og at dermed sengeplasser han opptok ikke var innbringende nok for sykehuset

Det er nok ikke så lett alt sammen

Skrevet

Og hvordan kunne den kinesiske pleieren vite så sikkert at han kom til å dø om natten da ingen andre ga uttrykk for dette Veldig rart Jeg begynte ikke å krangle men tenkte på å agere på en eller annen måte kanskje gå inn å snakke med noe på en annen avdeling men han var da så syk at hvis jeg hadde revet av kanyler osv og bestilt en drosje ville ikke det være helt klokt

Jeg bebreider meg selv at jeg ikke vurderte dette sykehuset rett før det var for sent Det var så mye men jeg trodde de som holdt i saken gjorde noe medisinsk som jeg ikke kunne tilby Når jeg forstod var det for sentDe hadde forspilt alle hans muligheter

Ingenting mer vondt kan heldigvis nå nå ham

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Var dette et sykehus i utlandet?

Skrevet

Så ingen blir veldig urolige Jeg har sendt klage som pårørende til den rette myndighet for sånne ting Det ble opplyst i nyhetene at man kunne klage nå direkte uten først om fylkesmannen eller advokat Man ville der undersøke hvis noe galt var skjedd i forhold til like tilfeller på den tid dette skjedde i fjor sommer Jeg tok også bilder av han med min mobil når jeg var alene og prøvet å snakke beroligende jeg kunne om løst og fast

Han ga også uttrykk for at han var sulten og en pleier ga ham to energidrikker som var hva han ville ha Han sa til meg Det går mot slutten men jeg så at han var tvunget inn i dette av hans øyne Jeg tror han er blitt lei dem og har viftet dem vekk og de derfor hadde spent ham fat også uten ordentlig plass til bena Han var også veldig sulten da jeg spiste en innkjøpt baguette fra kiosken Pleierne ville gi meg merker til å gå å spise suppe men dette trengte ikke jeg men sikkert mange andre i slik situasjon

Hadde en ikke helt oppegående mor hjemme så valgte å dra hjem om natten Om morgenen ringte de og kondolerte Spurte om obduksjon Noe vi samtykket til De gjorde det av og til for å lære av

Bare en forferdelig hendelse for min mor og meg At det skulle ende slik Vet det ikke nytter å gråte over spilt melk og han visste mer om livet enn de fleste Men vi klager på systemet ikke menneskene Det kjentes nesten som det var en form for krig

Noen erstatning er ikke vår agenda Vi må også bare leve med dette men håper at omsorg for også eldre som ingen sterk stemme har kommer mer frem En måned ville betydd mye for oss

Skrevet

Nei her i Norge

Skrevet

Tror de oppfattet det slik på sykehuset at jeg prøvet å kjøpslå med døden Spurte imidlertid mulig med operasjon eller annet hvis vi betalte selv Jeg hadde akkurat solgt min hybel så vi hadde for en gangs skyld De sa de gjorde ikke forskjell og ingen snek i køer der Men tror også da jeg traff noen å ta det opp med barfot sent som jeg så når jeg så bena hans

Ingen kan kjøpslå med døden det forstår jeg men ved innleggelser for etpar år siden kanskje noe kunne vært gjort

Hans alder var 91 men vi var så sammenvevet Han var liksom hue og alt for oss selv om vi ikke delte hans syn i ett og alt

Ville bare at systemet skulle bli bedre for alle grupper

Vi håper de vil nøste og lære så gidt de kan Min mor tror han fikk piller han ikke skulle hatt på utprøving og for mye antibiotika Vet ikke Jeg tror det ene den ene dagen 

Må nå lade telefon

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei her i Norge

Da er i så fall denne opplysningen irrelevant:  "Det virket som de dømte ham til døden under tvang før tiden også fordi han ingen forsikring hadde og at dermed sengeplasser han opptok ikke var innbringende nok for sykehuset "

Vi har ingen slik ordning i Norge.

Skrevet

Jeg vil også fortelle at de skrur ned temperaturen på sykehuset om natten Min far sa han frøs så at jeg hadde med noen ulltepper som jeg la i vinduet slik at han kunne få tak i dem selv d pleierne ellers sa de ikke kunne finne teppene Han fortalte han fikk en diett som gravide brukte og este slik opp i kroppen at jeg måtte kjøpe nytt tøy i størrelse 4x l De var tydelig ikke komfortabel med pleiepasienter på den hjerteavdelingen da det stod en plakat på veggen om at pasientene måtte gå oppe om dagen Han var for svak for det og jeg tror ikke samtykkekompetent Vi trodde han skulle hjem men sluk gikk det ikke De sa han ble dårlig på di En dag jeg var der hadde han tisset på seg da han fikk ikke ha tisseflaske som han var vant til hjemme Jeg ser jeg ikke var sterk nok i situasjonen og sviktet slik hans egen far en hanngaupe ble sviktet Vi diskuterte utsikten fra rommet han lå Han synes ikke den var noe særlig men maten der var som hjemme sa han Jeg prøvet å holde motet oppe og trodde til det var for sent at man jobbet for livet og ikke for døden Som jeg sa til ass overlege Vi var sammen for livet i vår familie

Bare trist Men jeg vet og håper det virkelig er sant at det går bra med de fleste Men jeg tror ingenting på politikere lenger

Skrevet

Jeg sier bare hvordan jeg opplevet hva som skjedde

Jeg tror "systemet"velger bort for kostbare pasienter slik jeg så ja

Skrevet

Du sier at du beskriver hvordan du opplevde det . Ingen kan stille spørsmål ved din oppfatning. Men vi kan stille spørsmål om du har oppfattet ting riktig. 

Tror at sykehuset kan oppleves fremmed og rart når man ikke kjenner til hvordan ting fungerer. Er helt sikker på at de som jobbet der ikke ville din far noe vondt. Og jeg helt sikker på at du ville din far det beste og at han var en god mann. 

Håper du kan legge dette bak deg og minnes alt det gode dere har hatt sammen. 

Anonymkode: 5303f...1d2

Skrevet

Jeg forstår hva du mener men jeg klarer ikke å godta at systemet gambler sånn med menneskeliv slik jeg oppfatter det og etter hva jeg kjenner til av regelverk

Må også si jeg følte meg overvåket der uten noen rettskjennelse over hodet og jeg var ikke inne i noen sykdomsperiode selv om de kanskje kjente til at jeg hadde hatt nerveproblemer men jeg har aldri hatt konflikt med rettsvesen på noe alvorlig måte så langt

Det første jeg ble spurt om var om jeg ville snakke med sykehusprest Jeg trodde man kjempet for livet og synes man skulle fokusere på pasienten Det prøvet iallefall jeg mens jeg var tilstede Jeg stilte en del spørsmål men hadde ikke nok medisinsk innsikt til klart å imøtegå Av hensyn til den syke prøvet jeg bare å tenke ut om der var noen jeg kunne kontakte i situasjonen Men kom ikke på noe som var åpent der og da

Man er jo egentlig alltid beredt for døden men ingen ønsker jo å dø før tiden er inne

Skrevet

Jeg avventer å høre videre fra angjeldende klageorgan Håper de er mer også på vår banehalvdel enn jeg opplevet sykehuset var for oss Jeg har alltid synes det har vært så viktig med likhet for lov i de få årene jeg fikk arbeide

Vet at lover endres og at verden går sin vante gang men hva alle ikke er helt klar over tror jeg at noen lover krever det lang lang tid å endre fordi de er så sammenvevet med internasjonale lover og avtaleverk som er lange prosesser for det har ofte vært så møysommelig arbeide å få dem der de er i dag

Men er blitt særs skeptisk bare for en vanlig legetime for min del

Men jeg vet vi ikke er like heldigvis kanskje

Skrevet

Vi har alle våre ting å jobbe med Jeg har opplevet lignende før og jeg er ikke dum Ble slått ned på åpen gate som barn og foreldre var dessverre ikke så oppegående at de kunne hjelpe Det heller ikke samfunnet da det skjedde ikke den gang i skoletidenVi har alle våre ting å jobbe med Jeg kan bare prøve å få fram sannheten i våre saker koste hva det koste vil Det norske samfunn er ikke helt som mange tror tror jeg

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei her i Norge

Da skjønner jeg ikke hva forsikring har med saken å gjøre?

Sykehus er ofte opptatt av å få pasientene "videre" til korttids- eller permanente plasser på sykehjem eller til deres eget hjem. De har ingenting å vinne på å ta livet av dem. 

Du har rett i at kommunikasjonen med pårørende ikke er høyt prioritert. Man må ta tydelige initiativ selv for å få vite noe, selv når pasienten er gammel og avhengig av hjelp.

Skrevet

Når alt kommer til stykke er dette et ressursproblem. Helsepersonell flest ønsker å gjøre en best  mulig jobb. Utdannelsen legger MYE vekt på kommunikasjon , respekt for pasienten , å imøtekomme alle behov , å se på pårørende som en viktig person i pasientens liv osv. De begynner unge og entusiastiske i sine jobber, fulle av pågangsmot. Så møter de et system som krever mer enn de har kapasitet til. De møter også pasienter og pårørende som stiller mye større krav enn tidligere. Å høre på kritikk og klager er dagligdags . Men det er bra at pårørende stiller opp for sine og bryr seg ... Helsepersonell lærer å være profesjonelle og tåle det . Smile nikke og ta imot , forstå... 

Uansett så unnskylder det ikke at det skjer dumme ting og at noe ikke blir møtt med respekt og verdighet. Men det kan forklare litt ? 

Anonymkode: 5303f...1d2

Skrevet

Det er kommet nye helseforsikringer nå også for gruppen 55pluss også når det gjelder forferdelig alvorlige ting som kreft oa Og jeg har inntrykk av at dette har vært en god stund men at man må ha kunnskapene i orden og vite hvordan man skal te seg Ingenting ulidelig som jeg kan se men det er en masse juks i dag derom ingen tvil

Jeg tror ikke jeg er på bærtur når jeg sier at sykehusene har kommersielle interesser. At det skjer mye ubevisste prioriteringer fordi alle ønsker jo at bedriften i dette tilfelle sykehuset har størst mulig inntjeningaevne og ved sykehus går det jo i sengeplasser

Men jeg hører sikkert med tid og stunder fra dette klageorganet og får se på hva de sier når de har satt seg inn i saken og lest alt jeg har sendt og hva sykehuset har

Håper å forstå mer Men føler klart at dette ikke var godt nok Slik bør det ikke være Føler vi kunne gjort bedre valg hvis vi ikke nettopp hadde stolt så altfor mye på sykehuset Håper jeg klarer å kartlegge mer om hva som skjedde i hans tilfelle Bare veldig vondt å tenke på for meg i etterkant

Skulle dratt til privat klinikk og fått diagnose med de opsjoner de kunne gitt på et tidlig tidspunkt i prosessen Skåret igjennom

Man kunne jo alltid oppsøkt sykehuset etterpå

Men jeg var kanskje for indoktrinert i sosialdemokratisk tenkning iallefall visste jeg for lite

Jeg tror utfallet kunne vært unngått på det tidspunktet det gjorde Jeg vet at ingen person tok livet hans men systemet kunne kanskje informert litt bedre om seg selv

Jeg var på familiens grav i går der han ligger

Det var barfrost så jeg tok ikke bort alt granbaret

I det samme fløy fire sangsvaner høyt i luften over Trodde først det var grågjess men tror det var sangsvaner på vei ut mot fjorden

Men det går jo mot vår her

Gjest Kanuttius
Skrevet

men han var 91 år? 

Når man er såpass gammel kommer døden gjerne brått på. Min bestefar var 87, bodde hjemme alene og fikk litt hjelp til renhold. Han dro på ett eldresenter hver dag. Der snakket han med andre og fikk middag. Etter middagen fikk han alltid hvile og en dag våknet han bare ikke. Han lå på sofaen på eldresenteret og det var sykepleiere tilstede samt min mor (hun jobbet på senteret) men ingen hadde fått noen hint om at han var dårlig på noen måte. Han døde bare fredelig og alene, mange ønsker å dø alene uten familien hengende over.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kommet nye helseforsikringer nå også for gruppen 55pluss også når det gjelder forferdelig alvorlige ting som kreft oa Og jeg har inntrykk av at dette har vært en god stund men at man må ha kunnskapene i orden og vite hvordan man skal te seg Ingenting ulidelig som jeg kan se men det er en masse juks i dag derom ingen tvil

Jeg skjønner omtrent ingenting av det du skriver i det siterte avsnittet. "Ulidelig" er kanskje autofullfør for "ulovlig"?  Ikke at det blir så mye mer forståelig av den grunn.

Min bestefar ble også over 90. Han bodde på aldershjem, det finnes vel nesten ikke lenger. Men han var altså ikke syk. Han la seg en kveld, var på badet i løpet av natten som vanlig (nattevakten hørte ham), og neste morgen våknet han ikke. Sånt kan skje med de som blir så gamle. 

Poenget mitt er at det ikke er så lett å forutse hvor lenge så gamle mennesker har igjen, særlig hvis de er syke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...