MentalBabyDoll Skrevet 23. februar 2017 Skrevet 23. februar 2017 Hva er egentlig en alvorlig sinnslidelse, utover psykose? Hvilke diagnoser/tilstander? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. februar 2017 Skrevet 23. februar 2017 Alvorlig sinnslidelse er et juridisk begrep. Tilstedeværelse av alvorlig sinnslidelse er hovedkriteriet som må være oppfylt for at personen kan tvangsinnlegges (§3-3). Evt "overveiende sannsynlig" (>50% sannsynlig) oppfylt for tvangsinnleggelse til observasjon (§3-2). Alvorlige tilstander av anorexi, personlighetsforstyrrelser og de aller alvorligste angstlidelser med dissosiasjon KAN falle inn under begrepet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 Skrevet 23. februar 2017 10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Alvorlig sinnslidelse er et juridisk begrep. Tilstedeværelse av alvorlig sinnslidelse er hovedkriteriet som må være oppfylt for at personen kan tvangsinnlegges (§3-3). Evt "overveiende sannsynlig" (>50% sannsynlig) oppfylt for tvangsinnleggelse til observasjon (§3-2). Alvorlige tilstander av anorexi, personlighetsforstyrrelser og de aller alvorligste angstlidelser med dissosiasjon KAN falle inn under begrepet. Jeg hadde anorexi på begynnelsen av 80 tallet. Fikk noen legetimer hos en eldre lege . Ikke mer hjelp enn det .Familien fikk meg til å spise igjen og jeg fikk aldri terapi. Jeg begynnte å overspise og gikk inn i en dyp depresjon. Har slitt med spiseforstyrrelse og psyken hele livet. Alle var fornøyd fordi jeg ikke var så tynn lenger . Det blei jo ikke akkurat tatt på ALVOR. Anonymkode: 54e79...1c0 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. februar 2017 Skrevet 23. februar 2017 Det var først i 2004 at det ble åpnet for tvangsbehandling av anorexi. 0 Siter
MentalBabyDoll Skrevet 24. februar 2017 Forfatter Skrevet 24. februar 2017 På 23.2.2017 den 8.48, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Alvorlig sinnslidelse er et juridisk begrep. Tilstedeværelse av alvorlig sinnslidelse er hovedkriteriet som må være oppfylt for at personen kan tvangsinnlegges (§3-3). Evt "overveiende sannsynlig" (>50% sannsynlig) oppfylt for tvangsinnleggelse til observasjon (§3-2). Alvorlige tilstander av anorexi, personlighetsforstyrrelser og de aller alvorligste angstlidelser med dissosiasjon KAN falle inn under begrepet. Hvordan avgjør de hvilke av disse som er såpass alvorlig at de kan kalles alvorlig sinnslidelse? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.