Gå til innhold

Alvorlig sinnslidelse?

Anbefalte innlegg

MentalBabyDoll
Skrevet

Hva er egentlig en alvorlig sinnslidelse, utover psykose? Hvilke diagnoser/tilstander?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alvorlig sinnslidelse er et juridisk begrep. Tilstedeværelse av alvorlig sinnslidelse er hovedkriteriet som må være oppfylt for at personen kan tvangsinnlegges (§3-3). Evt "overveiende sannsynlig" (>50% sannsynlig) oppfylt for tvangsinnleggelse til observasjon (§3-2).

Alvorlige tilstander av anorexi, personlighetsforstyrrelser og de aller alvorligste angstlidelser med dissosiasjon KAN falle inn under begrepet.

Skrevet
10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Alvorlig sinnslidelse er et juridisk begrep. Tilstedeværelse av alvorlig sinnslidelse er hovedkriteriet som må være oppfylt for at personen kan tvangsinnlegges (§3-3). Evt "overveiende sannsynlig" (>50% sannsynlig) oppfylt for tvangsinnleggelse til observasjon (§3-2).

Alvorlige tilstander av anorexi, personlighetsforstyrrelser og de aller alvorligste angstlidelser med dissosiasjon KAN falle inn under begrepet.

Jeg hadde anorexi på begynnelsen av 80 tallet. Fikk noen legetimer hos en eldre lege . Ikke mer hjelp enn det .Familien fikk meg til å spise igjen og jeg fikk aldri terapi. Jeg begynnte å overspise og gikk inn i en dyp depresjon. Har slitt med spiseforstyrrelse og psyken hele livet. Alle var fornøyd fordi jeg ikke var så tynn lenger .

Det blei jo ikke akkurat tatt på ALVOR. 

Anonymkode: 54e79...1c0

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var først i 2004 at det ble åpnet for tvangsbehandling av anorexi.

MentalBabyDoll
Skrevet
På 23.2.2017 den 8.48, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvordan avgjør de hvilke av disse som er såpass alvorlig at de kan kalles alvorlig sinnslidelse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...