Gå til innhold

Får man en naturlig bedring av depresjon etter en tid selv uten behandling ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en samtale med min terapeut som jeg har grublet litt på. 
Jeg har har hatt svingninger i psyken alltid.  Men jeg lærte etter hvert at det ville ta litt tid så ville ting bli bedre igjen. Det var først da jeg fikk en tyngre depresjon og ikke så noen utvei lengre at jeg fikk medisin . 
Jeg sa til psykiateren at jeg ikke klarer å se  om den bedringen jeg opplever nå er pga medisin eller en naturlig bedring etter en lengre depresjon .
Hun svarte at det gjerne kommer en naturlig oppgang og det var det man måtte stole på før man fikk AD. 
Noen tanker rundt dette ???

Anonymkode: b537b...112

Skrevet

Det er vel individuelt. Du kan bli bedre av deg selv, eller du kan bli dårligere og dårligere. 

Jeg synes ikke det er så viktig å se om det er en naturlig bedring eller pga medisiner - det viktigste er vel at du faktisk fikk det bedre? Hvis det var medisinene - halleluja for de! Hvis du ble bedre av deg selv - halleluja for det! 

Skrevet
10 minutter siden, Cilien skrev:

Det er vel individuelt. Du kan bli bedre av deg selv, eller du kan bli dårligere og dårligere. 

Jeg synes ikke det er så viktig å se om det er en naturlig bedring eller pga medisiner - det viktigste er vel at du faktisk fikk det bedre? Hvis det var medisinene - halleluja for de! Hvis du ble bedre av deg selv - halleluja for det! 

Sikkert riktig og jeg skulle sikkert ha sagt halleluja 😊. 

Men jeg er nok litt for god på å grubble til å slå meg i ro med det. 

Trenger å vite om det er verdt bivirkningene og den veldig utfordrende opptrappingen av medisiner.  Hadde jeg i løpet av de ukene blitt bedre naturlig ? . Er likevel en fordel med medisiner. Vil det i større grad forhindre tilbakefall .?

Skrevet

Kan ikke svare på det første du spurte om, men hos meg så forhindrer medisinene en dyp depresjon. Har flere ganger prøvd uten, med det resultat at jeg har blitt skikkelig suicidal.  

Skrevet
4 minutter siden, emilie321 skrev:

Kan ikke svare på det første du spurte om, men hos meg så forhindrer medisinene en dyp depresjon. Har flere ganger prøvd uten, med det resultat at jeg har blitt skikkelig suicidal.  

Godt vi har AD i dag da. Og jeg har gjordt som deg.. prøvd uten . Mye stahet og " gode " råd fra motstandere av medisin.😊. 

Men det er helt sannt . Som ungdom ( for leng siden) hadde jeg en dyp ubehandlet depresjon som varte i flere år. Med hyppige suicidale tanker. AD hatet nok vært tingen den gangen . 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Godt vi har AD i dag da. Og jeg har gjordt som deg.. prøvd uten . Mye stahet og " gode " råd fra motstandere av medisin.😊. 

Men det er helt sannt . Som ungdom ( for leng siden) hadde jeg en dyp ubehandlet depresjon som varte i flere år. Med hyppige suicidale tanker. AD hatet nok vært tingen den gangen . 

Rettetasten lever sitt eget liv. AD hadde nok vært tingen den gangen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert riktig og jeg skulle sikkert ha sagt halleluja 😊. 

Men jeg er nok litt for god på å grubble til å slå meg i ro med det. 

Trenger å vite om det er verdt bivirkningene og den veldig utfordrende opptrappingen av medisiner.  Hadde jeg i løpet av de ukene blitt bedre naturlig ? . Er likevel en fordel med medisiner. Vil det i større grad forhindre tilbakefall .?

I løpet av bare noen uker tror jeg ikke du hadde blitt bedre. Da vil jeg heller si måneder.

Fordelene med medisiner er ofte at en blir fortere bra.

Anonymkode: 4cfaf...421

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I løpet av bare noen uker tror jeg ikke du hadde blitt bedre. Da vil jeg heller si måneder.

Fordelene med medisiner er ofte at en blir fortere bra.

Anonymkode: 4cfaf...421

Blir man egentlig bra når man blir dårlig igjen når man slutter med medisiner?

Anonymkode: 125d1...b90

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir man egentlig bra når man blir dårlig igjen når man slutter med medisiner?

Anonymkode: 125d1...b90

Nei, nettopp det man ikke blir.

Anonymkode: 8f3ca...c5f

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er AD?

Anonymkode: 8f3ca...c5f

Antidepressiva . 😊.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kort svar: Ja, vanligvis får man bedring etter noen måneder. Prisen for ikke å behandle er at en drastisk øker sannsynligheten for nye depresjoner. Stadig hyppigere, lengrevarige og alvorligere. En sikker måte for å havne opp i en kronisk depresjon.

Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Kort svar: Ja, vanligvis får man bedring etter noen måneder. Prisen for ikke å behandle er at en drastisk øker sannsynligheten for nye depresjoner. Stadig hyppigere, lengrevarige og alvorligere. En sikker måte for å havne opp i en kronisk depresjon.

Ok. Klart og tydelig 😊. Jeg skal ta pillene mine med god samvittighet og stole på at det er bra for meg . Takk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...