Gå til innhold

NHD - Brintellix mot angst ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i felleskatalogen at Brintellix kun er indikert til depresjon. Men kan den virke mot angst og ? Hvilken medisin ville du gitt

en pasient med angst ? 

Andre her på forumet som tar denne medisinen mot angst ? Erfaringer ? 

På forhånd takk.  

Anonymkode: 819d6...296

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg synes den virker greit. Fjerner ikke angsten, men tar toppen av den. Jeg bruker 15mg

Skrevet
2 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg synes den virker greit. Fjerner ikke angsten, men tar toppen av den. Jeg bruker 15mg

Takk for svar. Fikk du mye bivirkninger da du startet ? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kan se dette fra ulike ståsteder:

Vitenskap. Det finnes ikke studier på rene angstlidelser. Det vanligste er at angst og depresjon forekommer sammen. I studier der depresjon har vært hovedfokus, har en også sett på virkningen angst. Her er det god dokumentasjon på at Brintellix er bra mot denne angsten.

Erfaring: Pasienter som har fått Brintellix rapporterer en effekt som er lik den på SSRI, men med mindre bivirkninger.

Teoretisk: Medisiner som har mye av de samme angrepsområder (i dette tilfellet serotoninsystemet) har ofte også mye av den samme effekten og bivirkningene. Slik sett er det forventet både oppstartsbivirkninger og etterhvert god effekt på angst.

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vitenskap. Det finnes ikke studier på rene angstlidelser. Det vanligste er at angst og depresjon forekommer sammen. I studier der depresjon har vært hovedfokus, har en også sett på virkningen angst. Her er det god dokumentasjon på at Brintellix er bra mot denne angsten.

Erfaring: Pasienter som har fått Brintellix rapporterer en effekt som er lik den på SSRI, men med mindre bivirkninger.

Teoretisk: Medisiner som har mye av de samme angrepsområder (i dette tilfellet serotoninsystemet) har ofte også mye av den samme effekten og bivirkningene. Slik sett er det forventet både oppstartsbivirkninger og etterhvert god effekt på angst.

Hvor kommer bivirkninger fra, altså hvorfor får man det?

Anonymkode: 59bdf...7f5

Skrevet

Veldig forenklet forklart. Tenk deg at i hjernen finnes det serotoninreseptorer som påvirker depresjon og serotoninreseptorer som påvirker sult/mett/kvalme. Foreløpig har vi ikke kommet så langt at vi kan si til medisinmolekylene: "Gå bare til depresjonsreseptorene. Hold dere unna matlyst/kvalmereseptorene". Nei, medisinmolekylene fester seg på alle serotoninreseptorer de treffer på. Derfor oppstår både bivirkninger og virkning.

Annonse

Skrevet
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Takk for svar. Jeg tror det igrunn er snakk om depresjon med angst her. Eller angst med depresjon. Ikke sikker, det er ikke legen min heller. Men kroppslig angst dominerer, og har mistet både matlyst og sliter med søvn med stadige oppvåkninger og veldig indre uro. Har hatt det før da gikk det over etter noen mnd uten behandling og alt ble normalt igjen. Men nå er det tilbake. Hadde mulig vært lurt med medisin denne gangen, helst med minst mulig bivirkninger selvfølgelig :-) Hva ville du prøvd meg på utfra dette her ? 

Skrevet

Jeg ville kanskje gitt deg Brintellix med tillegg av Remeron 15 mg på kvelden.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg ville kanskje gitt deg Brintellix med tillegg av Remeron 15 mg på kvelden.

Takk for svar igjen. Tar med informasjonen til legen min. Remeron gir vel litt matlyst sånn at man får spist litt i tillegg til å få sove bedre ? Tar en halv imovane nå men syns ikke det hjelper så godt. Tar det lang tid før brintellix begynner å virke og hvilken dose begynner man med for minst mulig bivirkninger ? Vet jo det er individuelt men. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg tror det igrunn er snakk om depresjon med angst her. Eller angst med depresjon. Ikke sikker, det er ikke legen min heller. Men kroppslig angst dominerer, og har mistet både matlyst og sliter med søvn med stadige oppvåkninger og veldig indre uro. Har hatt det før da gikk det over etter noen mnd uten behandling og alt ble normalt igjen. Men nå er det tilbake. Hadde mulig vært lurt med medisin denne gangen, helst med minst mulig bivirkninger selvfølgelig :-) Hva ville du prøvd meg på utfra dette her ? 

Beklager at jeg bryter inn når du vil ha svar fra NHD.

Tror hvis du ikke står på noe medisin fra før så vil du nok merke godt oppstart av antidepressiva uansett. Man må bare innstille seg på noen uker med litt ubehag før ting blir bedre. 

Jeg prøvde Cipralex først. Sov mindre, ble følelsesmessig avflatet , mistet sekslysten , litt treg i tankegangen når jeg skulle snakke med folk . Samtidig fikk jeg ny energi til å gjøre noe. Hadde mindre tankekjør og var mer til stede i nuet. Hadde mindre angst ...

jeg gikk så over på brintellix . Fikk mindre bivirkninger i oppstart . Litt svimmelhet og hodepine . Litt kvalme i begynnelsen . Men har slitt  med mer irritabelitet . Har litt mer sexlyst men ikke helt på topp. Er mye mer klar i tankene som gir litt mer tankekjør igjen . Jeg føler mer men har derfor også mer angst med brintellix. Men jeg står enda på en liten dose . Så i kombinasjon med et annet preparat er Brintelix en god løsning .

Anonymkode: 4fc89...107

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror hvis du ikke står på noe medisin fra før så vil du nok merke godt oppstart av antidepressiva uansett. Man må bare innstille seg på noen uker med litt ubehag før ting blir bedre. 

Jeg prøvde Cipralex først. Sov mindre, ble følelsesmessig avflatet , mistet sekslysten , litt treg i tankegangen når jeg skulle snakke med folk . Samtidig fikk jeg ny energi til å gjøre noe. Hadde mindre tankekjør og var mer til stede i nuet. Hadde mindre angst ...

jeg gikk så over på brintellix . Fikk mindre bivirkninger i oppstart . Litt svimmelhet og hodepine . Litt kvalme i begynnelsen . Men har slitt  med mer irritabelitet . Har litt mer sexlyst men ikke helt på topp. Er mye mer klar i tankene som gir litt mer tankekjør igjen . Jeg føler mer men har derfor også mer angst med brintellix. Men jeg står enda på en liten dose . Så i kombinasjon med et annet preparat er Brintelix en god løsning .

Setter pris på alle svar jeg. Man må vel regne med litt ubehag jeg forstår det,men beste med minst mulig ubehag :-) Syns du at du heller skulle fortsatt på cipralex da ? Siden du får mer angst ? Veldig vanskelig dette med medisiner skjønner jeg. Må vel bare prøve og feile og prøve igjen. Jeg vet jo av erfaring at med meg så går det over om noen mnd men det er så ille når det står på at jeg vil jo helst bli bra fortest mulig...

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter veldig med valg av ssri selv, prøvde cipralex, men fikk ikke sove av den, mulig jeg ikke gikk lenge nok på den.

Hadde du mindre angst på brintellix vs. ingen medisin?.

Anonymkode: d1c4c...048

Skrevet
42 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Veldig forenklet forklart. Tenk deg at i hjernen finnes det serotoninreseptorer som påvirker depresjon og serotoninreseptorer som påvirker sult/mett/kvalme. Foreløpig har vi ikke kommet så langt at vi kan si til medisinmolekylene: "Gå bare til depresjonsreseptorene. Hold dere unna matlyst/kvalmereseptorene". Nei, medisinmolekylene fester seg på alle serotoninreseptorer de treffer på. Derfor oppstår både bivirkninger og virkning.

Hvis man sliter med dårlig appetitt, kan man ta Brintellix i så fall, da med sikte på å oppnå "bivirkningene". Eller hva skjer med et normalt hode om man tar sånne medisiner - der appetitten trenger en dytt, men man ikke har en depresjon?

Anonymkode: 0239d...f4e

Annonse

Skrevet

Med dårlig appetitt er det best å satse på Remeron. Jeg foreslo tillegg med Remeron for å hjelpe på matlyst og søvn i tillegg til å forsterke den antidepressive effekten.

Men hvis appetitten er en direkte følge av depresjon, vil jo alt som hjelper på depresjonen også hjelpe på appetitten.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter pris på alle svar jeg. Man må vel regne med litt ubehag jeg forstår det,men beste med minst mulig ubehag :-) Syns du at du heller skulle fortsatt på cipralex da ? Siden du får mer angst ? Veldig vanskelig dette med medisiner skjønner jeg. Må vel bare prøve og feile og prøve igjen. Jeg vet jo av erfaring at med meg så går det over om noen mnd men det er så ille når det står på at jeg vil jo helst bli bra fortest mulig...

Syns det er vanskelig å svare på. Det var ikke så lett sosialt mår man er avflatet . Jeg kunne liksom flykte inn i likegyldighet . Men i lengden for å ta tak i livet mitt er det bedre å være klar i tankene og mer følsom. Dessuten syns jo mannen min at det er bedre når jeg er intressert i sex. Jeg kommer nok til å forsette med brintellix og prøve med en større dose . 

Jeg er dessuten mer mottakelig for terapi ved brintellix . 

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Med dårlig appetitt er det best å satse på Remeron. Jeg foreslo tillegg med Remeron for å hjelpe på matlyst og søvn i tillegg til å forsterke den antidepressive effekten.

Men hvis appetitten er en direkte følge av depresjon, vil jo alt som hjelper på depresjonen også hjelpe på appetitten.

Ja det vil jo det. Da jeg kom meg ut av det sist så fikk jeg jo tilbake matlyst og normal søvn . Så her er det tilstanden som gjør det, enten det nå er angst eller depresjon jeg har eller depresjon med angst. Er visst ikke lett for legen min å skille i dette. Uansett så tar jeg dette med til legen , brintellix sammen med remeron. Takk igjen.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter veldig med valg av ssri selv, prøvde cipralex, men fikk ikke sove av den, mulig jeg ikke gikk lenge nok på den.

Hadde du mindre angst på brintellix vs. ingen medisin?.

Anonymkode: d1c4c...048

Lurer faktisk på dette selv. Vet bare at jeg har hatt mye mer angst tidligere . At jeg hadde mindre med cipralex og mer nå med brintellix . Forskjellen er vel mindre tankekjør med brintellix kontra ingen medisin. Men jeg hadde tvangstanker . 

Jeg sov veldig dårlig med cipralex i begynnelsen . Ble bedre etter en stund . Men sover bedre med brintellix .

Det som er viktig å være klar over er at folk reagerer forskjellig på dette. 

Skrevet
På 23.2.2017 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Fikk du mye bivirkninger da du startet ? 

Nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...