Gå til innhold

Nhd og andre: har ikke dette noen psykisk innvirkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser litt på helt vanlige nettsider om samliv og sex . Blir forundret over måten samliv blir fremstilt på. Det blir skrevet som en selvfølge at det er bra med mange partnere . At man gjerne må begynne før man er 15 år, at man ikke trenger å være forelsket i den man har sex med bare det er godt osv osv . 
Jeg er mor til ungdommer og blir en liten stemme i mot " brølet" fra media. 
Døttrene mine forteller om jevnaldrende som har nye partnere hver helg , som treffer folk de har avtalt sex med på nettet . Som er livredd for å være jomfru osv. Mange av de gråter når de betror seg til hverandre. 
Jeg er glad jeg er anonym når jeg spør om dette. 
Utfra et psykologisk perspektiv er det ingen bakdeler med dette ???
Har mor sin stemme ingen betydning lenger ?. Hvorfor blir man stemplet som gammeldags og fordomsfull hvis man vil beskytte ungdommene sine litt? 

Anonymkode: f25f4...916

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når en skal svare på dette, er det nesten umulig å ikke la personlig synsing influere svaret. Svaret bygger på personlig erfaring med det pasienter har fortalt om følelser i nåtid og om fjern fortid - ikke på vitenskapelige studier.

På den ene side tror jeg ikke på den ene i livet som er den eneste en skal/kan ha sex med. På den annen side tror jeg det er hensiktsmessig å reservere sex til det eneste spesielle som en kun deler med kjæresten (seriemonogamiet).

Det er nok en grunn til at den seksuelle lavalder er 16 år. Tror det er smart å holde seg til den.

Når det gjelder "avtalt sex" (fucking friends) tror jeg ungdommene skal holde seg borte fra dette. At noen godt voksne personer kan praktisere dette i korte perioder der de ikke er i et forhold, er noe annet.

Ja, som mor skal du veilede dine barn til det du mener vil tjene dem på sikt. Stå på :-)

Skrevet
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Når en skal svare på dette, er det nesten umulig å ikke la personlig synsing influere svaret. Svaret bygger på personlig erfaring med det pasienter har fortalt om følelser i nåtid og om fjern fortid - ikke på vitenskapelige studier.

På den ene side tror jeg ikke på den ene i livet som er den eneste en skal/kan ha sex med. På den annen side tror jeg det er hensiktsmessig å reservere sex til det eneste spesielle som en kun deler med kjæresten (seriemonogamiet).

Det er nok en grunn til at den seksuelle lavalder er 16 år. Tror det er smart å holde seg til den.

Når det gjelder "avtalt sex" (fucking friends) tror jeg ungdommene skal holde seg borte fra dette. At noen godt voksne personer kan praktisere dette i korte perioder der de ikke er i et forhold, er noe annet.

Ja, som mor skal du veilede dine barn til det du mener vil tjene dem på sikt. Stå på :-)

Takk. Det setter jeg pris på. 

Anonymkode: f25f4...916

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...