Gå til innhold

Å bli slått/mishandlet som barn

Anbefalte innlegg

Andreaswell
Skrevet
Akkurat nå, frosken skrev:

Oppdragelse og teori om oppdragelse står fortsatt sentralt i universitetsfaget pedagogikk, jfr. mitt første svar til deg.

Har du tatt dette faget? Har du noen pedagogisk utdanning, eller har du kun lest info/emneplaner derfra?

Andreaswell
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hva som er mer nedverdigende med order oppdra enn dannelse ... Det er jo hva man legger i ordet som betyr noe???. Det skal vel ikke plutselig bli sett på som galt å bruke et ord vi har brukt i alle år??? 

Anonymkode: fd8dd...a20

Språket fornyer seg, og det gjør også begreper. Oppdragelse har til hensikt å "overføre" holdninger, verdier og kunnskap som om barn ikke kan noe, ikke er kompetente nok. Mens dannelse bidrar til at barna tenker selv, reflekterer, vurderer og søker kunnskap. Ser du forskjellen? 

Skrevet
Akkurat nå, Master skrev:

Språket fornyer seg, og det gjør også begreper. Oppdragelse har til hensikt å "overføre" holdninger, verdier og kunnskap som om barn ikke kan noe, ikke er kompetente nok. Mens dannelse bidrar til at barna tenker selv, reflekterer, vurderer og søker kunnskap. Ser du forskjellen? 

Jeg har forholdt meg til begge begrepene gjennom lang tid, og synes i grunnen det du skriver om dette er tilnærmet sprøyt. Men foreslår at vi avslutter diskusjonen nå.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Master skrev:

Med all respekt for din kompetanse . Men jeg er så dum at jeg ikke ser forskjellen . :)

Andreaswell
Skrevet
Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg har forholdt meg til begge begrepene gjennom lang tid, og synes i grunnen det du skriver om dette er tilnærmet sprøyt. Men foreslår at vi avslutter diskusjonen nå.

"Forholdt deg til", vet ikke hva det vil si og du unnlot å svare på spørsmålet mitt. Det er ikke akkurat uvanlig at mennesker uten pedagogisk utdanning syns det samme.

Min bakgrunn med begrepene er på forskernivå med en av Norges fremste professor på nettopp begrepene danning/dannelse. Jeg har skrevet en fagbok om dette, og vært med på å skrive en annen fagbok med nettopp denne professoren. Dette er bøker som er pensum på de fleste høgskolene i Norge på bachelor og masternivå innen pedagogikkfagene. Sier ikke dette for å skryte, absolutt ikke. Men jeg nevner det for å vise min bakgrunn når det gjelder disse begrepene. 

Andreaswell
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med all respekt for din kompetanse . Men jeg er så dum at jeg ikke ser forskjellen . :)

Handler da absolutt ikke om å være dum :) Jeg forventer ikke at alle deler min interesse innen pedagogikken. Vi har alle forskjellige kunnskaper, og det er litt av poenget med dannelse. Å se på barn som kompetente, de innehar så mye, de kan så mye. Og la de finne svarene selv i stedet for å gi de et fasitsvar gjør at de lærer på en mye enklere måte. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Master skrev:

"Forholdt deg til", vet ikke hva det vil si og du unnlot å svare på spørsmålet mitt. Det er ikke akkurat uvanlig at mennesker uten pedagogisk utdanning syns det samme.

Min bakgrunn med begrepene er på forskernivå med en av Norges fremste professor på nettopp begrepene danning/dannelse. Jeg har skrevet en fagbok om dette, og vært med på å skrive en annen fagbok med nettopp denne professoren. Dette er bøker som er pensum på de fleste høgskolene i Norge på bachelor og masternivå innen pedagogikkfagene. Sier ikke dette for å skryte, absolutt ikke. Men jeg nevner det for å vise min bakgrunn når det gjelder disse begrepene. 

Men trenger ikke barn både oppdragelse og dannelse da ut fra dine definisjoner. ? Det må ikke bli så pedagogisk at vanlig mennesker som får barn ikke lenger er kvalifisert fordi det blir så komplisert og høytsvevende at ingen klarer å gjennomføre det ...? 

Andreaswell
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men trenger ikke barn både oppdragelse og dannelse da ut fra dine definisjoner. ? Det må ikke bli så pedagogisk at vanlig mennesker som får barn ikke lenger er kvalifisert fordi det blir så komplisert og høytsvevende at ingen klarer å gjennomføre det ...? 

Danning/dannelse er så mye mer enn det lille jeg skrev over. Hva foreldre gjør hjemme er ikke opp til meg. Om du vil drive med "gammeldags" oppdragelse hjemme, helt greit. Men om du vil danne dine barn så er det også helt greit, men utifra mitt syn en bedre måte å la barna vokse opp i.

Handler heller ikke om at det skal bli for pedagogisk, men jeg ser poenget ditt. Ingen i barnehagen/skolen forventer at foreldre uten pedagogisk utdannelse (eller, dette gjelder vel alle uansett utdanning) skal drive med "pedagogisk opplæring" hjemme :) 

Endret av Master
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Master skrev:

Handler da absolutt ikke om å være dum :) Jeg forventer ikke at alle deler min interesse innen pedagogikken. Vi har alle forskjellige kunnskaper, og det er litt av poenget med dannelse. Å se på barn som kompetente, de innehar så mye, de kan så mye. Og la de finne svarene selv i stedet for å gi de et fasitsvar gjør at de lærer på en mye enklere måte. 

Stå på og studer. Pedagogikk er viktig. Flott at du har denne intressen  og engagementet for barn . 😊

Andreaswell
Skrevet

Stå på og studer. Pedagogikk er viktig. Flott at du har denne intressen  og engagementet for barn . 😊

Takk for det :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Master skrev:

Vel, de henger etter. I blant annet barnehageloven er oppdragelse erstattet med nettopp danning. Begrepet danning er relativt nytt, så klart henger oppdragelse igjen mange steder. Så jo, det stemmer.

Dette har jeg aldri hørt om. Jobber du i barnehage siden du har så god greie på dette?

Anonymkode: 56c26...ed3

Andreaswell
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aldri hørt om. Jobber du i barnehage siden du har så god greie på dette?

Om du ønsker å lese mer om det så er det godt forklart om hva fordelene med danning er her- http://barnehage.no/pedagogikk/2014/05/hva-er-danning/

Står også at oppdragelse er byttet ut med begrepet danning i barnehageloven.

Jeg har jobbet i barnehage, men per dags dato jobber jeg som leder for PPT tjenesten her i byen. Har jobbet som spesialpedagog i noen år før dette. Men har fortsatt stor interesse for barnehagefeltet :) 

AnonymBruker
Skrevet

Må bare si enda enda en gang. Hvem har bestemmt hva ordet oppdragelse betyr. ? Dette ordet har vi jo hatt i mange tiår her i landet. Hva folk legger i oppdragelse er jo individuelt ?????. . Beklager at jeg ikke forstår. 

Andreaswell
Skrevet

Må bare si enda enda en gang. Hvem har bestemmt hva ordet oppdragelse betyr. ? Dette ordet har vi jo hatt i mange tiår her i landet. Hva folk legger i oppdragelse er jo individuelt ?????. . Beklager at jeg ikke forstår. 

Det finnes jo forskjellige individuelle definisjoner av begrepet oppdragelse ja, men det blir ikke brukt som en del av fagspråket lenger. Men som sagt, akademikere har mye av makten her til å endre språket. Mer kunnskap og tolkninger gjør at begreper kan få nye definisjonet og til og med tatt bort og byttes ut. Vi har i mange år brukt begrepet "neger", og "dverg" også, men det har vi gått bort ifra. (Ikke at jeg sammenligner disse begrepene med oppdragelse.)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Master skrev:

Det finnes jo forskjellige individuelle definisjoner av begrepet oppdragelse ja, men det blir ikke brukt som en del av fagspråket lenger. Men som sagt, akademikere har mye av makten her til å endre språket. Mer kunnskap og tolkninger gjør at begreper kan få nye definisjonet og til og med tatt bort og byttes ut. Vi har i mange år brukt begrepet "neger", og "dverg" også, men det har vi gått bort ifra. (Ikke at jeg sammenligner disse begrepene med oppdragelse.)

Høres ut som moderne PK-hysterti. Jeg kommer til å fortsette bruke oppdragelse.

Andreaswell
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som moderne PK-hysterti. Jeg kommer til å fortsette bruke oppdragelse.

Du har nå all rett til det :) Men det å utvikle seg er nå aldri dumt da :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Master skrev:

Da kan jeg meg stolthet si at jeg har oppdradd mine fire barn etter beste evne. Født de, stellt de ,elsket de, lært de om livet , lyttet til deres bekymringer og gleder , fulgt de dag og natt år etter år ..Føler enda at de ønsker at jeg skal ha svar i all forvirringen i samfunnet i dag . Med så mye frihet og valg er det faktisk litt godt med tydlige voksne som kan mene noe og gi råd. Når alt kommer til stykket er vel eksempelets makt også viktig . At unger kopierer det vi gjør like mye som det vi sier. Mine barn ble oppdratt så får vi se om det blir anderledes når mine barnebarn blir dannet ... 😊

AnonymBruker
Skrevet

Barn i dag trenger nok mer disiplin og kustus, tror jeg.

Anonymkode: bada3...172

Skrevet
1 time siden, Master skrev:

Begrepene oppdragelse og dannelse har vært kjernebegreper innen pedagogikkfaget i mange år, og de har vært fylt med ulikt meningsinnhold av ulike personer i ulike perioder. Påstanden din om at begrepet oppdragelse ikke lenger er i bruk i fagfeltet, stemmer ikke, men det fra tid til annen gjøres nye forsøk på å fylle begrepet oppdragelse med negativt innhold og dannelse med positivt - eller omvendt. Begynner for øvrig å bli en del år siden Jon Hellesnes i 1969 skrev "Ein utdana mann og eit dana menneske " - og det er flere generasjoner med studenter som har forholdt seg til dannelsesbegrepet og likeledes begrepet oppdragelse, og slik kommer det nok også til å fortsette.

Andreaswell
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg meg stolthet si at jeg har oppdradd mine fire barn etter beste evne. Født de, stellt de ,elsket de, lært de om livet , lyttet til deres bekymringer og gleder , fulgt de dag og natt år etter år ..Føler enda at de ønsker at jeg skal ha svar i all forvirringen i samfunnet i dag . Med så mye frihet og valg er det faktisk litt godt med tydlige voksne som kan mene noe og gi råd. Når alt kommer til stykket er vel eksempelets makt også viktig . At unger kopierer det vi gjør like mye som det vi sier. Mine barn ble oppdratt så får vi se om det blir anderledes når mine barnebarn blir dannet ... 😊

Dannelse handler også om tydelig voksne som er der og kam gi råd :) 

Jeg skal faktisk skrive en fagbok om nettopp makt. Er i startfasen, så får se hvordan vinklingen blir. Et samfunn fungerer ikke uten makt, men er mange forskjellige type form for makt som også er negativt. Men det er nå en helt annen diskusjon :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...