Gå til innhold

Bipolar og svingninger

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ganske nylig fått diagnosen bipolar 2, men har sannsynligvis hatt dette siden tidlig tenårene. Jeg går fast på 300mg Seroquel som skal holde meg i sjakk. Etter å fått diagnosen så er det naturligvis stort fokus på disse svingningene, både fra behandler, meg selv og min familie. Jeg har ikke hatt et liv uten svingninger og sliter nå med å finne ut hva som er "godkjent" normale svingninger som alle andre har, og hva som er mine bipolare svingninger. Min familie spesielt tolker alt som en tegn på hypoman periode, og jeg kjenner jeg selv blir usikker og ikke minst stressa over at de rundt meg hele tiden tror jeg er hypoman bare jeg gjøre noe mer enn å slappe av i sofaen. 

Jeg er nå gått fra å være langt nede til å plutselig ha enormt med arbeidslyst og energi.. dette skjedde ila et døgn ( ref posten min for noen dager siden, da var jeg ganske langt nede). På torsdag da jeg sa til mannen min hva jeg hadde gjort ila dagen, gikk det plutselig opp for meg at herregud jeg har jo styrt på noe enormt. Han har fulgt sikkerhetsplanen og gjort de tiltakene vi har blitt enig om for å avlede meg, noen ganger med hell andre ganger ikke. Jeg merker jo selv at jeg er endel mer gira, idag har jeg styra rundt med mye, begynt å måke gårdsplassen osv.. da kom mannen ut og satte en stopper. Jeg merka at det var vanskelig å godta det men stoppa. Jeg merker også et sinne ovenfor de rundt meg, hvis de bryr seg med det jeg driver med. Med andre ord så tolker min mann dette som at jeg er påvei/er i en hypoman periode. Jeg er selv litt usikker... fordi jeg står jo på medisin som skal hindre topper. Dere som ikke er bipolare, har dere sånne perioder, er det normalt, eller er jeg påvei oppover tiltross for medisinering. 

Vet ikke om noen skjønner hva jeg mener.. jeg er så forvirra selv så uttrykker meg sikkert dårlig... 

Endret av YouKnowWho
Skrevet

På bipolarskolen lærte vi at vi måtte lage vår egen liste over varseltegn. Det er nemlig en klar tendens til at det er den samme typiske adferden som skjer hos den enkelte hver gang. Redusert søvnbehov synes å være noe som mange har.

I tillegg har nhd sagt mange ganger her på dol at dersom en nær pårørende sier til deg at nå er du ikke helt deg selv, så skal en ta dette alvorlig.

Skrevet
44 minutes ago, man said:

På bipolarskolen lærte vi at vi måtte lage vår egen liste over varseltegn. Det er nemlig en klar tendens til at det er den samme typiske adferden som skjer hos den enkelte hver gang. Redusert søvnbehov synes å være noe som mange har.

I tillegg har nhd sagt mange ganger her på dol at dersom en nær pårørende sier til deg at nå er du ikke helt deg selv, så skal en ta dette alvorlig.

Hm.. ja det er jo alltid det her jeg driver med når jeg har vært hypoman før, enorme trangen til å gjøre masse, helst skulle jeg ha starta igår liksom... Jeg burde vel kanskje stole mer på mannen min, for han opplever vel meg annerledes, han hadde vel aldri sagt det hvis ikke.

Skrevet

Tror dosen er for lav til å stoppe topper, men det er vel ikke så farlig ved type 2?

Skrevet
13 minutter siden, kovakova skrev:

Tror dosen er for lav til å stoppe topper, men det er vel ikke så farlig ved type 2?

Det er ikke "farlig" å være hypoman, men fryktelig slitsomt! Tror ikke at 300 mg Seroquel er for lav dose, men kanskje trådstarter skulle hatt et tillegg av annen medisin. Jeg selv tar quetiapin (=seroquel), lamictal og cipralex.

Skrevet

Jeg har lært at i slike situasjoner skal en øke dosen av Seroquel inntil en er nede igjen. 6-800 mg.

Skrevet
37 minutter siden, kovakova skrev:

Oi, du vet ikke hva du snakker om eller?

Anonymkode: b7b38...ee6

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, du vet ikke hva du snakker om eller?

Anonymkode: b7b38...ee6

Ved type 2 bruker de jo ofte lamictal som heller ikke tar topper

Skrevet (endret)
59 minutter siden, man skrev:

Jeg har lært at i slike situasjoner skal en øke dosen av Seroquel inntil en er nede igjen. 6-800 mg.

Ok, du vet nok best, siden du har gått på bipolarskolen og greier! 👍Ikke alle som er så privilegerte! 

Endret av Gjest
Skrevet
1 hour ago, kovakova said:

Å være hypomanisk er utrolig slitsomt, og kommer jeg høyt nok så gjør jeg ting som ofte får konsekvenser i ettertid. Så for meg er det viktig å ikke nå den toppen. Det er/var snakk om å starte Lamictal, men siden jeg var veldig depressiv på det tidspunktet så ville de starte med seroquel 300mg istedenfor fordi den har raskere virkning mtp depresjonen jeg var i. 

Skrevet
1 hour ago, man said:

Jeg vet at NHD ofte sier at man kan øke dosen ved hypomani, men har ikke fått dette bekrefta av min behandlende lege så tør ikke øke den på egenhånd.. 

Skrevet

Det står i de nasjonale retningslinjene som vi fikk en kortversjon av på BPskolen.

AnonymBruker
Skrevet

for det første så må du ikke finne på å drive medisinering utifra ett nettforum (ikke det at jeg tror du ville gjort det). 

Men, det jeg ønsket å si til deg er at jeg skjønner veldig godt hva du mener. Av egen erfaring vet jeg at det er tilfeller hvor man virkelig må høre på de rundt seg, men på en annen side har jeg selv opplevd at med en gang en sykdom er kjent blir fort, for de som bryr seg om en, at de blir veldig opptatt av nettopp dette og kan ha en tendens til å overtenke visse situasjoner. Tror derfor det er viktig å høre på seg selv også. Selv lever jeg best med å ha lavere dose, men ikke slik at det går ut av kontroll, for så å heller leve med at jeg noen ganger har mer overskudd en andre ganger. Tror dette er ekstremt individuelt, poenget var i allefall at du ikke må glemme deg selv og din person oppi dette, du er jo viktigst :) God kveld 

Anonymkode: c3778...bae

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

for det første så må du ikke finne på å drive medisinering utifra ett nettforum (ikke det at jeg tror du ville gjort det). 

Men, det jeg ønsket å si til deg er at jeg skjønner veldig godt hva du mener. Av egen erfaring vet jeg at det er tilfeller hvor man virkelig må høre på de rundt seg, men på en annen side har jeg selv opplevd at med en gang en sykdom er kjent blir fort, for de som bryr seg om en, at de blir veldig opptatt av nettopp dette og kan ha en tendens til å overtenke visse situasjoner. Tror derfor det er viktig å høre på seg selv også. Selv lever jeg best med å ha lavere dose, men ikke slik at det går ut av kontroll, for så å heller leve med at jeg noen ganger har mer overskudd en andre ganger. Tror dette er ekstremt individuelt, poenget var i allefall at du ikke må glemme deg selv og din person oppi dette, du er jo viktigst :) God kveld 

Anonymkode: c3778...bae

Nei, jeg hadde nok ikke endra noe med medisinen på egenhånd. Tok kontakt med beh.lege og fikk beskjed om å øke til 500 mg, 100 morgen og 400 kveld for å se om det fikk meg til å lande, for jeg var hypoman, dog ikke så ille som det har vært før. Virka ikke det skulle det bli innleggelse. Heldigvis fikk jeg landa med denne lille forskjellen i medisineringen, og har det idag mye bedre :) Har fortsatt en gladfølelse, men den uroen er borte og de rundt meg har bekrefta at jeg nå er mer meg selv igjen. Håper det er sånn hverdagen min kan være videre også! 

Skal til samtale på mandag, og er da spent på om de skal sette meg på noe mer støttende i tillegg. Jeg håper også jeg kan beholde den 100mg på morgenen og evt 200mg på kvelden, fordi jeg syns det fungerer bedre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...