Gå til innhold

er eller har psykisk lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror du "folk flest" mener om du har en psykisk lidelse eller er en psykisk lidelse.

Eksempel: Han er bipolar. Han har bipolar lidelse.

Forskjellen blir er du eller har du en psykisk lidelse.

Man sier ikke at man er et infarkt men har et infarkt.

Skrevet (endret)
44 minutter siden, swingstang skrev:

Forskjellen blir er du eller har du en psykisk lidelse.

Er du sikker på at du ikke legger litt i meste laget i den forskjellen?

Jeg kjenner to med den diagnosen, og de skiller ikke nevneverdig mellom de to utrykksmåtene.  De sier stort sett enten "jeg er bipolar" eller "jeg har bipolar 2".

Som representant for "folk flest som ikke vet all verden om verken fysisk eller psykisk sykdom, men ikke ønsker å fornærme noen eller uttrykke fordommer", kan jeg forsikre at jeg kan finne på å si både det ene og det andre, uten at det har ulik betydning.  Jeg mener på ingen måte at noen bare er diagnosen sin, selv om jeg sier "er bipolar".  Det er kun en språklig sak, og noen ganger kan "har bipolar lidelse" bli litt langt - og kanskje ørlite mer "medisinsk"?. 

Man sier jo f.eks. at noen har syndromer, selv om man vel i større grad er f.eks. Downs enn bipolar?  Uten sammenlikning for øvrig, fortsatt kun en språklig sak.  (Og nei, jeg mener ikke at en med Downs ikke har andre egenskaper, men enkelte syndromer man kan ha, er en atskillig større del av personen enn psykiske eller fysiske lidelser man kan ha.) 

En annen språklig analogi: Hvis jeg sier at noen er allergiske (mot xxx), i stedet for å si at de har xxx-allergi, mener jeg ikke dermed at vedkommende bare er allergien sin ;)  Heller ikke hvis noen er diabetiker kontra har diabetes 1 eller 2.

Endret av laban
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte NHD om det og han sa det rette er feks jeg har schizofreni, og ikke jeg er schizofren. Selv om jeg pleier å si det siste.

Anonymkode: 023e1...3a8

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte NHD om det og han sa det rette er feks jeg har schizofreni, og ikke jeg er schizofren.

Anonymkode: 023e1...3a8

Det er sikkert mest riktig å si det på den måten, men jeg tror ikke folk flest mener noe forskjellig / legger ulik betydning i de to uttrykkene.  Så jeg synes ikke man skal tolke altfor mye inn i hvilken form folk bruker.

Den "jeg er"-varianten er kanskje litt gammeldags. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgeligheter heter det HAR den og den sykdommen. Ingen mennesker er bare sykdommen sin,de er også så mye mer.De har sin personlighet, interesser og rolle i familien for å nevne noe.

Vis en ER sykdomen sin så er det det samme som å si at en aldri kan bli bedre eller frisk.

Men at mange som har vært syke  lenge kan ha sykdommen  sin som en del av sin identitet er desverre sant.

Jeg selv er nøye på at jeg har en sykdom men jeg er så mye mer ,min sykdom får ikke bli min identitet, bare på den måten kan jeg bevare mitt selvbilde sånn nogenlunde bra.

Desverre har jeg møtt helsepersonell som også tror jeg ER sykdommen min og som dessverre behandler meg der etter. 

Anonymkode: 86bdb...ffc

chaotic-neutral
Skrevet

Man sier jo dette med andre sykdommer også. 

Jeg er epileptiker. Jeg er diabetiker. Jeg er kreftsyk/lungesyk/hjertesyk. Jeg er rusmisbruker. Jeg er revmatiker. Jeg er dement. Jeg er syk. 

stjernestøv
Skrevet

Jeg sier har, men føler ofte at jeg er. 

Skrevet

Jeg sier at jeg er bipolar fordi det er kjappest å si. Det virker så omstendelig og overseriøst å si at jeg har en bipolar lidelse. De fleste mennesker gir fullstendig pokker i om man har en psykisk lidelse eller ikke, så hvorfor gjør et nummer av det? Dette er bare min mening

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...