Gå til innhold

Bryter film/musikk/etc ned barrierer

Bør filmer musikk pc-spill kunst etc med slemme motiver (f.eks drap og vold) FORBYS, slik POLITIET mener ?  

8 stemmer

1. 1. Bør filmer musikk pc-spill kunst etc med slemme motiver (f.eks drap og vold) FORBYS, slik POLITIET mener ?

• Nei dette har vi hørt før (begynte med metall musikk som angivelig var forferdelig skadelig for folk), dette er bare tull
      0
    • Nei, politiet må ta seg en bolle
      6
    • Ja jeg synes Politiet er inne på noe her
      1
    • Jeg tror det stemmer at det er skadelig å se slikt, men å forby er vel ingen løsning, skal vi fengsle hele norge for å ha sett en thriller film på tvn lizzom? Blir for dumt
      1

Anbefalte innlegg

innlagtonline
Skrevet

Slik at en gjør slemme ting i virkeligheten? F.eks musikk som er mørk og handler om drap og slik. Filmer hvor en dreper og gjør andre slemme ting mot andre mennesker. Videospill (f.eks) grand theft auto hvor du kan kjøre over fotgjengere med bilen din for morros skyld f.eks

Gjør slike ting at en gjør mer slemt IRL, eller ikke ?

Så nemlig en avisartikkel (i dag, ikke på 70 tallet.. ) hvor Politiet påstår at det er tilfelle, og at en derfor bør forby slikt og straffe folk som gjør slikt (altså gjør slemme ting i fantasien), og det stemmer ikke helt med hva jeg trodde var tilfellet, så greit å få oppklart. Jeg har spilt voldelige pc.spill hele livet egentlig, bør jeg få dødsstraff siden jeg da trolig er høyrisiko-massemorder ? Jeg har sett mye FIlm også, gjerne filmer med slemme folk i dem. Jeg hører heldigvis ikke på metall musikk da, så kanskje det redder meg ?

Og evt dersom det faktisk er tilfelle, bør vi forby filmer musiikk pcspill etc som har "slemme ting" i seg? Slik at folk ikke blir slemme IRL

innlagtonline
Skrevet
5 minutter siden, InnlagtPåDOL skrev:

Dette har det vært snakk om i mange år, vel.

Barne- og familieminister Laila Dåvøy (KrF) vil forby det ekstremt voldelige Playstation 2-spillet «Grand Theft Auto 3» med umiddelbar virkning.

http://www.vg.no/rampelys/spill/grand-theft-auto/vil-forby-ultravoldelig-spill/a/6032738/

Men men.

Lurer på hva KRF mener om å forby bibelen, mye vold og annen drit der... ;) 

InnlagtPåDOL
Skrevet
2 minutes ago, innlagtonline said:

Skulle vært laget et spill basert på Det Gamle Testamentet. Hadde nok blitt saftige saker, vel. 

AnonymBruker
Skrevet

Sensur fungerer aldri. Hva politiet mener er igrunn lite relevant da de ikke har psykologisk utdanning.

Anonymkode: b176b...19b

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, innlagtonline skrev:

trodde først du mente spørsmålet ditt seriøst. Men ser jo at du er usaklig og ikke ute etter å høre andre sine meninger. Ute etter å henge ut de som måtte mene noe annet enn deg ..... Du får sikkert masse støtte fra andre som er enig med deg ... 😊. 

Anonymkode: 4558c...9f4

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

trodde først du mente spørsmålet ditt seriøst. Men ser jo at du er usaklig og ikke ute etter å høre andre sine meninger. Ute etter å henge ut de som måtte mene noe annet enn deg ..... Du får sikkert masse støtte fra andre som er enig med deg ... 😊. 

Mener du at det er lite "vold og annen drit" i bibelen?

Anonymkode: 00ea2...d0e

innlagtonline
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sensur fungerer aldri. Hva politiet mener er igrunn lite relevant da de ikke har psykologisk utdanning.

Anonymkode: b176b...19b

Nei jeg bryr meg ikke så mye om hva politiet mener så lenge de ikke arresterer meg da :P Eller gir jeg F i dem egentlig, bare syntes hele greia var ganske merkelig så ville bare høre om jeg hadde misforstått noe, men jeg tror nok det er de som har misforstått ;)  

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok politiet ønsker å forby bibelen også, basert på hva de skrev om at fremstillinger av slemme handlinger fører til flere slemme handlinger (var kripos som sa dette Idag evt i går, nyhetssak idag om det), så vi er vel på samme side tror jeg. Med mindre du mener at "enkelte" bøker som fremstiller slemme handlinger (f.eks drap) (les:dine bøker) skal være lov, mens andres bøker skal forbys, at det ikke skal være likhet for loven. Jeg tror vi er på samme side her egentlig, men mulig jeg misforstår deg. Beklager om jeg fremstod usaklig var ikke meningen å henge ut noen bare prøver å få klarhet i ting :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, innlagtonline skrev:

Nei jeg bryr meg ikke så mye om hva politiet mener så lenge de ikke arresterer meg da :P Eller gir jeg F i dem egentlig, bare syntes hele greia var ganske merkelig så ville bare høre om jeg hadde misforstått noe, men jeg tror nok det er de som har misforstått ;)  

Jeg tror nok politiet ønsker å forby bibelen også, basert på hva de skrev om at fremstillinger av slemme handlinger fører til flere slemme handlinger (var kripos som sa dette Idag evt i går, nyhetssak idag om det), så vi er vel på samme side tror jeg. Med mindre du mener at "enkelte" bøker som fremstiller slemme handlinger (f.eks drap) (les:dine bøker) skal være lov, mens andres bøker skal forbys, at det ikke skal være likhet for loven. Jeg tror vi er på samme side her egentlig, men mulig jeg misforstår deg. Beklager om jeg fremstod usaklig var ikke meningen å henge ut noen bare prøver å få klarhet i ting :) 

Du er unnskyldt 😊. Respekterer at du kommer med en saklig forklaring .. 

Jeg vokste opp med en TV kanal og så Dagsrevyen for første gang som 10 åring. Jeg fikk sjokk og sov ikke om natten pga av disse inntrykkene. Mine fire ungdommer ser alt mulig på TV og i media. Vi blir mer herdet og tåler mer og mer.... Reagerer ikke på noe lenger liksom . Kanskje det ikke er så bra for oss? . Jeg har som akuttsykepleier vært med på hundredevis av dødsfall og akutte situasjoner. Har sett smerten, angsten og sorgen på nært hold. Pårørende som mister sine kjære osv... Kanskje jeg ser mer alvore i det som andre ser på som underholdning ???

jeg tror at barn og unge bør skjermes fra den værste volden. Ikke fordi alle som ser dette blir " onde" eller skadet . Men fordi noen kan bli påvirket i en slik grad at det blir en risikofaktor for samfunnet. 

Du er vell egentlig enig ??

yellow ledbetter
Skrevet

Folk reagerer ulikt på sånt, men jeg tror at det er en naturlig forsvarsmekanisme å reagere mindre sterkt når en har blitt overeksponert for voldsomme ting. Skal en ta hele verdens elendighet innover seg så er det for vanskelig å leve med, særlig når det aller meste er ting vi ikke umiddelbart kan gjøre noe med. Det er ikke det samme som at en blir avstumpet i nære relasjoner eller når det virkelig gjelder.

En annen ting er at enkelte av oss har en ekstremt logisk, tankestyrt tilnærming til ting og lar oss ikke rive med av sånt som ikke er ekte. Jeg har aldri felt en tåre eller blitt sint av en film jeg vet er fiction, mens ting som skjer i RL kan gå veldig hardt innpå meg.  

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Folk reagerer ulikt på sånt, men jeg tror at det er en naturlig forsvarsmekanisme å reagere mindre sterkt når en har blitt overeksponert for voldsomme ting. Skal en ta hele verdens elendighet innover seg så er det for vanskelig å leve med, særlig når det aller meste er ting vi ikke umiddelbart kan gjøre noe med. Det er ikke det samme som at en blir avstumpet i nære relasjoner eller når det virkelig gjelder.

En annen ting er at enkelte av oss har en ekstremt logisk, tankestyrt tilnærming til ting og lar oss ikke rive med av sånt som ikke er ekte. Jeg har aldri felt en tåre eller blitt sint av en film jeg vet er fiction, mens ting som skjer i RL kan gå veldig hardt innpå meg.  

Er enig i at det som har med virkeligheten er mye verre... 

Tror likevel at man skal beskytte barn og sårbare grupper mot grov vold.. 

Synes også at individualismen og friheten som voksne er så ivrig på å forsvare noen ganger blir litt egoistisk. Kanskje man noen ganger kan unnvære ting hvis det kan hindre å være til skade for andre ? 

Andreaswell
Skrevet

Barn skal absolutt beskyttes, men ikke overbeskyttes, noe som er svært vanlig når det gjelder spesielt terrorhandlinger. Barn skjønner når ting blir holdt skjult, og de får med seg det på en eller annen måte uansett (Her mener jeg spesielt det som skjer nærme oss og preger oss i større grad, som f.eks Utøya)

Gjennom min jobb så får jeg stadig spørsmål fra foreldre som ønsker veiledning, og som ikke ønsker å ta med barna, spesielt de små i begravelser. Da spør jeg, hvorfor skal ikke din 3 åring bli med i begravelsen til sin bestemor? De fleste vet ikke hvorfor, men de tenker beskyttelse. En 3 åring har ingen skade av å være med i begravelse, så lenge de blir forklart hva som skjer osv. Min 3 åring var nylig med i begravelse til sin bestefar, så kisten bli senket ned, la på rose og sa at der skal bestefar sove for alltid. Akkurat det er ikke sant, men den sannheten finner de ut av selv senere uansett. Sorgen merker de, ser foreldrene gråter, er annerledes, triste og kanskje fraværende. Når de blir med på slikt får de et svar på hvorfor. Nå sklei jeg litt ut, beklager det :) 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Master skrev:

Barn skal absolutt beskyttes, men ikke overbeskyttes, noe som er svært vanlig når det gjelder spesielt terrorhandlinger. Barn skjønner når ting blir holdt skjult, og de får med seg det på en eller annen måte uansett (Her mener jeg spesielt det som skjer nærme oss og preger oss i større grad, som f.eks Utøya)

Gjennom min jobb så får jeg stadig spørsmål fra foreldre som ønsker veiledning, og som ikke ønsker å ta med barna, spesielt de små i begravelser. Da spør jeg, hvorfor skal ikke din 3 åring bli med i begravelsen til sin bestemor? De fleste vet ikke hvorfor, men de tenker beskyttelse. En 3 åring har ingen skade av å være med i begravelse, så lenge de blir forklart hva som skjer osv. Min 3 åring var nylig med i begravelse til sin bestefar, så kisten bli senket ned, la på rose og sa at der skal bestefar sove for alltid. Akkurat det er ikke sant, men den sannheten finner de ut av selv senere uansett. Sorgen merker de, ser foreldrene gråter, er annerledes, triste og kanskje fraværende. Når de blir med på slikt får de et svar på hvorfor. Nå sklei jeg litt ut, beklager det :) 

Enig med deg i dette. Døden er en naturlig del av livet. Og det er viktig at barn får være med på dette. Men å utføre vold eller drepe andre burde absolutt ikke en naturlig del av livet. Hvis unger og ungdom sitter timesvis hver dag og spiller spill der man skal drepe folk eller ser på voldelige filmer som underholdning tror jeg at voksne må få lov å gripe inn. Uansett hvor teit trådstarter og co synes det er. 

Andreaswell
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg i dette. Døden er en naturlig del av livet. Og det er viktig at barn får være med på dette. Men å utføre vold eller drepe andre burde absolutt ikke en naturlig del av livet. Hvis unger og ungdom sitter timesvis hver dag og spiller spill der man skal drepe folk eller ser på voldelige filmer som underholdning tror jeg at voksne må få lov å gripe inn. Uansett hvor teit trådstarter og co synes det er. 

Ja, nettopp det døden er. Naturlig.

Timesvis hver dag er ikke innenfor uansett tenker jeg. Minst jeg har lest et sted at noen har et gen eller noe som gjør at de er mer mottakelig for å ta vold osv innover seg og kan utføre dette i virkeligheten? Husker ikke hvor. Vi har jo uansett sett flere tilfeller av drap og vold i blant annet USA hvor de har vært inspirert av film/spill.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...