Gå til innhold

Forstår ikke helt dette med PTSD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lenge en traumereaksjon etter et traume. Hadde samtidig levd lenge i en belastende livssituasjon. Traumereaksjonene opptok hver dag i en periode på over to år . Etter hvert mildnet symptomene og jeg  går ikke rundt å tenker på det hele tiden. 
Dere som har diagnosen PTSD , hvordan preger traumet dere noen år senere. ?. Forstår ikke helt dette med PTSD... 

Anonymkode: 048eb...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du ikke går rundt og tenker på det som skjedde hver dag lengre! Da går det jo riktig vei da:) Det begynner å bli mange år siden traumene jeg hadde nå men jeg sliter fortsatt med mareritt, flashbacks, minner, uro, søvnproblemer, "på vakt" holdning, angst, unngåelsesaktivitet +++ psykologen min sier at jeg kan få det bedre så jeg velger å holde fast i det håpet.

Anonymkode: d374c...5c3

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du ikke går rundt og tenker på det som skjedde hver dag lengre! Da går det jo riktig vei da:) Det begynner å bli mange år siden traumene jeg hadde nå men jeg sliter fortsatt med mareritt, flashbacks, minner, uro, søvnproblemer, "på vakt" holdning, angst, unngåelsesaktivitet +++ psykologen min sier at jeg kan få det bedre så jeg velger å holde fast i det håpet.

Kanskje medisiner holder det litt nede. Er enda på vakt, har angst og unngåelsesaktivitet ... Men absolutt mye bedre. 

Da jeg var i midt i det trodde jeg helt oppriktig at det ikke ville bli bedre. Veldig  vanskelig å være der du er men det er absolutt håp .. 

AnonymBruker
Skrevet

Til TS. Da har du en frisk og sunn reaksjon som du skal være glad for. Det normale er at symptomene avtar og blir nesten borte akkurat som et stygt sår gror og til slutt bare blir et pent arr. PTSD er når tilhelingen stopper opp og såret ikke gror.

Anonymkode: ea80b...637

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til TS. Da har du en frisk og sunn reaksjon som du skal være glad for. Det normale er at symptomene avtar og blir nesten borte akkurat som et stygt sår gror og til slutt bare blir et pent arr. PTSD er når tilhelingen stopper opp og såret ikke gror.

Anonymkode: ea80b...637

Takk for det. Opplever jo ikke at det var helt friskt og sunnt da det stod på. Tok så mange år. Utviklet angst og alvorlig depresjon i etterkant og måtte slutte å jobbe. Jeg ble skyld i et dødsfall ved et uhell. Jeg vet ikke om det bare var denne ekstreme skyldfølelsen og ønsket om selv å dø som plaget meg. At man døgnet rundt både såg bilder og hørte lyder i hodet. Jeg har fått terapi og medisiner og har ikke lenger flashback. Jeg nekter meg selv fremdeles livet, det å tenke at man ikke skal leve er min måte å straffe meg selv på. 

Så da har jeg ikke PTSD. Men finnes det ikke grader ?. Kan man  ikke ha hatt det og så bli bedre? . Bortfaller da diagnosen?. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da har jeg ikke PTSD. Men finnes det ikke grader ?. Kan man  ikke ha hatt det og så bli bedre? . Bortfaller da diagnosen?. 

Joda, så vidt jeg har skjønt kan man bli frisk av ptsd så diagnosen forsvinner nok om behandleren ser at alle symptomene er vekke. I mitt tilfelle er ptsd'en kronisk, jeg kan få det enda bedre enn hvordan jeg har det i dag men jeg vil sannsynligvis aldri bli kvitt alt det jeg sliter med, jeg må nok leve med en rest.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, så vidt jeg har skjønt kan man bli frisk av ptsd så diagnosen forsvinner nok om behandleren ser at alle symptomene er vekke. I mitt tilfelle er ptsd'en kronisk, jeg kan få det enda bedre enn hvordan jeg har det i dag men jeg vil sannsynligvis aldri bli kvitt alt det jeg sliter med, jeg må nok leve med en rest.

Trist å høre. En rest må vell jeg også leve med. Spesiellt etter incest. Det vil alltid ligger noe der mellom meg og min far ... Men det går greit liksom. Jeg har konstant angst. Men vet ikke hvorfor ... 

Kanskje det jeg savner litt et behandlingstilbud for de som har alvorlige traumereaksjoner uten å nødvendigvis å ha fått PTSD diagnosen. Som om man ikke kvalifiserte eller fortjente hjelp uten diagnosen . Jeg gikk igjennom et " helvete" og fikk ikke spørsmål om traumehjelp før mange år senere fordi den første psykologen var så skeptisk til å sette PTSD diagnose .. Noen jeg også forstår mange her på dol er enig i. 

Etter 5 år hadde de psykiske problemene blitt så massive at jeg ble uføretrygdet ... Nå kan psykiateren si at jeg kan ha  hatt PTSD men siden medisinene får meg til å glemme trenger vi ikke å snakke om det likevel... 

Men jeg er takknemmelig for at jeg nå slipper å gjennoppleve traumene daglig . Har virkelig medfølelse for de som har denne diagnosen . 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...