Gå til innhold

Psykiatriske diagnoser: Nyttige eller skadelige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En diagnose blir gitt på grunnlag av en gruppe av  symptomer som som opptrer samtidig . Noen kloke hoder har satt seg sammen og bestemt seg for at når de og de symptomene opptrer sammen skal det få et navn.

Hvordan pasienten opplever symptomene kan variere, noen har mye av ett eller flere ymptom og mindre av et annet og noen har sterke symptomer på noe men mangler et annet symptom som er vanlig. Men alle som har fått en diagnose har nok symptomer til å oppfylle diagnosen. 

Jeg som pasient synes ikke vi skulle brukt diagnoser, jeg er både lik og forskjellige fra en annen med samme diagnose, dermed beskriver ikke diagnosen meg som person og mine spesifikke problemer. 

En diagnose er selvfølgelig en fordel for offentlige instanser som en kort beskrivelse av pasienten sitt problem, eller andre som er i kontakt med pasienten som bare skal ha en overflatisk informasjon. Så på den måten er bruken av diagnoser ok.

Men jeg ønsker meg et helsevesen der de som er i kontakt med meg ikke skal ha forutinntatte meninger om meg før de møter meg, men sitte med faktiske opplysninger som er spesielt om meg.Det kan være slitsomt å bli møtt av folk som tror noe om meg før de har møtt meg.

En annen ting er at mange pasienter i psykiatrien har problemer/ symptomer fra flere diagnoser uten at disse er sterke nok eller mange nok til å utløse en diagnose. Eller omvendt pasienten endre opp med en haug med diagnoser. 

Anonymkode: f6afe...2a5

Gjest Maggie55
Skrevet

Ingenting er værre enn negasjonen av seg selv

Enkelte ganger lurer jeg på om dette er det de kaller det skisofrene tilpasning

Hvis man kunne lave personlighetstrekk som en mønstret tegning ville det skisofrene være det speilvendte Det forvrengte om man vill

Ikle noe Jekyll/Hyde teori  Kanskje bare det at alt blir så lekende lett når man har tatt medisinen

Veldig bekymret for min mor Hun blir forvirret når jeg holder på med data

Er så bekymret for bena hennes Orker ikke å se Nå går hun omkring og spør etter varme sokker til å ha utenpå Hun tror også vi er så veldig mange som bor her Litt opp og ned med andre ord Alle eldes ikke likt Alle har det ikke liktHun er så redd for alt data Jeg tror det er det ,også hører hun det knatrer i tastaturet og vil stoppe mitt bruk av data som hun ikke forstår

Ikke lett når man har lite forhold til alt det digitale

Gjest Maggie55
Skrevet

Kanskje det å være psyk kan sammenliknes med "å ha piggene ute absolutt hele tida"

Visste ikke mye om sånne ting i ungdommen men det værste er kanskje den absolutt totale ensomhet Det er ikke for alle ensbetydende med å være pengelens.

Kanskje psykose er den "hinnen" som gjør at personen kroppslig overlever har jeg tenkt.

Det er lett å bare bli sittende å glo i veggen fordi man tror hele verden ikke bryr seg eller kanskje er veldig sinte fordi man promoapp mens man stod å ventet på tur til kassa Min far fortalte at holder du en fyrstikk under en promp ja hva skjer Man bør uansett ikke prøve Det var sånt de snakket om til sjøs for lenge siden

Gjest Maggie55
Skrevet

Man skal bare i utgangspunktet tro veldig lite av hva man hører tror jeg Dette er min erfaring så langt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...