Gå til innhold

Kan nav hjelpe med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har uføretrygd pga bipolar, enormt søvnbehov, psykoser 

lyst å prøve meg i jobb bare noen dager i uken på hotell/stuepike

er det mulig eller ville jeg vært uønsket?

jeg klarte seks mnd i vanlig jobb, assistent i kommunen. Fikk skryt av lederen min for å komme godt overens med brukerne, men jeg taklet ikke presset i lengden. Særlig det med å gå på jobb på morgenen etter kveldsvakt og være så nært brukere som hadde det vanskelig...

har hatt praksis med vasking og Fretex og fikk skryt når jeg var på jobb, MEN kom meg ofte ikke opp.. kanskje er jeg mer moden nå til å klare stå opp! Hvis det bare er noen dager i uken. Prøvde meg på vta men taklet ikke presset når det ble økt til 100 %.

Fikk angst/psykose trodde tidligere venner skulle drepe meg pga en oppringning og orket ikke dra på jobb og fikk legen min på dps til å ringe og si jeg sluttet..

men det må vel gå an å få prøve seg bare noen dager i uken? Er årelange ventelister på vta kan være. Men flytter til Tromsø der har de fontenehuset. Det er en mulighet

Skrevet

Kan hoteller være intr i hjelp noen dager i uken om man sier man jobber gratis?

FjellOgDalar
Skrevet

Ja, NAV skal kunne hjelpe deg med dette. Om de kommer med en lekse om at "du har uføre, så da er du for sjuk til å jobbe. Punktum," så gjør de faktisk ikke jobben sin. Det er jo lov å ha noe inntekt på toppen av trygdeytelsen (inntil en G eller noe slikt, de har endret en del på regelverket så jeg vet ikke hvordan det er nå). Man kan gradere trygdeytelsen, slik at man jobber for x% trygd og X% inntekt. For en del mennesker tror jeg det å ha en godt tilrettelagt jobb med lav stillngsprosent ville god ressursbruk for folkehelsa, og ivaretakende for mange menneskers livskvalitet. Anbefaler å få en avtale med saksbehandleren din. Skriv gjerne ned spørsmål og stikkord til hva du vil snakke om, ta med deg noen om du føler det er guffent å gå aleine.

Fontenehuset er for mange et veldig godt alternativ. Man kan enten gjøre arbeidsoppgaver der som frivillig, eller hjelpes ut i arbeid. Det ville jeg forhørt meg nærmere om, for jeg kjenner ikke til hvordan de jobber nå. Vet at det er endringer siden jeg selv brukte Fontenehuset i Oslo.

yellow ledbetter
Skrevet

Det skal gå an å få tilrettelagt arbeid via NAV selv om en har uføretrygd. Det er jo bra å kunne jobbe litt for de aller fleste, og min erfaring er at mange arbeidsgivere er positive til sånt. Da blir du en ekstraressurs, og det blir ikke problem for bedriften om du blir sykmeldt eller ikke klarer å jobbe i en periode. 

Ellers er det jo bedrifter som Asvo og lignende som nettopp er ment for folk med nedsatt arbeidsevne. Jeg har en sønn som går på vidergående og har en autismediagnose, og jeg har fått signaler om at det mest aktuelle for ham etter skolen er nettopp en kombinasjon av uføretrygd og tilrettelagt arbeid på deltid, enten i en sånn bedrift eller en privat bedrift som ansetter folk i samarbeid med NAV.

Lykke til. Håper du får en jobb som gir mening, og en liten ekstrainntekt er heller ikke feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...