Gå til innhold

Innleggelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man ha forsøkt å ta livet sitt for å "kvalifisere" til innleggelse?

Anonymkode: 32d3a...fbd

stjernestøv
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man ha forsøkt å ta livet sitt for å "kvalifisere" til innleggelse?

Nei det må man ikke. 

Skrevet

Nei jeg har aldri prøvd, men vært lagt inn maaaange ganger

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei det må man ikke. 

Hva er alvorlig nok? Jeg har en kompleks PTSD diagnose med alvorlige volds- og relasjonstraumer i kofferten. Jeg har tidligere klart å "skyve unna" og fungere tilnærmet greit, men nå har jeg ingen krefter igjen og det tar fullstendig over livet mitt. Jeg er sengeliggende omtrent 24/7 og fungerer ikke i verken jobb eller utdannelse. Jeg er så utmattet, og jeg har det fryktelig vondt inni meg. Jeg har ikke sovet på flere døgn og jeg får ikke i meg mat. Jeg orker ikke mer, og det eneste jeg tenker på er hvordan jeg skal avslutte livet mitt. Jeg trenger at noen passer på meg nå. Jeg har bedt om innleggelse og henvisningen er til vurdering, men jeg er så redd for at de skal si at det ikke er alvorlig nok og kaste meg ut på det åpne havet igjen, helt alene. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, kovakova skrev:

Nei jeg har aldri prøvd, men vært lagt inn maaaange ganger

Hva har du vært innlagt for, Kovakova? Hva er alvorlig "nok"?

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er alvorlig nok? Jeg har en kompleks PTSD diagnose med alvorlige volds- og relasjonstraumer i kofferten. Jeg har tidligere klart å "skyve unna" og fungere tilnærmet greit, men nå har jeg ingen krefter igjen og det tar fullstendig over livet mitt. Jeg er sengeliggende omtrent 24/7 og fungerer ikke i verken jobb eller utdannelse. Jeg er så utmattet, og jeg har det fryktelig vondt inni meg. Jeg har ikke sovet på flere døgn og jeg får ikke i meg mat. Jeg orker ikke mer, og det eneste jeg tenker på er hvordan jeg skal avslutte livet mitt. Jeg trenger at noen passer på meg nå. Jeg har bedt om innleggelse og henvisningen er til vurdering, men jeg er så redd for at de skal si at det ikke er alvorlig nok og kaste meg ut på det åpne havet igjen, helt alene. 

Dette er alvorlig nok, fikk helt vondt av deg. Du kan ikke ha det godt. Lykke til! Klem <3 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Dette er alvorlig nok, fikk helt vondt av deg. Du kan ikke ha det godt. Lykke til! Klem <3 

Tusen takk, Stjernestøv! Håper at DPS vurderer det som alvorlig nok. God klem tilbake! 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du vært innlagt for, Kovakova? Hva er alvorlig "nok"?

Mani med psykose, mani og depresjon

AnonymBruker
Skrevet

Om du får tilbud om innleggelse eller ikke kommer ann på en vurdering om hvilken type behandling som er best for deg.

Trenger du skjerming fra dine omgivelser eller er det best for deg å prøve så godt du kan å fungere i hverdagen og mota poliklinisk behandling. 

Trenger du hjelp til å trene opp eller opprettholde  hverdags funksjoner som kroppsvask, måltider og søvn osv.

Har du barn som bør skjermes fra deg når du er veldig syk.

Er du så syk at du bør holdes under observasjon undre oppstart med medisiner. 

Dette er noen eksempler på hva som kan inngå i en vurdering av  om en pasient trenger innleggelse .

Så nei det er ikke bare suicidale pasienter som blir innlagt. 

En innleggelse skal ha et formål så det er viktig at du forklare for legen din hva du ønsker å  oppnå med en innleggelse. 

Jeg tenker at folk ofte ,tenker nå ikke spesielt på deg, har for store forhåpninger om hvor mye  en innleggelse skal hjelpe til med å løse deres problemer. Ofte så er mange av problemene de samme etter en innleggelse, så  poliklinisk behandling og  endringer i det som skaper problemer i hverdagen er viktig. Uten det er mange innleggelser bortkastet. 

Men håper du blir tatt alvorlig, og at DPS finner god hjelp til deg uansett hvilken type behandling de velger å gi.

Anonymkode: 687c3...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 78518...c4f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innlagt bare fordi jeg bare var på en vei til en bru for å hoppe fra den. Sto ikke på brua engang, og jeg la meg inn frivillig.

Anonymkode: 936e2...409

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble innlagt bare fordi jeg bare var på en vei til en bru for å hoppe fra den. Sto ikke på brua engang, og jeg la meg inn frivillig.

Anonymkode: 936e2...409

For de som er så fortvilet at de tenker på å ta sitt eget liv bør innleggelse brukes der det kan hjelpe en person over en krise.

Men for en del pasienter kan ønske om innleggelse føre til stadige trussler om selvmord. De ønsker seg stadige innleggelser for å hjelpe på lidelsetrykket.  Problemet er at denne typen adferd ofte ikke hjelper mye på de egentlige problemene, det blir en for for brannslukking der og da.

Innleggelser ved selvmords adferd/ tanker blir ofte korte, det blir ikke tid til å ta skikkelig i det som gjør at pasienten føler at livet er så håpløst. Disse problemene 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke innleggelse, og ingen tilbud om "styrket" poliklinisk behandling. Jeg sa at jeg trenger hjelp til å ikke dø, og fikk til svar at "ja, men vi skal jo alle dø en gang". 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke innleggelse, og ingen tilbud om "styrket" poliklinisk behandling. Jeg sa at jeg trenger hjelp til å ikke dø, og fikk til svar at "ja, men vi skal jo alle dø en gang". 

Så vondt å bli avvist på den måten! Har du andre rundt deg, som kan trø til litt ekstra i en periode? Hvilken hjelp får du mtp behandling pr i dag? 

Anonymkode: 3a979...828

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sleivete og dummeste komenter er desverre ikke så uvanlig i psykiatrien. Og dette var en av dem ,klart vi alle skal dø spørsmålet er bare når.

Jeg vet selvfølgelig ikke hva mer som ble sagt og den hele historien rundt deg. Men Det er vel kanskje sånn og forstå at din behandler synes at det tilbudet du får er forsvarlig og kanskje også det beste for deg.

Psykiatrien er bare en hjelp, mesteparten av jobben med å få et bedre liv må pasienten gjøre selv. Og det er ikke en enkel jobb vis en ikke klarer å se noen løsninger på problemene sine.

Jeg tror at det å jakte på egne gode løsninger på problemene, få hjelp av psykiatrien til dette og å lære av andre som sliter med de samme problemene som deg er det som fungerer. Og å slutte med opplegg ,behandling eller adferd som ikke hjelper deg til et bedre liv.  Er dette prøvd og ikke virker gå videre til noe annet og forhåpentligvis bedre.

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vondt å bli avvist på den måten! Har du andre rundt deg, som kan trø til litt ekstra i en periode? Hvilken hjelp får du mtp behandling pr i dag? 

Anonymkode: 3a979...828

Nei, jeg er fullstendig alene. Har tilbud om en poliklinisk samtale i uken, men det så mye for lite nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Det skulle ikke være liv til bare å "avfeie så mye med at pasienten bare må lære å leve med det"

Jeg tror det slurves mye med somatiske undersøkelser fordi fastlegene operer med en slags normalprosent for hvor mange av henvendelsene de mottar hver måned som er "bare nerver" Altså bare gamling utføra hvordan "fasiten" har vært før eller antagelser av statistisk art som er gjengitt i en lærebok.

Tror ofte ikke medisinere er så selvstendige og med så høy integritet de skryter av

Mange er opptatt av hvem som er pasientens foreldre og status og gir behandling etter set

Mangw vet lite kanskje om psykiske ting

Stå på å krev spesialist

Om man har råd selv kan man gå direkte nå

Anonymkode: a2643...b55

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...